ضرورت پایبندی هیئات مذهبی به ارکان عزاداری اصیل و دوری از خرافات
کد خبر: 1317161
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

ضرورت پایبندی هیئات مذهبی به ارکان عزاداری اصیل و دوری از خرافات

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی اوقاف خراسان جنوبی بر پایبندی هیئات مذهبی و عزاداران حسینی به ارکان عزاداری اصیل و دوری از خرافات تأکید کرد.


حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، بر پایبندی هیئات مذهبی و عزاداران حسینی به ارکان عزاداری اصیل و دوری از خرافات و سبک‌های جدید مداحی تأکید کرد.



وی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) درباره این موضوع که سوگواری برای امام حسین(ع) و یادآوری زبانی و عملی حماسه امام حسین(ع)، نقشه‌ای از سوی ائمه(ع) برای حفظ ماهیت اصیل دین بوده است، می‌فرمایند: «دلیل اینکه برای عزاداری، مجالس عزا، نوحه‌خوانی، حضور در هیئت این همه ثواب داده شده است، علاوه بر آن امور عبادی و روحانی، یک مسئله مهم سیاسی است، چراکه حکومت‌های مختلف ضد‌دین، در طول تاریخ، تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا روح اصلی جهاد امام حسین(ع) به نسل‌های بعد منتقل نشود».



ضرورت توجه به فلسفه راستین قیام عاشورا



معاون فرهنگی اوقاف خراسان جنوبی تصریح کرد: چه خوب است عزاداران حسینی(ع) علاوه بر صرف وقت و هزینه، نسبت به روح اصلی حاکم بر عزاداری و فلسفه راستین این قیام پندآموز غفلت نکرده و دائم به همدیگر تذکر بدهند تا هرچه بیشتر به عزاداری اصیل، نزدیکتر شوند.



حجت‌الاسلام مؤمنی‌مقدم ادامه داد: بی‌سبب نیست در روایات اصیل دینی ما این‌ همه بر قدر و منزلت اشک‌ها و عزاداری‌ها تأکید شده است، نباید فراموش کنیم هر یک از ما که در دسته‌‌ها و هیئت‌ها حضور پیدا می‌کنیم ادامه‌دهنده راه خونین حضرت سیدالشهدا‌(ع) هستیم.



نگاهی به فلسفه واقعی عزاداری حسینی



وی اضافه کرد: اگر به این فرمایش حضرت امام خمینی(ره) کمی دقت و تأمل کنیم که می‌فرمایند: «خون حضرت سیدالشهدا(ع) اسلام را بیمه کرد و این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، می‌فهمیم فلسفه واقعی قیام آن حضرت و وظیفه واقعی عزاداران حسینی چیست؟ اما با نگاهی به وضعیت ظاهری برخی هیئت‌ها متأسفانه چیز دیگری را می‌بینیم.



معاون فرهنگی اوقاف خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم احساسات پاک و بی‌آلایش عزاداران حضرت اباعبدالله(ع) اندک اندک به بیراهه برود، بدون‌شک در این مسیر مهم وظایفی برعهده هیئت‌داران و مسئولان هیئت‌هاست و وظایفی مهم‌تر برعهده عزاداران بنابراین نباید نسبت به انحرافات ریز و درشت عزاداری بی‌تفاوت باشیم و تا حد ممکن با استفاده از عبارات درست و سنجیده باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

captcha