خرافات در عزاداری محرم ریشه در شناخت اندک جامعه از فرهنگ عاشورا دارد
کد خبر: 1344125
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
مدیر کل تبلیغات اسلامی سمنان:

خرافات در عزاداری محرم ریشه در شناخت اندک جامعه از فرهنگ عاشورا دارد

گروه اجتماعی: متأسفانه گاهی شاهد برخی مظاهر غلط و خرافی در عزاداری‌ها هستیم که ریشه در ناآگاهی و عدم شناخت از فرهنگ عاشورا دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان دیشب، 26 آذر در مراسم ارزیابی مراسم نخل‌برداری شاهرود با تأکید بر پرداختن به محتوای عزاداری‌های امام حسین(ع) گفت: آنگونه که شایسته است هنوز در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) قرار نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی شاهد برخی مظاهر غلط در عزاداری‌ها هستیم که ریشه در ناآگاهی و عدم شناخت از فرهنگ عاشورا دارد و در این زمینه باید به برگزارکنندگان مراسم عزاداری آگاهی داده شود.

شکری با بیان اینکه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) به گونه‌ای باید باشد که علاوه بر ایجاد جذابیت‌های ظاهری برای مردم ایجاد حزن و اندوه را نیز به دنبال داشته باشد، تصریح کرد:  بحث محتوای عزاداری امام حسین(ع) نیاز به مطالعه، آسیب‌شناسی و فرهنگ‌سازی در جامعه دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، ایجاد نظم و انظباط در برگزاری مراسم نخل‌برداری شاهرود، ایجاد پارکینگ برای وسایل مخاطبان  را از جمله ضعف‌های این مراسم عنوان کرد.

گفتنی است، مردم شاهرود عصر روز یازدهمین روز محرم به یاد واقعه جانگداز عاشورا و شهادت حضرت حسین بن علی(ع) و یارانش آیین نخل‌گردانی را با حضور گستره و دل‌هایی آکنده از غم و اندوه برگزار می‌کنند.

شایان ذکر است، این مراسم به‌عنوان یکی از سنت‌های قدیمی با قدمتی بالغ بر ۱۵۰ سال همه ساله در عصر روز یازدهم محرم با به راه افتادن دسته‌های چاوش خوانی، سینه زنی و زنجیر زنی با حضور انبوه عزاداران حسینی در محدوده بافت قدیمی شاهرود برگزار می‌شود.

مراسم نخل‌گردانی مختص شهر شاهرود نیست و اهالی بسطام، مجن و بیشتر مناطق شهری و روستایی این شهرستان نیز نظیر آن را که نمادی از خیمه گاه سبزپوش حضرت حسین بن علی(ع) و تشییع نمادین سرور شهیدان عالم در روز عاشورای حسینی است را برگزار می‌کنند.

مسجد پای نخل و تکیه بازار شاهرود که از مساجد و تکایای قدیمی و برگزارکننده این مراسم هستند، وظیفه نگهداری و تزئین نخل با پارچه‌های مشکی، قرمز و سبز که نشانه عزا، خون و شهادت سالار شهیدان است را بر عهده دارند.

captcha