راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن در دارالقرآن بسیج مشهد
کد خبر: 4173409
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵

راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن در دارالقرآن بسیج مشهد

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر با بیان اینکه اقدامات راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن زیر نظر این دارالقرآن انجام شد، گفت: این مدرسه در سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کرد که شامل محتوای آموزشی مدارس آموزش و پرورش و آموزش سیر تربیتی قرآنی است.

قرآن کریمفاطمه سادات حسینی، مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: در سال گذشته باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فعالیت‌های قرآنی، سازمان بسیج کشور تصمیم گرفت که دارالقرآن‌هایی را برای دستیابی به هدف اصلی خود، ایجاد کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، ۱۵ مرکز در مشهد برای تبدیل به دارالقرآن اعلام آمادگی کردند و باتوجه به نظارتی که از سوی تهران صورت گرفت، ۳ تا ۴ مرکز مجوز برپایی دارالقرآن را کسب کردند. در کل استان خراسان رضوی تعداد دارالقرآن‌ها کمتر از ۱۵ عدد است. در شهر مشهد هم ۳ دارالقرآن موجود است که دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج در حر، یکی از آن ۳ مورد را شامل می‌شود و حدود یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر افزود: سازمانی که در آن دارالقرآن تشکیل شده، موقوفه سردار فیروزآبادی است که در سال ۱۳۹۰ ایجاد شده و موقوفه‌ای برای انجام فعالیت‌های قرآنی است. این ساختمان قبل از شکل‌گیری دارالقرآن، محلی برای انجام فعالیت‌های قرآنی و بسیج بوده است.

حسینی در خصوص برنامه‌های گذشته‌ این ‌پایگاه، بیان کرد: خلاصه فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۹۰ تحت عنوان مهدهای قرآن صورت می‌گرفت. یعنی در این پایگاه مهدکودک و مهدهای قرآنی با رویکرد اسلامی برپا می‌شد. همچنین کلاس‌های اوقات فراغت نیز در این پایگاه به اجرا می‌رسید.

وی تصریح کرد: در 10 سال اخیر مجموعه بسیج امکانات و تجهیزات این ساختمان را به عهده گرفته است و تمامی امکانات را سازمان بسیج مجهز کرده‌ است. از سال ۱۴۰۱ که این مجموعه با عنوان دارالقرآن شکل گرفته است باتوجه به ابلاغیه‌ای که برای این سازمان ارسال شده است، هزینه‌هایی برای برنامه‌ها پرداخت می‌شود، اما تأمین اعتبار داخلی سازمان به عهده خود سازمان است. با توجه به محتوای وقف، تمامی این اعتبار برای خود سازمان خرج می‌شود و حتی یک ریال نیز از مجموعه خارج نمی‌شود.

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر گفت: در حال حاضر تمامی کلاس‌ها برای قرآن‌پژوهان رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی پرداخت نمی‌شود. کلاس‌های قرآنی نیز باتوجه به سن متقاضیان و نوع کلاس سطح‌بندی می‌شود. کلاس‌های دارالقرآن شامل کلاس‌های تجوید مقدماتی و پیشرفته، حفظ، روخوانی و صوت و لحن در سنین مختلف برگزار می‌شود.

حسینی در خصوص رویکرد این دارالقرآن بیان کرد: طی یک سال اخیر آسیب‌شناسی برای این محدوده صورت گرفته است و با توجه به نیاز محدوده، رویکرد جدیدی را آغاز کردیم. تلفیق آسیب محدوده و نیاز آن‌ها در قالب برنامه‌های اجرایی دارالقرآن بیان شده است و با توجه به این موارد رویکرد مردمی را آغاز کرده‌ایم. یعنی مخاطب این دارالقرآن کل مردم محدوده هستند و منحصر به قشر خاصی نیست.

ارائه برنامه‌های قرآنی به مساجد

وی افزود: یکی از وظایف دارالقرآن ارائه برنامه‌های قرآنی به مساجد محدوده دارالقرآن است، بنابراین حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسجد زیر مجموعه‌ این دارالقرآن قرار دارند. طبق چارت سازمانی محدوده‌ تحت پوشش ما، مساجد مناطق بولوار دوم طبرسی، رسالت و دروه، خواجه ربیع، مهر مادر و یوسف‌زاده و مهرگان، روستاهای جاده کلات، جاده سیمان و غرقی است.

