آغاز نخستین جشنواره ملی «معروف» با شعار حکمرانی عادلانه
کد خبر: 4186083
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

آغاز نخستین جشنواره ملی «معروف» با شعار حکمرانی عادلانه

نخستین جشنواره ملی معروف از امروز، ۱۴ آذرماه با شعار «حکمرانی عادلانه» آغاز بکار کرد؛ مراسم اختتامیه نیز در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ سال جاری برگزار خواهد شد.

امر به معروفبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی معروف با شعار حکمرانی عادلانه و چشم‌انداز افق بین‌الملل امروز، ۱۴ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و چند نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی معروف در محل ستاد امر به معروف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهرداد توکلی، دبیر جشنواره ملی معروف طی سخنانی اظهار کرد: سال گذشته جریانی در کشور ایجاد شد که رسانه‌های معاند بخشی از اتفاقات را به ستاد امر به معروف ربط دادند. جریانی که طی این سال‌ها برای ستاد تبیین شده بود نیاز داشت خلأ‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری از زبان هنر و رسانه برای مردم ارائه شود.

وی افزود: خلأ جشنواره‌ای برای مباحث مربوط به ستاد امر به معروف کاملاً احساس می‌شد. ستاد جور نهاد‌های مختلفی را می‌کشد که باید در حوزه فرهنگ ورود کرده و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند. جشنواره ملی معروف در هشت بخش فیلم، عکس، انیمیشن، رسانه و فضای مجازی، هنر‌های تجسمی، ادبیات و پژوهش برگزار می‌شود.

حکمرانی عادلانه

توکلی با بیان اینکه ستاد امر به معروف اولین جریان‌سازی رسانه‌ای خود را در قالب این جشنواره اجرا می‌کند، گفت: شعار جشنواره امسال نیز حکمرانی عادلانه است. آغاز جشنواره از امروز، ۱۴ آذرماه خواهد بود و مراسم اختتامیه نیز بین بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. این جشنواره ظرفیتی ایجاد خواهد کرد که قطعاً رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند مسیر جشنواره را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه هدف جشنواره تولید آثار در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: در این راستا نشست‌های تخصصی نیز برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند دستورالعمل جشنواره و نکات مربوط به آن را در پایگاه اطلاع‌رسانی marooffestival.ir مشاهده کنند. تلاش می‌کنیم در دومین جشنواره ملی معروف هر بخش از جشنواره تبدیل به نخستین جشنواره در نوع خود باشد یعنی برای مثال شاهد برگزاری اولین جشنواره فیلم معروف در سال آتی باشیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف نیز در سخنانی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مفهومی است انسانی تا اسلامی و تمام باید و نباید‌های اخلاقی در این حیطه است. مسائل اخلاقی همه فهم است و وحی برای اکمال مسائل عقلانی آمده است؛ لذا هر چه باید انجام شود، معروف و هرچه نباید انجام شود، منکر است.

وی افزود: نظام اسلامی از ۱۴۰۰ سال قبل امر به معروف و نهی از منکر را جزو سبک زندگی بشر قرار داده است. خداوند در قرآن کریم در بسیاری از آیات به این واجب الهی تأکید کرده است. امروز اصلی‌ترین ابزار رسانه است. در نظام جمهوری اسلامی معتقدیم که سینما باید در کنار مسجد باشد و پیامی که از مسجد خارج می‌شود در سینما‌ها نمایش داده شود.

شراکت در رسالت انبیا

وی ادامه داد: امروز رسانه‌ها منبر‌های عصر جدید هستند و ما مسلمانان برای دفاع از اعتقادات خود از این ابزار‌ها استفاده می‌کنیم. یکی از فعالیت‌های دوره جدید ستاد امر به معروف برگزاری جشنواره‌های مختلف است تا آنچه را می‌خواهد بگوید در قالب هنر بگوید. چهره‌های حاضر در شورای سیاست‌گذاری جشنواره جزو چهره‌های ملی هستند. ابلاغ پیام دین شراکت با اولیا و انبیاست. اگر بتوانیم معروف و حرف حق را در جامعه پویا کنیم، در رسالت انبیا شریک خواهیم شد.

طاهری آکردی از تمامی هنرمندان برای تأثیرگذاری در این جشنواره دعوت کرد و گفت: ما در این‌ جشنواره قصد داریم خوبی‌ها را از قالب هنر نشر دهیم. جامعه‌ای که امر به معروف نمی‌کند، جامعه دینی نیست. امروز باید مبلغ خوبی‌ها، نظم و قانون‌گرایی باشیم. البته باید شعار‌های انقلاب و فرهنگ شهادت، عفاف و حجاب و خانواده را زنده نگاه داشته و پیگیری کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف در پایان سخنان خود بیان کرد: امسال جشنواره ملی معروف در هشت بخش برگزار می‌شود و در سال آتی بنا داریم بخش‌های مختلف جشنواره را در قالب جشنواره‌های مختلف برگزار کرده و آن را بین‌المللی کنیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در سخنانی بیان کرد: جهت حرکتی ما باید به سوی حکومت جهانی حضرت مهدی موعود(عج) باشد. مردم عزیز ما از حضرت زهرا(س) با عنوان الگو، پرچم‌دار، آموزگار عملی و فرمانده در جبهه جنگ نرم یاد می‌کنند. ایشان صدای مظلومیت امیرالمؤمنین علی(ع) را در اعصار مختلف به گوش جهانیان رساند. ایشان بلندگوی دین و آوای عدالت بود.

دفاع از ولایت

وی افزود: هنرمندان باید حقیقت هنر را در گفتار و رفتار حضرت زهرا(س) جست‌وجو کنند. امروز آوایی به بلندای آوای حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت سراغ نداریم. ایشان در سخت‌ترین شرایط در مسجد مدینه حضور پیدا کرده و خطبه‌ای ایراد کردند که تمام زیبایی‌ها از لحاظ هنری در این خطبه جمع شده است. احکام اسلام مستند به عقلانیت است و حضرت فاطمه(س) در بخشی از این خطبه به فلسفه احکام دین پرداخته است. بخشی از خطبه ایشان روانشناسی سیاسی و اجتماعی است که چرا جامعه‌ای که زمانی اوج داشته، در زمانی دیگر سقوط می‌کند. بخشی از این خطبه نمایش برجستگی‌های امیرالمؤمنین علی(ع) در تاریخ اسلام است.

وی اظهار کرد: امیدواریم هنرمندان در مراحل بعدی جشنواره از این خطبه مایه گرفته و از آن فیلم و سریال تولید کنند تا جاذبه این خطبه به نمایش کشیده شود و هنر انقلابی در عرصه‌های مختلف اجتماعی نشان داده شود. حضرت زهرا(س) برای هر یک از احکام شریعت فلسفه‌ای بیان می‌کنند. ایشان در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر این‌گونه بیان می‌کنند که امر به معروف و نهی از منکر مصلحت عامه بوده و حرکت فردی نیست و این حکم الهی جامعه‌ساز و فرهنگ‌ساز است.

صدیقی افزود: مطالب حضرت زهرا(س) منطقه‌ای و جهانی نبود بلکه این فریادها، فریاد فطرت و انسانیت بود تا افراد بدانند که بدون انجام مسئولیت در جامعه، اجتماعشان دچار گسست می‌شود؛ لذا حضرت زهرا(س) امر به معروف و نهی از منکر را تضمین مصلحت عمومی جامعه عنوان کردند که این جمله از آیات قرآن کریم بهره گرفته است.

وحدت؛ تضمین کننده مصالح عمومی

وی اظهار کرد: امت اسلامی زمانی امت و جامعه است که مقصد و هدف روشنی داشته و قله‌ای را در نظر گرفته است که انسانی کامل در رأس آن به دنبال سعادت آن جامعه است. حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرمودند که وحدت تضمین کننده مصالح عمومی است. جامعه باید برای وحدت دارای الگو و محور باشد؛ لذا قوه عاقله جامعه همان امام جامعه است و همه افراد جامعه اعضایی هستند که با این قوه عاقله حرکت می‌کنند.

رئیس ستاد امر به معروف تصریح کرد: علاج تفرقه، بر محور امامت حرکت کردن است که لازمه آن نیز این است که همگان خود را مسئول و عضو یک مجموعه بدانند. در تمامی ادوار، دین‌داری، هنر فطرت است. هنرمندان باید در برجسته کردن نقش امر به معروف و نهی از منکر جریان‌ساز باشند و فضایی را به وجود آورند که آحاد جامعه خود را در مجموعه ببینند و جزیره‌ای فکر نکنند.

وی بیان کرد: فرهنگ و تمدن می‌تواند نقش خود را در قالب هنر ایفا کند. امر به معروف و نهی از منکر فرازمانی و فرا جناحی است و مصلحت عمومی این است که همه در این زمینه ایثارگر و دلسوز باشند. امر به معروف و نهی از منکر خشونت و مچ گرفتن نیست بلکه ایجاد انرژی عمومی و پیوند دادن دل‌هاست. این حکم الهی فراخوان جمعی برای حفظ قدرت جمعی زیر پرچم الهی است. لذا بیان حضرت زهرا(س) که فرمودند که خدا برای تأمین مصالح عمومی امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک راهنما به مردم و امت توحیدی ارائه کرده است، بسیار مهم است که اگر این حکم در جامعه تأمین شد، مصالح عمومی نیز تأمین می‌شود وگرنه اشرار نفوذ کرده و جامعه را دچار تفرقه می‌کنند که این مسئله باعث ضعف جامعه خواهد بود.

وی بیان کرد: امروز باید اولویت‌های جامعه را با هنر بیان کنیم. نکته بعدی نیز استقامت است که باید برای اجرای حرکات مستمر نقشه راه داشته و برنامه‌ریزی کنیم. همچینن، باید از بهترین محتوا‌ها و مجری‌ها در اجرای برنامه‌ها استفاده شود. برای مقابله با هنر‌های غربی باید جاذبه‌های بیشتری را در برنامه‌های خود داشته باشیم تا بتوانیم در برابر هنر منحرف غربی ایستادگی کنیم.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، حجت‌الاسلام طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و چند نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی معروف از پوستر این جشنواره ملی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha