تصویب طرح محکومیت نماینده فلسطینی کنگره آمریکا
کد خبر: 4180616
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

تصویب طرح محکومیت نماینده فلسطینی کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا محکومیت رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار میشیگان را به خاطر حمایت از مردم فلسطین تصویب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است روز  گذشته به محکومیت «رشیده طلیب» نماینده دموکرات از میشیگان که فلسطینی‌تبار است رأی داد. طلیب در روزهای گذشته و همزمان با بمباران غزه به شدت از اسرائیل انتقاد کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا با 234 رأی موافق در مقابل 188 رأی به محکومیت رشیده طلیب، نماینده دموکرات به دلیل ترویج روایت‌های دروغین در مورد حمله حماس به اسرائیل و استفاده از عبارت «از رودخانه تا دریا» را صادر کرد. برخی آن را یک فراخوان برای پایان دادن به موجودیت اسرائیل تفسیر کرده‌اند. تا به امروز، تنها سه عضو مجلس نمایندگان آمریکا در قرن بیست و یکم محکوم شده‌اند.

حدود 22 عضو حزب دموکرات همراه با جمهوری‌خواهان از این قطعنامه‌ حمایت کردند. این مجازات یک مرحله قبل از اخراج و به دنبال قطعنامه محکومیت نافرجام هفته گذشته است.

بیش از 10 هزار فلسطینی از زمان آغاز بمباران غزه توسط اسرائیل از یک ماه پیش کشته شده‌اند. با وجود افزایش خشم جهانی نسبت به بحران انسانی در قلمرو 2.3 میلیون نفری غزه، ایالات متحده، سرسخت‌ترین حامی اسرائیل، در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس مقاومت کرده است.

طلیب با انتقاد از واکنش اسرائیل و حمایت آمریکا از موضع خود دفاع کرد و گفت که ساکت نخواهد شد و اجازه نخواهد داد سخنانش تحریف شود.

در حالی که برخی از همکاران دموکرات در کنارش بودند تأکید کرد که انتقاداتش همیشه متوجه دولت اسرائیل و  نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو بوده است.

او گفت: این ایده که انتقاد از دولت اسرائیل یهودستیزانه است، سابقه بسیار خطرناکی ایجاد می‌کند و از آن برای خاموش کردن صداهای مختلف که در سراسر کشور برای حقوق بشر صحبت می‌کنند استفاده شده است.

با این رأی، طلیب دومین نماینده مسلمان آمریکایی در کنگره پس از ایلهان عمر شد که در سال جاری به دلیل انتقاد از اسرائیل به طور رسمی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. جمهوری‌خواهان در ماه فوریه به برکناری عمر از امور خارجی مجلس نمایندگان رأی دادند.

انتهای پیام
captcha