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر در خصوص اهداف این دارالقرآن تشریح کرد: این دارالقرآن سه هدف کلی را دنبال می‌کند، اولین هدف برگزاری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی در مبحث قرآن است که در ماه مبارک رمضان پیک کاری این امر است. هدف دوم هم برگزاری مراسم انس و آشنایی با قرآن در میان آحاد مردم و سومین هدف نیز برگزاری برنامه‌های تخصصی و پویش‌های سراسری قرآن است.

حسینی در خصوص سومین هدف این سازمان، گفت: اولین راهی که برای ایجاد برنامه‌های تخصصی آغاز کردیم، برگزاری دوره‌های تربیت مربی بوده است تا بتوانیم مربی مناسبی در همه ابعاد برای قرآن‌پژوهان تربیت کنیم. با توجه به شناسایی نوع مخاطب، برای دوره تربیت مربی در هشت رشته فراخوان داده شد، اما به علت استقبال کمی که صورت گرفت، در دو رشته موفق به برگزاری کلاس شدیم.

وی در خصوص انتخاب مربیان بیان کرد: از بین کسانی که برای دوره تربیت مربی ثبت‌نام کردند، مصاحبه‌ای انجام دادیم که بعضی‌ از آن‌ها پذیرفته شدند. بعد از گذراندن دوره تربیت مربی عمومی این دوستان با توجه به رشته و علاقه خود از بین دو گروه مربی مهدکودک و پیش‌دبستانی و گروه روخوانی و روان‌خوانی قرآن، گروهی را انتخاب و در آن گروه به طور تخصصی، آموزش دیدند.

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر اظهار کرد: برای انتخاب مربیان استعدادیابی صورت گرفته است و سعی کردیم از مربیان جوان استفاده کنیم. به همین علت در این مجموعه‌ی دارالقرآن حدود ۱۰ مربی مشغول به کار هستند که کمتر از ۱۵ سال سابقه مربیگری دارند.

آموزش‌های غیرمستقیم جهادی

حسینی بیان کرد: گروه‌های جهادی مقاومت و سازندگی همیشه پای کار جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات مقام معظم رهبری بوده‌اند، اما گروه جهادی قرآنی در این میان نقش پررنگی نداشته است، به همین علت گروه جهادی قرآنی تشکیل داده‌ایم و آموزش‌های غیرمستقیم قرآنی را برای کودکان و نونهالان انجام می‌دهیم.

وی افزود: برای آموزش‌های غیرمستقیم روش‌هایی را طراحی کرده‌ایم که برای مخاطبان قالبی جذاب دارد، مثلاً برای نونهالان بازی‌هایی طراحی کرده‌ایم که در باطن آن نشر مفاهیم قرآنی جای گرفته است. همچنین این تیم جهادی در مرداد ماه ۱۴۰۲ به اردوی جهادی اعزام شده‌اند.

راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر بیان کرد: اقدامات راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن زیر نظر این دارالقرآن به انجام رسید که این مدرسه در سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کرد. با توجه به بررسی‌هایی که از مدارس آموزش و پرورش و مساجد مدرسه‌ای صورت گرفت، طرحی پایه‌ریزی شد. اجرای این طرح مبنی بر طرح پنجاه-پنجاه است. یعنی پنجاه درصد محتوای آموزشی مدارس آموزش و پرورش به صورت کلاسیک و با توجه به کتب آموزشی، آموزش داده می‌شود، همچنین پنجاه درصد دیگر در خصوص آموزش سیر تربیتی قرآنی خواهد بود. این سیر تربیتی شامل مباحث اجتماعی، رفتاری، قرآنی، اقتصادی و خانوادگی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: امسال دانش‌آموزان پایه اول و پیش‌دبستانی در این طرح که در مدرسه تخصصی قرآن برگزار می‌شود، شروع به تحصیل کردند و در سال‌های آینده تعداد و پایه آن‌ها افزایش می‌یابد. البته باتوجه به خروجی کار برای تعمیم این طرح در خصوص دانش‌آموزان دبیرستانی در سال‌های آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی گفت: در سال گذشته دانش‌آموزان پیش دبستانی در این طرح حضور داشتند و باتوجه به استقبال خانواده‌ها تصمیم به ساخت چنین مدرسه‌ای گرفته شد. امسال نیز پایه اول به این طرح اضافه شده است و طی پنج سال آینده این طرح تا پایه ششم تعمیم پیدا می‌کند. دانش‌آموزانی که در این طرح حضور دارند، بعد از اتمام دوران دبستان به یگانگی شخصیتی دست یافته‌اند و با حضور در مدارس عادی و دیدن قشرهای مختلف مردم، دچار دوگانگی شخصیتی نمی‌شوند.

