برپایی 3 کارگاه علمی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
کد خبر: 4211034
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶

برپایی 3 کارگاه علمی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» امروز با برگزاری سه کارگاه «مطالعات دینی»، «مطالعات معاصر بقیع» و «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» در ساختمان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و‌ زیارت در شهر قم کار خود را آغاز کر‌د.

ارسال/ برپایی 3 کارگاه علمی تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قمبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، شش کارگاه علمی ـ تخصصی این همایش به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی امروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
 
در کارگاه «مطالعات دینی» چهار مقاله با عناوین «المعصومون و البقیع فی کتب الفریقین» از خانم سوسن حسن فضلی، «بازخوانی، نقد و تحلیل مبانی وهابیت در تخریب بارگاه‌های موجود در بقیع از دیدگاه مذاهب اسلامی» از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ساجدی، «نقد و بررسی مبانی فقهی ممانعت از حضور بانوان در بقیع» از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی درگاهی و «بازخوانی تحلیلی انتقادی فتوای ابن بلیهد در مسئله تخریب بقیع با تکیه بر منابع اهل سنت» از خانم نجیب‌السادات حسینی ارائه شد.
 
در این کارگاه به ترتیب حجج اسلام داوود حسینی، محمدباقر پورامینی، مهدی ساجدی و غلامرضا رضایی از استادان و پژوهشگران حوزوی مقالات ارائه شده را از زوایای گوناگون نقد کردند.
 
در کارگروه علمی تخصصی «مطالعات دینی» که یکی از سه کارگاه تخصصی نوبت صبح این همایش به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ترکاشوند بود، در ابتدا ضمن بیان توضیح مختصری در خصوص چهار مقاله قابل طرح، عنوان شد که بقاع متبرکه بقیع، میراث گران‌بهای دنیای اسلام که در ۸ شوال تخریب شد‌، هم اکنون هرساله پذیرای میلیون‌ها مسلمان است که برای زیارت قبور و پاسداشت مقام اهل قبور بقیع به این مکان مقدس می‌روند.
 
همچنین کارگاه دیگر با عنوان «مطالعات معاصر بقیع» با ارائه چهار مقاله برگزار شد که می‌توان به مقاله «بازپژوهی انعکاس تخریب بقیع در عراق و ایران» از حجت‌الاسلام علی اکبر ذاکری، «نقش جنبش خلافت هندوستان در تحولات حجاز و تخریب دوم بقیع» از لیلا عبدی خجسته، «انتقال و‌ نصب ضریح فولادی حرم ائمه بقیع در دوران قاجار به روایت اسناد» از حجت‌الاسلام علی احمدی و «درآمدی بر دیدگاه مردم اندونزی در مورد جایگاه شریف بقیع در اندیشه اسلامی» از خانم رچماواتی  رچمن از کشور اندونزی اشاره کرد.
 
در این کارگاه به ترتیب حجت‌الاسلام محمدرضا باقری‌زادگان، سیدحسین فلاح‌زاده، محمد ملک‌زاده و حجت‌الاسلام سیدقاسم رزاقی از پژوهشگران دینی به نقد مقالات فوق پرداختند.
 
این کارگاه به ریاست حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و شخصیت‌های دینی حاضر در آن قبرستان بقیع را از نشانه‌های تمدنی اسلام و محلی برای ارتباط با عالم معنا توصیف کردند.
ارسال/ برپایی 3 کارگاه علمی تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم
 
سومین کارگاه نوبت صبح این همایش به «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» تعلق داشت که در آن پنج مقاله «مراقد ائمه البقیع فی شعرحسن کاظم الفتال» از آقایان حیدر عبدالحسین زوین و میرزامهدی عباس حمدان الربیعی از کشور عراق، «نگاهی به ابعاد دینی روان‌شناختی زیارت بقیع» از آقای مجتبی حیدری، «زیارت بقیع؛ مطالعه عملکرد کشور عربستان در پرتو‌ نظام بین‌المللی حقوق بشر» از سیدمحسن قائمی، «اهتمام صوفیه به زیارت بقیع و دفن صوفیان در آن» از رضا تقی‌زاده و «البقیع بین ماساه الهدم و همهٔ اعاده بنائه» از آقای محمد بن بردی از کشور مراکش ارائه شد.
 
در این‌ کارگاه منتقدان به ترتیب میرزا علیزاده، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان، مصطفی فضائلی، حجت‌الاسلام والمسلمین حامد قرائتی و محمد سعید نجاتی بودند.
 
بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین منصور میراحمدی، معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و استاد دانشگاه شهید بهشتی مقالات ارائه شده در کارگاه «مطالعات سیاسی و اجتماعی بقیع» را از سه جنبه «نوآوری در موضوع»، «پرداختن به موضوعات کاربردی در مورد بقیع» و «رعایت چارچوب‌های علمی در مقالات» مطلوب ارزیابی کرد.
 
در نوبت عصر این همایش نیز سه کارگروه علمی تخصصی «مطالعات بین‌الملل بقیع»، «شخصیت‌شناسی مدفونان بقیع» و «مطالعات تاریخی تمدنی بقیع» برگزار شد.
انتهای پیام
captcha