دولت اولویت را به مناطق محروم و خدمات سلامت محور اختصاص دهد
کد خبر: 1333930
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۷
پزشکیان تأکید کرد:

دولت اولویت را به مناطق محروم و خدمات سلامت محور اختصاص دهد

گروه سلامت: انتظار ما نیز از دولت این است که قانون را اجرا کند؛ اولویت را به مناطق محروم، حاشیه‌ای و خدمات سلامت محور اختصاص دهد نه به خدماتی که گران قیمت است.


به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه نبض شبکه خبر شامگاه گذشته، پانزدهم آذرماه با حضور مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت و ایرج حریرچی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بررسی مسائل مالی و بودجه حوزه سلامت در آستانه ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس شورای اسلامی پرداخت.



پزشکیان در ابتدای سخنان خود در این برنامه با تاکید بر اینکه دغدغه حاکمیت و مجموعه وزارت بهداشت در قدم اول برای استفاده از منابع موجود باید برای کسانی باشد که بیشتر در معرض خطر هستند و صدای آن‌ها را کسی نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه از همین منابع کمی که دولت می‌دهد بیشتر کسانی که دارای توانایی مالی بیشتری هستند استفاده می‌کنند و افرادی که محروم‌تر هستند استفاده کمتری می‌کنند و این بی‌ عدالتی است.



مدعیان هزینه‌زا بودن سیستم سلامت کارمندان خود را با چندین برابر بیمه می‌کردند



وی با تاکید بر اینکه سیاست‌مداران، سلامت را به عنوان یک اصل در سیستم خود ندیده‌اند، تصریح کرد: افرادی که به ما می‌گفتند سیستم سلامت هزینه‌زاست کارمندهای خود را با چندین برابر بیمه می‌کردند، به هر حال دردی که مردم محروم می‌کشند چنین افرادی نکشیده‌اند، باید دولت، مجلس و قوه قضاییه سهم سلامتشان مثل سایرین باشد و همه از یک سفره استفاده کنیم.



دولت اولویت را به مناطق محروم و خدمات سلامت محور اختصاص دهد



وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه براساس قانون برنامه توسعه همه افراد جامعه باید بیمه همگانی شوند، تصریح کرد: به طور جدی انتظار ما نیز از دولت این است که قانون را اجرا کند، اولویت را به مناطق محروم، حاشیه‌ای و خدمات سلامت محور اختصاص دهد نه به خدماتی که گران قیمت است.



نگاه تخصیص منابع موجود باید به اقشار آسیب پذیر باشد



پزشکیان با بیان اینکه نگاه تخصیص منابع موجود باید به اقشار آسیب‌پذیر باشد، عنوان کرد: بنابراین باید بیمه همگانی ایجاد و سهم سلامت از مباحث مختلف همچون هدفمندی یارانه‌ها به درستی پرداخت شود تا سیستم مدیریت به درستی عمل کند، لازم نیست به این بخش پولی اضافه کنند چون اگر قانون را به خوبی اجرا کنند مشکلات حل می‌شود.



این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در این بخش دو مشکل وجود دارد، افزود: هم اکنون آمریکا هشت هزار دلار، اروپا دو هزار و 500 و کشوری همچون کوبا کمتر از هزار دلار برای سلامت هزینه‌ می‌کنند ولی شاخصه‌های کشور کوبا بهتر از آمریکاست چون پوشش و نگاه واقعی به سلامت دارد. پولی که ما به بیمارستان‌ها می‌‌دهیم امید به زندگی را بالا نمی‌برد بلکه اگر این پول به مناطق محروم و افراد در معرض خطر اختصاص یابد کارهای بیشتری می‌توانیم انجام بدهیم.



وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در قانون برنامه مصوب شده که دولت موظف است در سال برنامه توسعه که هم اکنون وارد سال چهارمش می‌شود همگان را اجباری بیمه کند ولی آیا این امر محقق شده است؟ منابعی که در قانون دیده شده درست بوده و تورم در آن اثری ندارد ولی به شرط اینکه قانون اجرا شود، هدف این است که درصد منابع را درست ارائه بدهند و مدیریت کنند ولی در حال حاضر درست ارائه و مدیریت نمی‌شود.



خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده برای مناطق مختلف کشور تفاوتی نباید داشته باشد



پزشکیان بر لزوم تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای تاکید کرد و افزود: باید پول بیمه‌های تکمیلی وارد این حوزه شود و جمعیتی تعریف شده مسئول سلامت داشته باشند، بدین ترتیب هیچ انسانی از دید حاکمیت دور نمی‌ماند. باید برای این جمعیت دستورالعمل‌های تعریف شود تا خدمات ارائه شده برای مناطق مختلف کشور تفاوتی نداشته باشد.

captcha