صدور گواهینامه معتبر برای قرآن‌پژوهان در مسجد

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از سال گذشته تا به امروز، برگزاری کلاس‌های قرآن در مساجد جدی‌تر گرفته شده است و این کار به صورت تخصصی ادامه دارد. همچنین بعد از آموزش و امتحان شفاهی و کتبی گواهینامه معتبر برای این قرآن‌پژوهان صادر می‌شود. البته برگزاری امتحانات این افراد توسط دارالقرآن صورت می‌گیرد و مساجد همکاری در این امر ندارند.

حسینی بیان کرد: همچنین این آموزش‌ها از شکل دوره قرآن‌های خانگی خارج شده است و سمت و سوی کلاس آموزشی به خود گرفته است. این امر باعث جدی‌تر گرفته شدن آموزش توسط قرآن‌پژوهان شده است. همچنین شرکت مساجد در مسابقات قرآنی به صورت رسمی آغاز شده است و نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این مسابقات چهار مرحله دارد و از مرحله مسجد آغاز می‌شود و در مرحله کشوری به اتمام می‌رسد.

وی افزود: در سال گذشته ۱۴ نفر برای مسابقات مرحله سوم و چهارم معرفی شدند که پنج نفر از قرآن‌پژوهان حوزه حر در مرحله استانی و دو نفر نیز در مرحله کشوری رتبه دریافت کردند. تعداد شرکت‌کنندگان و برگزیدگان سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. زیرا در سال گذشته، ۲۰۰ نفر برای این مسابقات شرکت کردند و در سال جاری طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این تعداد به ۵۰۰ نفر هم می‌رسد.

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر بیان کرد: ناحیه مقاومت حر ۱۵ معاونت دارد که فعالیت‌های قرآنی زیر مجموعه معاونت تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد. البته این فعالیت‌ها از سمت سازمان بسیج ابلاغ می‌شود. تحول عظیمی که از سال گذشته اتفاق افتاده است به علت رویکرد قرآنی فرماندهی ناحیه و معاونت ناحیه حر مشهد است، زیرا عزم قوی و جدی در این مسئله وجود دارد. معاونت ناحیه حر به صورت میدانی از تمامی مساجد دیدن می‌کند و این رویکرد جدن باعث انجام بهتر فعالیت‌های مساجد می‌شود. 

حسینی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌شناسی که از محدوده تحت پوشش این دارالقرآن صورت گرفته است، چهارطبقه‌ این پایگاه بسیج به بخش‌های مختلفی تبدیل شده است. در یکی از این طبقات، باشگاه ورزشی خواهران ساخته شده است که مورد استقبال قرار گرفت.

وی در خصوص اقدامات این پایگاه، افزود: این پایگاه علاوه بر فعالیت‌های قرآنی رویکرد عملیاتی دارد که شامل فعالیت‌های مهارتخانه، کیک‌پزی و شیرینی‌پزی، خیاطی و آشپزی می‌شود. علاوه بر باشگاه ورزشی، در بعضی از کلاس‌های این محل تدریس زبان به صورت تخصصی انجام می‌شود.

مسئول بخش خواهران دارالقرآن ناحیه مقاومت بسیج حر گفت: سه کار شاخص برای این محدوده صورت گرفته است، نخستین کار افتتاح کلینیک مشاوره و روان‌شناختی در این محدوده است که استقبال زیادی را به همراه داشته است. زیرا در این محدوده مشکلات عاطفی و روانی اعم از خودکشی، خیانت و... بسیار رواج دارد. همچنین هدف ما از افتتاح این کلینیک تحکیم بنیان خانواده است.

حسینی در پایان درباره دو کار شاخص دیگر پایگاه، اظهار کرد: دومین کار شاخص این دارالقرآن برپایی بحث‌های کتاب‌خوانی و افتتاح کتابخانه مشارکتی در محدوده است. سومین کار نیز از لحاظ پزشکی و درمانی است. یعنی با چهار داروخانه قرارداد عقد شده و محرومیت‌زدایی صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha