وزیر علوم: دانشگاه هیچ کس را بی‌دلیل اخراج نمی‌کند
کد خبر: 4211850
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

وزیر علوم: دانشگاه هیچ کس را بی‌دلیل اخراج نمی‌کند

محمدعلی زلفی‌گل در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که با برخی حواشی همراه بود ضمن دفاع از عملکرد خود به انتقاد برخی دانشجویان نسبت به اخراج اساتید واکنش نشان داد و گفت: دانشگاه هیچ کس را بی‌دلیل اخراج نمی‌کند.

محمد علی زلفی گلبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست پرسش و پاسخ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی عصر امروز 3 اردیبهشت با حضور محمدعلی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه نمایندگان تشکل‌ها به بیان نظرات و انتقادات خود پرداختند که صراحت بیان سخنرانان با تشویق دانشجویان همراه بود و در مواردی حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت.

 

یکی از انتقاداتی که در این جلسه مطرح شد، کم‌کاری وزارت علوم در پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی بود که وزیر چنین به آن پاسخ داد: ما علاوه بر کارنامه درسی، برای دانشجویان کارنامه فرهنگی هم صادر می‌کنیم که اسم آن را فرهنگنامه گذاشتیم. بنابراین شما بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شدید برایتان یک فرنامه یا فرهنگنامه صادر می‌شود تا بعدا از آن استفاده شود. همچنین در ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها میزان فعالیت‌های فرهنگی بر اساس سامانه فرنما ارزیابی می‌شود. علاوه بر این برای اولین بار با بنیاد نخبگان تفاهمنامه امضا کردیم تا برگزیدگان جشنواره رویش و حرکت به عنوان عضو بنیاد لحاظ شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

 

انتقاد از مقاله‌محوری رتبه علمی ایران را کاهش داد

وی در ادامه به گلایه از دانشجویانی پرداخت که از مقاله‌محوری انتقاد می‌کنند. زلفی‌گل در این زمینه بیان کرد: یک استاد دانشگاه وقتی پژوهش می‌کند باید یک برون‌دادی داشته باشد. شما مدام از مقاله‌محوری انتقاد می‌کنید، نتیجه‌اش این شد که رتبه علمی ایران که در منطقه اول بوده، الآن دوم شده است. کاری کردید استادانی که جسارت داشتند نتایج کار خود را منتشر کنند از این کار اجتناب می‌کنند. می‌پرسید چه کسی گفته باید فقط مقاله باشد؟ پاسخش این است که تولید علم شاخص دارد؛ یا ثبت اختراع است یا کتاب یا نظریه یا آثار هنری یا مقاله. نمی‌شود یک نفر استاد دانشگاه باشد و هیچ کاری انجام ندهد. 

زلفی گل افزود: من از بسیج دانشگاه می‌خواهم یک کار تحقیقاتی انجام دهد تا متوجه شود آنهایی که شرکت دانش بنیان دارند، ثبت اختراع دارند، محصول دارند، هشتاد درصدشان مقاله هم دارند و در مقاله هم جزء برترین‌ها هستند. بنابراین تولید علم و دانشگاه، برون‌دادهایی دارد از جمله تالیف کتاب، آثار هنری، خدمت جدید، مقاله و ... . برای تامین دغدغه شما ما در آیین‌نامه ارتقا به مقالاتی که بنیادی صرف باشد امتیاز کمتری دادیم و به مقالات کاربردی و فناورانه امتیاز بیشتری دادیم. پس همه برون‌دادها مهم است و باید همه را تقویت کنیم. ما باید جوّ را طوری کنیم که استادانی دانشگاهی که فعالیت علمی نمی‌کنند احساس امنیت نکنند.

