دفتر چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تقدیر از برگزیدگان بسته شد
کد خبر: 4201269
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

دفتر چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تقدیر از برگزیدگان بسته شد

آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان برگزار شد.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه و معرفی قهرمانان قرآنی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، عصر امروز چهارشنبه، دوم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مقامات، چهره‌ها، فعالان قرآنی و شرکت‌کنندگان در سالن اجلاس‌سران تهران با تلاوت آیاتی از قرآن توسط هادی اسفیدانی، برگزیده بخش تلاوت این دوره از مسابقات برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در بخشی از این مراسم ضمن تأکید بر ضرورت تلاش برای ترویج فهم، تلاوت و انس با قرآن کریم در جامعه گفت‌:‌ قرآن کتاب هدایت برای همه انسان‌هاست هرچند بخشی از انسان‌ها هدایت‌پذیر نیستند؛ لذا امروز وظیفه همه حافظان، قاریان و کسانی که با قرآن انس دارند، ترویج معارف دینی، تنویر افکار عمومی و روشنگری در جامعه با آیات نورانی قرآن کریم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تجلیل و تکریم از مقام قاریان که با قرآن انس دارند بر ما واجب است، گفت: وظیفه شما قاریان نیز سنگین است، روشنگری با آیات قرآن وظیفه شماست. قرآن می‌تواند انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی کند، اگر مدنیتی به نام قرآن در جهان شکل بگیرد، تمام مشکلات بشریت حل خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حرکت، پویایی، داشتن مقصد، هدف، امام و مقتدا چهار عنصر شکل‌دهنده امت اسلامی و قرآن کریم است، افزود‌:‌ مبارزه با بی‌عدالتی، مبارزه با ظلم و تبعیض در عالم نیز از آموخته‌های همین قرآن است و اگر امروز کشورهای اسلامی منطبق بر هدایت‌های قرآن حرکت می‌کردند آیا رژیم صهیونیستی جرأت داشت اینگونه مردم مظلوم و مقتدر غزه را قتل عام کند؟‌ آیا آمریکا جرأت داشت در حمایت از این رژیم جنایتکار چندین قطعنامه برای توقف جنایت در غزه را وتو کند؟‌ اولین عنصر امت، حرکت است. دومین عنصر امت پویایی است. سومین عنصر آن، مقصد داشتن و هدف‍‌دار بودن است و چهارمین عنصر امت امام و مقتدی است. محور همه این عناصر نیز آیات قرآن است.

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز در غزه تمام «شرافت» در مقابل تمام «شرارت» قرار گرفته است، گفت: آنچه که امروز از ظلم بر بشریت شاهدش هستیم، ناشی از مهجوریت قرآن کریم است و راهکار اصلاح این وضعیت بازگشت به قرآن است،‌ تشکیل امت اسلامی با محوریت قرآن،‌ پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عمل به آیات و رهنمودهای قرآن کریم و مجید است.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در بخشی از این مراسم با تأکید بر اینکه مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش، شناسایی استعداد‌های قرآنی و معرفی آن‌ها در قالب مسابقات و سرمایه‌گذاری نسبت به این استعداد‌ها بود، اظهار کرد: در رویکرد جدید و در راستای سند تحول، مسیر آموزش قرآنی بر پرورش قرآنی پیشی گرفت و همزمان با آموزش عمومی قرآن، استعدادیابی، شوق‌آفرینی و ارائه تصویری شورانگیز و کارآمد از قرآن و دین به دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت.

صحرایی تصریح کرد: هدف ما این است که دانش‌آموزان قرآن را فرا بگیرند و تربیتی قرآنی داشته باشند و قرآن در سینه و جان آنان جای بگیرد. چنین تربیتی، انسان‌هایی فرهیخته، آزاداندیش و انقلابی که دل در گروی محبت اهل بیت(ع) دارند را می‌سازد. در واقع از مسیر محبت عترت نیز انس با قرآن حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه ایران اسلامی مفتخر است که در این عرصه، قدرتمند حاضر شده است، گفت: در این ۴۰ سال بیشترین جوایز در مسابقات قرآنی جهانی را شرکت‌کنندگان ایرانی دریافت کرده‌اند و ۷۰۰ جایزه توسط شرکت‌کنندگان ما کسب شده است. ایران اسلامی این افتخار را دارد که پایگاه مستمر برگزاری مسابقات قرآنی است. ما در ایام کرونا نگذاشتیم که در برگزاری این مسابقات وقفه بیفتد و ان‌شاالله در آینده بتوانیم این مسابقات را پر رونق‌تر برگزار کنیم.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

وی در ادامه به حضور پرشور قرآنیان در این دوره از مسابقات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: دوره چهلم با شرکت ۱۱۰ کشور اسلامی و غیر اسلامی از آمریکا گرفته تا هلند برگزار شد. در مرحله ابتدایی و بعد از داوری بیش از ۴۴ کشور برای شرکت در مرحله نهایی و نیمه نهایی حاضر شدند. شرکت‌کنندگانی از ایران اسلامی هم حاضر بودند و این مسابقات در بخش خواهران، برادران و دانش‌آموزان برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی اظهار کرد: ما در فعالیت‌های قرآنی مفتخر به حضور قوی جریان‌های مردمی از بسیاری از استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌های دور و نزدیک در کشور هستیم و امروز شمیم دلنواز قرآن از جای جای کشور به گوش می‌رسد که این امر، فضا را برای کار‌های بنیادی در این حوزه تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در قدم اول ۴ هزار مسجد را به‌عنوان کانون‌های قرآنی افتتاح کرده‌ایم، گفت: امیدواریم با سرعت بالا در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بتوانیم این فضا را قرآنی‌تر از همیشه جلو ببریم.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز به همین نحو است و آموزش قرآن به خوبی جریان دارد. امروز بیش از ۱۴ هزار مربی قرآنی در طرح بشری تربیت شده‌اند و در حال حاضر طرح خیرات الحسان توسط بانوان فرهیخته و قرآنی کشورمان آغاز شده است. در حوزه جوانان و نوجوانان با کمک همه مجموعه‌ها و به همت آقای صحرایی، همکارانشان در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم پای این کار هستند تا هدف بنیادین انقلاب اسلامی در حاکمیت قرآن در همه ابعاد، در زندگی فردی و اجتماعی تحقق پیدا کند.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در این مراسم طی سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از مسابقات گفت: از همه کسانی که در برگزاری این مسابقات در کنار ما بودند تقدیر و تشکر می‌کنم. تشکر ویژه خودم را به نماینده معزز، ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه‌ می‌کنم که حقیقتا یکی از قرآنی‌ترین شخصیت‌های نظام هستند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: همچنین از همه کمیته‌های مختلف که وظیفه هدایت و مدیریت این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند قدردانی و تشکر می‌کنم. در کنار این موارد از همه دستگاه‌ها، وزارت خانه‌ها و نهاد‌های انتظامی در حوزه امنیت مسابقات نیز تشکر می‌کنم.

به گزارش ایکنا، یکی از حاشیه‌های مراسم امروز تأخیر یک‌ساعته شروع برنامه بود. اجرای گروه تواشیح بین‌المللی اهل بیت(ع) با سه برنامه و رونمایی از تمبر چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بخش دیگری از این مراسم بود.

این دوره از مسابقات در دو بخش خواهران و برادران بالای ۱۸ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد و حدود ۴۰ شبکه تلویزیونی اخبار این دوره از مسابقات را پوشش داده‌اند.

چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

در این مراسم ۲۷ نفر از برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های مختلف قرائت و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان و بانوان و دانش‌آموزان پسر و دختر با اهدای لوح با حضور رئیس جمهور تجلیل شدند. شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت، کتاب مقاومت» بود که ضمن بزرگداشت شهدای حوزه مقاومت به خصوص شهدای غزه، نمایندگانی از کشور فلسطین و غزه در مسابقات حضور یافتند.

آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه همزمان با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار شد.

مخاطبان ایکنا می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اخبار مرتبط با این رویداد را ببینند.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha