فهم نسبت عالم تکوین و تشریع با تفسیر آیات سوره رعد

فهم نسبت عالم تکوین و تشریع با تفسیر آیات سوره رعد

سیدمجتبی حسینی در نخستین جلسه در تفسیر سوره مبارکه رعد با اشاره به محور کلی این سوره بیان کرد: سوره رعد مطالب بسیار سنگینی دارد و مقداری مسائل تکوینی هم دارد و یک تلفیق تکوین و تشریع را در این سوره می‌بینیم. از طریق تفسیر آیات این سوره می‌توانیم دیدگاه درست‌تری نسبت به عالم تکوین و ارتباط آن با عالم تشریع به دست آوریم.
نقد روش قرآن‌بسندگی علامه طباطبایی در المیزان

نقد روش قرآن‌بسندگی علامه طباطبایی در المیزان

حجت‌الاسلام سیدمحسن حسینی‌فقیه ضمن اشاره به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان به توضیح درباره برخی عبارات علامه و نقد آنها پرداخت.
پاسخ قرآن به یک پرسش اساسی؛ هدف زندگی چیست؟

پاسخ قرآن به یک پرسش اساسی؛ هدف زندگی چیست؟

محمدعلی انصاری ضمن تفسیرآیه 56 سوره ذاریات بیان کرد: از جمله ادله‌ای که تایید می‌کند در آفرینش غایت وجود دارد وضع و حالتی است که در اصل خلقت موجودات دیده می‌شود به نحوی که با اجزای منظم و برنامه دقیق پا به عرصه وجود می‌گذارند.
باید مُحرم شد تا مَحرم قرآن شد

باید مُحرم شد تا مَحرم قرآن شد

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ضمن بیان شروط تفسیر، یکی از شرایط را عدم تقدیر گرفتن و کمک کردن به آیات عنوان کرد و گفت: این تقدیر گرفتن باعث شده است گاهی لطائفی از قرآن فوت شود.
واکاوی معنای ایمان و غیب/ معنای بطنی «الکتاب» در روایات اهل بیت(ع)

واکاوی معنای ایمان و غیب/ معنای بطنی «الکتاب» در روایات اهل بیت(ع)

سیفی مازندرانی ضمن تفسیر آیات سوره بقره بیان کرد: غیب آن چیزی است که نه مدرک به حواس باشد و نه قابلیت ادراک به حس را داشته باشد. پس مصداق غیب منحصر به چیزی است که با برهان عقلی و ایمان قلبی مورد ادراک انسان قرار می‌گیرد.
افضلیت؛ دلیل ولایت پیامبر(ص) بر همه انسان‌ها/ تاثیر انسان بر جن چگونه است؟

افضلیت؛ دلیل ولایت پیامبر(ص) بر همه انسان‌ها/ تاثیر انسان بر جن چگونه است؟

حجت‌الاسلام محمدتقی اکبرنژاد، استاد حوزه و تولیت مؤسسه فقاهت و تمدن‌سازی در تفسیر سوره بقره گفت: اینکه خداوند فرموده که پیامبر اولی بر مؤمنان است و اطاعت از او همانند اطاعت از خداوند است به دلیل همین افضلیت بسیار بالای مقام پیامبر(ص) بر بشر است که او توانسته مستقیما از خدا وحی را بگیرد و به دیگران برساند.
اهل بیت(ع) اولین مصداق تعینی آیات الهی هستند

اهل بیت(ع) اولین مصداق تعینی آیات الهی هستند

آیت‌الله عباسی خراسانی ضمن تفسیر آیه 121 سوره بقره بیان کرد: رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه(ع) اولین مصادیق تعینی و تشخصی آیات الهی هستند و وقتی ایشان تشخص آیات باشند، آیه «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ‌ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ‌» در درجه اول به آنها منصرف است.
تفاوت توبه عوام و خواص/ دلیل توبه موسی(ع) در میقات چه بود؟

تفاوت توبه عوام و خواص/ دلیل توبه موسی(ع) در میقات چه بود؟

آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد ضمن اشاره به سه مرحله توبه بیان کرد: توبه آتش ندامت است که در جان سالک می‌افتد که چرا به این مرحله قانع شدم و جلوتر نرفتم تا به معشوق نزدیک‌تر باشم.
قصه‌های قرآن برای عبرت است/ اولوالالباب چه کسانی هستند؟

قصه‌های قرآن برای عبرت است/ اولوالالباب چه کسانی هستند؟

سیدمجتبی حسینی با اشاره به معنای عبرت و نحوه عبرت گرفتن، بیان کرد: عبرت از عبور می‌آید و شما از دیدن یک صحنه به چیز دیگری می‌رسید. اینکه الان فیلم نگاه می‌کنید، عبرت نیست اما اگر از آن عبور کنید عبرت است. باید ببینیم از کجا به کجا عبور می‌کنیم تا عبرت تلقی شود. قرآن قصه می‌گوید که شما عبور کنید و حرکت داشته باشید و اگر کسی حرکت نکند، لُب ندارد.
تحلیل قرآن درباره رابطه زلزله و کوه/ چرا قرآن به دریا و کشتی اشاره کرده است؟

تحلیل قرآن درباره رابطه زلزله و کوه/ چرا قرآن به دریا و کشتی اشاره کرده است؟

استاد سطح خارج حوزه علمیه با اشاره به رابطه معکوس زلزله و کوه، گفت: اشاره قرآن به پدیده‌های طبیعی مانند دریا، کوه و آسمان برای رسیدن انسان به معرفت‌الله است نه خوردن و خوابیدن و زندگی را به غفلت سپری کردن است.