 

بی‌دلیل اخراج نمی‌کنند

یکی از انتقادات دانشجویان در این جلسه درباره اخراج اساتید بود که وزیر علوم چنین پاسخ داد: اگر یک نفر یک خلافی کرد باید طوری برخورد کنیم که خانواده او از بابت اینکه یک نفر در خانواده اشتباه کرده آسیب نبیند. دانشگاه هیچ کس را بی‌خودی اخراج نمی‌کند. دانشگاه هیچ عضو هیئت علمی را بدون دلیل و مستندات اخراج نمی‌کند. مگر ما برای یک استاد کم هزینه می‌کنیم که به راحتی او را اخراج کنیم ولی یک زمانی شرایطی ایجاد می‌شود که عنوان استاد بودن از عضو هیئت علمی سلب می‌شود. برخی بازنشسته شدند اسمش را اخراج گذاشتند. ما از دانشجویان بسیجی انتظار داریم حرف‌هایی که افراد ضد انقلاب می‌زنند را تکرار نکنند. مگر جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد یک استاد را به راحتی اخراج کنیم ولی ما نمی‌توانیم بعضی واقعیت‌ها را بگوییم و علنی کنیم. 

وی به مطالبه دانشجویان در مورد قانون حمایت از خانواده و ایجاد خوابگاه‌های متاهلی چنین پاسخ داد: در کل دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هزار واحد خوابگاه متاهلی داشتیم. در این مدت 350 واحد اضافه کردیم، 3200 واحد تا آخر امسال اضافه می‌شود، 2600 تا هم شروع شده است. این کارها بودجه می‌خواهد. بودجه دست سازمان برنامه و بودجه است ولی یک کارهایی از ما ساخته است. یکی از این کارها طرح تهاتر و مولدسازی است. آمدیم به دانشگاه‌ها اجازه دادیم املاکی که دارند تغییر کاربری دهند و املاک خود را برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی به کار بگیرند. ما پول نداریم و سازمان برنامه به ما اعتبار نمی‌دهد ولی سرمایه و امکاناتی که داریم که بلااستفاده است و ما آنها را مورد استفاده حداکثری قرار دادیم.

 

طبق قانون ما را مواخذه کنید

وی درباره توجه وزارت علوم به حوزه‌های دانشی نوپدید توضیح داد: ما در این دوره داریم به علوم جدید توجه ویژه می‌کنیم. بودجه تجهیزاتی در حد توانمان برای این امر اختصاص دادیم و سعی کردیم اساتیدی که در این زمینه کار می‌کنند را شناسایی کنیم.

وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد من به شما دانشجویان این است که از این بعد اگر می‌خواهید از ما مطالبه کنید بگویید چرا فلان قانون را اجرا نکردید. روی قانون ما را مواخذه کنید نه برخی حرف و حدیث‌ها. بیایید بر اساس قانون ما را مورد ارزیابی قرار دهید. مثلا بگویید چرا رتبه علمی کشور کاهش پیدا کرده است. 

وی در ادامه ضمن گلایه از دانشجویی که وزیر را به عدم حضور در دانشگاه‌ها متهم کرد، بیان کرد: بنده بیش از 60 سفر استانی داشتم و به دانشگاه‌ها و جشنواره‌ها مختلف رفتم. بنابراین از حضور کم‌ بنده انتقاد نکنید. حرفی بزنید که وجدانتان شما را راحت بگذارد. دیگر ما بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟ بنده حتی در تعطیلات عید در گروه‌های مجازی اساتید و کارکنان حضور پیدا کردم و به سوالاتشان پاسخ دادم. 

وی در پایان به تشریح برنامه‌های وزارت علوم در دو سال اخیر پرداخت و گفت: ما 75 اقدام در این دو سال انجام دادیم که اکثریت آن جدید است ولی شما چرا به عنوان دانشجوی کنشگر سیاسی این را ندیدید؟ یکی از این طرح‌ها وضع پایه‌های تشویقی برای اساتید بود. این یک کار تحولی بود. بورس رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها یکی دیگر از این اقدامات تحولی است. تصویب جهش علمی بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی که در 5 سال قبل استخدام شدند، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک درصد و دو درصد، بورسیه صنعت، حمایت از مجلات تحت نمایه بین‌المللی، طرح پژوهشگران مستقل از دیگر اقدامات تحولی ما بود.

وی اضافه کرد: الآن اگر یک نفر می‌خواهد ببیند مثلا در زمینه‌ای چه کسی بیشترین تحقیق را در کشور انجام داده می‌تواند به سامانه دانا مراجعه کند. دانا درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان است و تمامی استادان دانشگا‌ها در این سامانه صفحه خانگی دارند. آیا اینها کارهای تحولی نیست که در وزارت علوم انجام شده است؟ بنابراین نباید گفت در این دو سال و نیم در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است. 

انتهای پیام
captcha