توسعه موازین اسلامی در تربیت بدنی/ تواضع و اخلاق دو شرط اساسی در ورزش است
کد خبر: 1326243
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱

توسعه موازین اسلامی در تربیت بدنی/ تواضع و اخلاق دو شرط اساسی در ورزش است

گروه اجتماعی: رئیس اوقاف بشرویه بر ضرورت گسترش موازین اسلامی در تربیت بدنی تأکید کرد و گفت: کالبد انسان که جایگاه روح اوست باید تقویت و از سلامتی کامل برخوردار شود.


حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،  بر ضرورت گسترش زمینه‌های توسعه فرهنگ اسلامی در تربیت بدنی تأکید کرد و گفت: کالبد انسان که جایگاه روح او است باید تقویت و از سلامتی کامل برخوردار شود تا از این طریق کمال انسانی حاصل و فرد به کمال مطلوب برسد‌.



وی اظهار کرد: تربیت بدنی و ورزش به‌عنوان پدیده اجتماعی مؤثر در ابعاد مختلف جامعه و زندگی افراد نفوذ کرده و به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی تبدیل شده است، لذا گسترش روزافزون ورزش باعث ایجاد کانال‌های تلویزیونی خاص ورزش در اکثر کشورهای جهان شده است.



رئیس اداره اوقاف بشرویه با بیان اینکه هدف تعلیم و تربیت فراهم‌ کردن زمینه‌های رشد و تکامل جسمی، ذهنی، اجتماعی، روانی افراد، تقویت روحیه و شکل‌پذیری اخلاق در آنها می‌باشد، بیان کرد: تربیت بدنی و ورزش از ساز و کارهای مهمی است که می‌تواند با ایجاد تجارب گران‌بها در کودکان، آنان را سالم و شاداب برای زندگی اجتماعی آماده سازد.



نگاهی به اهمیت توسعه و رشد تربیت بدنی از منظر اسلام



حجت‌الاسلام خدائی درباره اهمیت توسعه و رشد تربیت بدنی از منظر اسلام گفت: انسان بهترین آفریده خداست که در عالی‌ترین شکل وحدت و هماهنگی بین اجزای خلق شده است و از بین رفتن سلامت جسمانی، این وحدت و هماهنگی را زایل می‌کند.



وی با اشاره به اینکه در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که تأکید بر امر تقویت قوای بدنی در کنار سایر نیروهای خدادادی دارند و در بسیاری از آیات خداوند داشتن قوای جسمانی افراد مؤمن را در پیروزی آنها  بر افراد طاغوت به‌عنوان یک ارزش  و برتری ذکر کرده است، عنوان کرد: پیامبر(ص) در موارد بسیاری بر تقویت قوای بدنی توأم با تقویت ایمان تأکید کرده است و مؤمنی را برتر می‌داند که در مقابل تقویت ایمان و معنویات خود به تقویت قوای جسمانی خود نیز اهمیت داده باشد.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه ادامه داد: پیامبر(ص) برای اینکه جامعه اسلامی دارای توانمندی مناسب باشد و در برابر نیروهای قدرتمند مخالف در صدر اسلام مقاومت کنند و پیروز شوند در حدیث شریفی فرموده است: «به فرزندان خود تیراندازی، اسب‌سواری، شنا یاد بدهید».



حجت‌الاسلام خدائی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در رساله حقوق می‌فرماید «‌بدن تو بر تو حقی دارد، حق آنست که آن‌را سالم نیرومند و مقاوم در برابر شداید و سختی‌ها و در کمال نشاط نگهداری‌» اظهار کرد: در بینش اسلامی، تربیت، تقویت بدن و آمادگی همه جانبه آن مورد توجه است و در صورتی‌که همراه با ذکر و یاد خداوند باشد این عمل همانند عبادت است.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه  با بیان اینکه جوانان ایران اسلامی باید با روحیه بسیجی به میادین ورزشی وارد شوند چراکه اگر این روحیه ‌بین ورزشکاران نهادینه شود هیچ نیرویی جلوی درخشش ورزشکاران را در سطوح ملی و بین‌المللی نمی‌گیرد، افزود: مطالعه ورزش و بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن امری لازم و ضروری می‌باشد چراکه ورزش می‌تواند نقش بسزایی در هویت و انسجام ملی ایفا کند.



حجت الاسلام خدائی با اشاره به اینکه تربیت یا پرورش، مربوط به متحول‌کردن انسان یا به عبارت دیگر شکوفا کردن استعدادهای بالقوه با توانایی‌های طبیعی فرد است، تصریح کرد: وظیفه تربیت بدنی نیز فراهم کردن امکانات لازم و محیط مناسب با توجه به آمادگی یادگیرنده جهت از قوه به فعل‌آوردن استعدادهای فطری و شکوفایی توانایی جسمی اوست.



توجه به ارزش‌های انسانی؛ از اهداف تعلیم و تربیت بدنی



وی با بیان اینکه تحکیم فرد با توجه به ارزش‌های انسانی از جمله اهداف تعلیم و تربیت بدنی است، عنوان کرد: در این راستا توجه به مواردی چون احترام به شخصیت شاگردان، اعتقاد به عقل و خرد آنها، شایستگی شاگردان برای بحث و اظهارنظر درباره هدف‌ها، روش‌ها، موارد و برنامه‌های تمرینی، استفاده از همکاری آنان در مسائل آموزشی و به کاربردن روش عقلانی، متضمن بررسی دقیق مسائل و پیداکردن راه‌حل‌ها بر اساس نیازها و امکانات موجود، استفاده از تجارب و آموخته‌های علمی و حصول اهداف عالی ضروری است.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بشرویه با تأکید بر اینکه ساده‌ترین معیار و ضابطه برای نشان دادن جنبه فلسفی اصول و مبانی تربیت بدنی و ارتباط آن با تعلیم و تربیت، توجه و احترام به طبیعت آدمی و شرافت انسانی است، یادآور شد: هر فلسفه‌ای که تکیه‌گاه آن انسان و توجهش به تکامل انسان باشد نوعی فلسفه تربیتی به‌شمار می‌آید.

captcha