سینما؛‌ راهنمای کودکان ایران زمین در مسیر پیشرفت
کد خبر: 4173415
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان مطرح کرد:

سینما؛‌ راهنمای کودکان ایران زمین در مسیر پیشرفت

مجید زین‌العابدین در آیین افتتاحیه سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران‌زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان شب گذشته ۱۴ مهر در سالن اجلاس سران اصفهان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، محمد سلوکی مجری برنامه ضمن خوش‌آمد‌گویی به مهمانان جشنواره فیلم کودک را فرصتی برای شکوفایی این ژانر سینمایی دانست.

سپس مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره در سخنانی اظهار کرد: سینما هنر متعالی و جامعی است که علاوه بر وجوه هنری، تکنیکی و حرفه‌ای، از علوم انسانی و علوم تربیتی نیز الهام گرفته است. سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد. شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میل صعود به قله‌ها را دارند.

وی افزود: اینک پس از چهار سال فترت، چراغ جشنواره فروغ دوباره گرفته و خانه جشنواره بار دیگر سرشار از شور و شوق کودکان و نوجوانان است. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان پس از چهار دهه به بلوغ رسیده و بخشی از هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان شده است‌. اصفهان، شهر زندگی است. شهری که نمادی از عقبه تمدنی و فرهنگی ما ایرانیان است و همه به داشتن اصفهان در قلب ایران عزیز افتخار می‌کنیم؛ اصفهان شهر فرهنگ و هنر، دیار صنعت و علم و بلاد ایمان و اخلاق است.

زین‌العابدین ادامه داد: در جشنواره امسال بیش از ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه حضور بودند که بهترین‌های آنها به ۴ بخش رقابتی بلند و کوتاه در حوزه ملی و بین‌المللی راه یافتند و در داوری قرار گرفتند. درخواست ۲۰۰ فیلمساز از ۴۰ کشور جهان نشان داد فرهنگ و هنر ایران زمین و دیپلماسی فرهنگی ما در ضمیر هنرمندان آزاده دنیا احترام خاص خود را دارد. جشنواره سی‌و‌پنجم فرصتی نو برای توجه به آثار و تولیدات سینمای کودک و نوجوان است تا تولید و اکران ویژه بچه‌ها، جلوه‌ای تازه‌ بگیرد. برگزاری دوباره جشنواره در اصفهان مرهون تاکید و دستور ویژه وزیر محترم فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی راهبردی سازمان سینمایی، پیگیری و عزم مسوولان خدوم استان اصفهان‌، همدلی و همراهی‌ اعضای محترم شورای شهر، شهردار فرهیخته اصفهان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیران شهری و از مهمتر خواست مردم و بچه‌های اصفهان بود که چراغ جشنواره دوباره فروزان شود. از همه عزیزانی که شرایط شایسته نام این جشنواره بین‌المللی متناسب با نام بلند ایران و شأن نیکوی مردم را فراهم کردند ، تشکر می‌کنم.

برنامه‌هایی برای بچه‌های بیمار و کار

در ادامه مراسم، کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اصفهان گفت: خوشحالم که دوره سی‌وپنجم مجددا در اصفهان برگزار می‌شود و این امر موجب جنب و جوش در جوانان اصفهانی برای حرکت به سمت قله می‌شود. سه نسل تلاش کردند تا جشنواره به نقطه فعلی برسد. رسیدن به قله فراز و نشیب‌هایی دارد که با انرژی کودکان و نوجوانان آن را فتح می‌کنند. امیدوارم میزبان شایسته‌ای باشیم و تلاش داریم در محلات اصفهان برنامه‌ای را شروع کنیم تا این نشاط در برنامه‌های آتی به سراسر ایران تسریع پیدا کند.

وی اضافه کرد: امسال برنامه برگزاری المپیاد را داریم. همچنین برای معلولان و کودکان سرطانی و کودکان کار برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم پروانه‌ها را به حرکت در آوریم و به اهداف خود برای پیشرفت دست پیدا کنیم.

بخش دیگر افتتاحیه به اجرای اجرای موسیقی زنده انیمیشن‌های خاطره‌انگیز «پلنگ‌صورتی» و «فوتبالیست‌ها» اختصاص داشت. سپس سرودهای کودکانه به صورت زنده اجرا شد و با شمارش معکوس سال سینمای کودک و نوجوان به صورت نمادین تحویل شد. سپس مجریان برنامه پرمخاطب «سر سفره خدا» که سحر ماه رمضان ویژه روزه اولی‌ها پخش می‌شود، روی صحنه حاضر شدند و ترانه‌هایی را با بچه‌ها همخوانی کردند و لحظات مفرحی به وجود آوردند.

در ادامه افتتاحیه، سلوکی مجری برنامه گفت: شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است و می‌خواهم از بچه‌ها بپرسم بلندترین قله ایران در کجاست؟ سلوکی به میان جمعیت بچه‌ها رفت و از آن‌ها سوالاتی درباره قله دماوند و ملزومات صعود و رسیدن به قله پرسید. او سپس گفت: برای رسیدن به قله در درجه اول باید آرزوی رسیدن به قله را داشته باشیم. سلوکی از فرزند شهید حججی هم سوالاتی درباره صعود به قله پرسید. فرزندان شهیدان بزرگواری در مراسم افتتاحیه جشنواره حاضر هستند.

وی تاکید کرد: برای صعود به قله باید برنامه‌ریزی کرد و دانش آن را داشت و راهنما و هم‌نورد نیاز است که ما را در رسیدن به موفقیت کمک کند. در کشور ما برای رسیدن به موفقیت باید به دنبال کسب مسیرهای موفقیت بود. وظیفه بچه‌ها دانستن، آگاه بودن و رسیدن به قله است.

در ادامه مراسم کلیپی با تم پوستر جشنواره امسال پخش شد که در هر کدام از تصاویر، کودکان و نوجوانان عکس‌هایی از شهدای گرانقدر شهر اصفهان را در دست داشتند. سپس گروه سرود «نجم الثاقب» متشکل از کودکان دختر و پسر که لباس‌های اقوام مختلف را بر تن داشتند روی صحنه حاضر شدند و ترانه‌ای با زبان‌ها و گویش‌های مختلف ایران‌زمین با مضمون «ایران» را اجرا کردند.

در بخش پایانی مراسم، پرفورمنسی توسط تک بازیگر نوجوان و با استفاده از قابلیت‌های ویدئو وال اجرا شد و با پرواز پروانه‌ها و پخش موسیقی، آتش‌بازی و اهتزاز پرچم ایران سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha