توضیح عملکرد خوزستان در مسابقات قرآن از زبان مهدی دغاغله
کد خبر: 4187229
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

توضیح عملکرد خوزستان در مسابقات قرآن از زبان مهدی دغاغله

داور و پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به عملکرد قاریان خوزستانی در چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: متسابقان خوزستان باید در زمینه قرائت در مسابقات قرآن خود را به‌روز كنند و همواره خودشان را با شرايط آیین‌نامه تطبیق دهند.

مهدی دغاغله داوری و پیشکسوت قرآن

مهدی دغاغله، داور و پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره عملکرد نمایندگان استان خوزستان در چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: من داور رشته قرائت نبودم و فقط داور رشته همخوانی و همسرایی بودم و در این بخش که داوری کردم نماینده خوزستان باید مقام اول را به خود اختصاص می‌داد. در بخش همخوانی گروه آل یاسین خوزستان بهترین رتبه را کسب کرد و همه انتظار داشتیم که در رشته تواشیح هم رتبه خوبی بیاورد، اما وقتی که گروه آل یاسین تواشیح خود را خواند، از دیگر گروه‌ها پیام‌هایی به دست مسئولان مسابقات رسید که بر خلاف آیین‌نامه همخوانی این گروه تقلیدی است.

وی ادامه داد: هیئت داوران این مورد را بررسی کرد و این ادعا درست بود و کار ارائه شده گروه آل یاسین تقلیدی با اندكی تغيير بود و طبق آیین‌نامه این گروه باید حذف می‌شد، اما براساس یک بند دیگر در آیین‌نامه که چنانچه تغییراتی در اثر تقلیدی صورت گیرد به جای حذف، کسر امتیاز شامل آن گروه می‌شود. لذا، تصميمی گرفته شد که به جای حذف، کسر امتیاز برای گروه آل یاسین در نظر گرفته شود. بنده کسر دو امتیاز را پیشنهاد دادم اما در رأی‌گیری نتيجه عوض شد و سه امتیاز از آنها کم شد.

دغاغله درباره عملکرد قاریان خوزستانی در مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: سيدجاسم موسوی می‌گوید آیاتی که نصيب من شد طوری بود که نتوانستم خوب آهنگ‌گذاری را انجام دهم. من خودم داور نبودم، اما پیگیری کردم و در واقع آقای موسوی، قرائتی پايين‌تر از حد انتظار ارائه داده بود.

وی افزود: بخشی از ضعف کار قاریان به غرور بر می‌گردد و البته شرایطی هم در مسابقات یکجا جمع می‌شود که مسیر خوب پیش نمی‌رود. قاری از هوای آلوده اهواز که همه ما را بیمار کرده به محل برگزاری مسابقات می‌رود و در آنجا با هوای خیلی سرد مواجه می‌شود. صدا خیلی حساس است و قاری از این بابت دچار مشکل می‌شود. تا اندازه‌ای شانس هم در این امر دخیل است.

این پیشکسوت قرآن کریم گفت: قرائت سیدجاسم موسوی و خلیل سواری در حد کشوری است؛ البته ذائقه داوری هم تغییر کرده است. معیارهایی که قبلاً برای تشخیص برتری قاریان به‌کار گرفته می‌شد الان فرق کرده است.

وی تأکید کرد: متسابقان خوزستان باید در زمینه قرائت در مسابقات قرآن خود را به‌روز كنند و همواره خودشان را با شرايط آیین‌نامه تطبیق دهند. آنها توانایی دارند، اما باید خود را با قوانین مسابقات تطبیق دهند. متسابقان مشکل آموزش دیدن ندارند و فراتر از اینها هستند، اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که شاید باید اسم آن را شانس گذاشت. مثلاً من برای گروه الزهرا(س) رتبه اول يا دوم را پیش‌بینی می‌کردم، اما در زمان اجرا اتفاقات طبیعی مثل عطسه، سرفه و فراموشی پیش آمد و امتیاز همخوانی آنها بسیار کم شد و دیگر از ادامه مسابقات انصراف دادند.

دغاغله گفت: من همیشه به بچه‌ها می‌گفتم که در جلسات آقایانی که داوری می‌کنند شرکت و قرائت کنید تا دیده شوید، يا اينكه در فضای مجازی تلاوت خودتان را بارگذاری كنيد، بالاخره این شناخت خوب است.

انتهای پیام
captcha