برنامه‌های سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) با شعار جهاد و هجرت
کد خبر: 4211616
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
طی نشست خبری تشریح شد

برنامه‌های سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) با شعار جهاد و هجرت

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم(ع) در جمع خبرنگاران به تشریح ویژه‌برنامه‌های این معاونت برای بزرگداشت سالروز رحلت محدث بزرگ حضرت عبدالعظیم(ع) الحسنی پرداخت و محور برنامه‌ها را دو موضوع جهاد و هجرت با توجه به سیره ایشان بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های ایام گرامیداشت رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) امروز، دوم اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام عرفاتی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: امیدواریم این فتوحات که با رمز عملیات یا رسول الله(ص) آغاز شد، به آزادسازی قدس شریف بینجامد و شاهد پیروزی نهایی مستضعفین بر استکبار جهانی باشیم تا دین خود را به مقام شهید و شهادت ادا کنیم.

وی با اشاره به شعار ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) افزود: شعار امسال جهاد و هجرت است. حضرت عبدالعظیم(ع) ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. ایشان مورد ظلم حکام عباسی بودند و امام هادی(ع) به ایشان دستور جهاد دادند. اولین امامزاده‌‌ای که به ری وارد شد، حضرت حمزه(ع) بود و سپس حضرت عبدالعظیم(ع) به این دیار روی آوردند.

عرفاتی ادامه داد: تلاش می‌کنیم حوزه محتوایی برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) را بنابر شعار انتخاب شده برنامه‌ریزی کنیم. حضرت عبدالعظیم(ع) از بنیانگذاران جهاد تبیین بودند و در این زمینه تلاش فراوانی کردند. ایشان هم در جهاد نظری و هم در جهاد عملی و جهاد تبیین سرآمد بودند. به همین دلیل بود که امام هادی(ع) مدال پرافتخار ولایت را به ایشان دادند و مرجعیت علمی ایشان را تأیید کردند. در حال حاضر بیش از ۳۰ جلد کتاب در رابطه با زندگی و سیره حضرت عبدالعظیم(ع) تألیف شده که مباحث بسیار مؤثری از زندگی ایشان را ارائه می‌دهند. امیدوارم مقام شاخص علمی حضرت‌ عبدالعظیم(ع) را به خوبی به همگان ارائه کنیم.

وی با اشاره به همزمانی ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) با سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، بیان کرد: آغاز برنامه‌ها برای ایام رحلت از شامگاه دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه با برنامه بیان معارف صحیفه سجادیه خواهد بود. روز سه‌شنبه از ساعت ۹ نیز برنامه دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در رابطه با برنامه‌های ایام دهه کرامت برگزار خواهد شد. درس اخلاق آیت‌الله منفرد نیز از ساعت ۱۶:۳۰ سه‌شنبه از دیگر برنامه‌هایی است که در رابطه با علم و توحید از منظر حضرت عبدالعظیم(ع) در حرم مطهر سیدالکریم برگزار خواهد شد. همچنین، تبیین شخصیت حضرت عبدالعظیم از سوی ائمه جماعت و حضور خدام فرهنگی با عنوان سفیران خدمت در مدارس برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

عرفاتی تصریح کرد: برگزاری کارگروه خانواده و بانوان و اتاق فکر و نیز برنامه‌های فرهنگی‌ و مذهبی از سوی هیئت بانوان آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، حضور دسته عزاداری خادمان آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از میدان شهر ری به سمت آستان از ساعت ۱۸ چهارم اردیبهشت‌ماه، برگزاری آئین تعویض پرچم مشکی آستان در روز چهارم اردیبهشت‌ماه، برگزاری پویش قرائت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در تمامی مساجد و اعتاب مقدسه در شب رحلت ایشان و برگزاری مراسم عزاداری شب رحلت با سخنرانی حجت‌الاسلام مومنی در حرم مطهر و مرثیه‌سرایی محمدرضا بذری و سیدمحمدرضا نوشه‌ور در شبستان امام‌ خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های روز رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: تجمع طلاب حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در مصلای امام علی(ع) با مداحی و قرائت زیارتنامه از سوی مرتضی طاهری و سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی و مرثیه‌سرایی محمدحسین پویانفر، برپایی سفره اطعام میهمانان و عزاداران، مراسم چراغ‌گردانی نوجوانان و فرزندان خدام در عصر روز رحلت حضرت عبدالعظیم(ع)، برگزاری ویژ‌برنامه شام‌ رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) در شبستان امام خمینی(ره)، تجمع هیئت‌های مذهبی ری با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحدباقر علوی‌تهرانی و حضور دسته عزاداری هیئت ثارالله با مداحی محمد نوروزی و حامد خمسه در صحن امام حسن(ع) در شبستان امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

عرفاتی با اشاره به برنامه‌های پنجشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه گفت: برنامه‌هایی همچون کلاسِ درس‌هایی از نهج‌البلاغه از سوی حجت‌الاسلام حسین اکبری در شبستان امام خمینی(ره)، برپایی هیئت کودکان حسینی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در تالار شیخ صدوق(ره)، ویژه‌برنامه آئین پاسداشت شهدای امنیت فراجا در سال ۱۴۰۳ و قرائت دعای کمیل بعد از نماز مغرب و عشا در مصلای امام علی(ع)، برگزاری محفل انس با قرآن از ساعات ۲۲ در شبستان امام خمینی(ع)، قرائت دعای کمیل از سوی منصور ارضی از جمله برنامه‌هایی است که در ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: جمعه، هفتم اردیبهشت‌ماه نیز برنامه‌هایی همچون پخش مستقیم دعای ندبه با مشارکت هیئت رزمندگان اسلام از شبکه یک سیما‌ با سخنرانی حجت‌الاسلام میرهاشمی‌حسینی و قرائت دعا از سوی محمدرضا غلامرضازاده و سلسله‌جلسات سبک زندگی اسلامی از سوی حجت‌الاسلام عباس پسندیده و مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) اجرا خواهد شد‌.

عرفاتی در پایان اظهار کرد: رسانه امروز تاثیر فراوانی در جهاد تبیین دارد و باید در شناساندن بیشتر شخصیت علمی و فرهنگی حضرت عبدالعظیم(ع)‌ به جامعه و همکاری با رسانه‌ها تلاش کنیم. برنامه‌هایی که در ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود، نتیجه خدمات تمامی واحدهای مختلف آستان است و منحصر به معاونت علمی و فرهنگی نیست.

انتهای پیام
captcha