مشارکت حضرت خدیجه(س) در توسعه اسلام
کد خبر: 4206472
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد

مشارکت حضرت خدیجه(س) در توسعه اسلام

خطیب برجسته کشورمان ضرورت پرداختن به محتوای غنی و قوی را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضرت خدیجه(س) از صدر اسلام تاکنون در توسعه و پیشرفت اسلام و قرآن سهیم است. نویسندگان، اساتید حوزه و دانشگاه و رسانه‌ها باید برای معرفی الگوهای درست و صحیح در عصری که جنگ نرم اطراف ما احاطه کرده است، بسیج شوند.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشورمان در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی با تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه(س) گفت: حضرت خدیجه(س) که به ام‌المؤمنین نیز معروف است یکی از بانوان اثرگذار صدر اسلام است که توانست خدمات بسیار از خود به یادگار بگذارد.

وی بیان کرد: حضرت رسول(ص) به کرات از شخصیت حضرت خدیجه(س) تعریف و تمجید کرده‌اند و به‌جاست رسانه‌های جمعی، وعاظ، کارشناسان زیردست و دین‌پژوهان این بانوی بزرگوار را معرفی کرده و از طرف دیگر شخصیت ارزشمند ایشان را برای عموم مردم به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموز دختر تبیین کنند.

صابری‌اراکی اضافه کرد: مفسران بیان کردند که در زمان شروع رسالت پیامبر(ص) و آغاز تبلیغ توحیدشناسی و خداپرستی، حضرت خدیجه(س) سرمایه خود را برای تبلیغ، تحکیم و تعمیق دین و پایه‌های رسالت در اختیار ایشان قرار داد تا نشر مبانی دینی و قرآنی برای همیشه تاریخ ماندگار بماند. نوجوانان باید بدانند ایشان از لحاظ اصالت و بزرگی خانواده مشهور و زبانزد شبه جزیره عربستان بوده است. حضرت خدیجه(س) در عصر خود مانند نداشت. 

این خطیب کشوری با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) علاوه بر داشتن ثروت و مکنت، از اصالت، نجابت، عزت نفس، فضایل اخلاقی نیز برخوردار بود، اضافه کرد: ایشان در تمام طول زندگی خود حتی تا قبل از ازدواج با پیامبر(ص) به مردم احسان کرده و انفاق می‌کرد. حضرت خدیجه(س) برای ازدواج با پیامبر(ص) با برخورد شدید خانواده و اطرافیان مواجه شد، چراکه در تعصبات عرب جاهلیت رسم نبود فردی از طبقه پایین با فردی از طبقه بالا ازدواج کند، اما با وجود تمام سخت‌گیری‌ها این ازدواج آسمانی که ثمره آن وجود حضرت زهرا(س) اتفاق افتاد.

وی با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) از صدر اسلام تاکنون در توسعه و پیشرفت اسلام و قرآن سهیم است، تصریح کرد: نویسندگان، اساتید حوزه و دانشگاه، رسانه‌های مختلف، کارشناسان و متولیان امر فرهنگ و مذهب همه باید برای معرفی الگوهای درست و صحیح در عصری که جنگ نرم اطراف ما احاطه کرده است، بسیج شوند. تولید محتوا در این عصر از اهمیت بسیار برخوردار است. محتواهای تولید شده باید قوی باشد تا بتواند مخاطب را اقتاع کند.

الگوهای غرب؛ تهی از محتوا، اما جذاب

خطیب برجسته کشورمان به توطئه و فتنه دشمنان آمریکایی و غربی برای معرفی الگوهای غربی و غرب‌گرایانه به جوانان و نوجوانان جهان اسلام اشاره کرد و ادامه داد: آنان برای انحراف کردن ذهن نوجوانان و نسل نوپای ما از مسیر درست الگوهایی آماده کرده‌اند که همگی تهی است، اما این الگوهای تهی را در قالب جذاب ارائه می‌دهند تا سرمایه انسانی را به سمت خود هدایت کنند. ضروری است همگی برای مقابله با توطئه دشمن به پا خیزیم و مقابله جدی داشته باشیم.

صابری‌اراکی با ابراز تأسف از کم‌کاری‌های صوت گرفته در معرفی حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: نویسندگان به ویژه نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در معرفی ایشان کم‌کاری کرده‌اند، البته این کم‌کاری‌ها در حوزه‌های معرفتی و قرآنی (با وجود کارهای صورت گرفته) به چشم می‌خورد. دشمن با ارائه الگوهای جذاب بین جوانان و نوجوانان ما با مبانی اسلامی و قرآنی فاصله انداخته است و با ایجاد همین فاصله به اهداف خود رسیده است.

وی گفت: در کم‌کاری‌های انجام شده همه سهیم هستیم و باید برای جبران قوی‌تر از قبل در میدان مبارزه فرهنگی با دشمن بسیج شویم. امروز نمی‌توان ادعا کرد تمام نوجوانان ما با ابعاد شخصیتی بانوانی همچون حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) آشنا هستند و این رسالت ما است تا برای معرفی الگوهای درست از بهترین شیوه‌ها استفاده کنیم تا برای مخاطب جذاب بود و مطالب اثرگذاری خود را داشته باشد.

صابری‌اراکی حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س) را الگوهای همسر وفادار معرفی کرد و افزود: نویسندگان، فیلم‌نامه‌نویسان، کارگردانان سینما، تلویزیون و تئاتر زندگی حضرت خدیجه(س) را به تصویر کشند، چراکه تأثیر یک اثر خوب و فاخر همچون حضرت محمد(ص)، امام علی(ع)، امام رضا(ع) و... به مراتب بیشتر است، اما نسبت به حضرت خدیجه(س) کم‌کاری بسیار صورت گرفته است و ضروری است فعالان این عرصه در این موضوع نیز ورود کنند. نقش حضرت خدیجه(س) در دفاع از اسلام کلیدی و نافذ بود و اهمیت پرداختن به بزرگ بانوان جهان اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست و باید سرلوحه زندگی همه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha