احیاء و اجرای سنت حسنه وقف مستلزم فرهنگ‌سازی است
کد خبر: 1344889
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
امین‌فرد:

احیاء و اجرای سنت حسنه وقف مستلزم فرهنگ‌سازی است

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به تأثیرات سنت حسنه وقف در جامعه، گفت: راهکار عمومی و مثبت برای احیاء و اجرای سنت وقف، فرهنگ‌سازی و اهتمام تمامی ارگان‌ها است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، محمد امین‌فرد، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان، شامگاه گذشته، 29 آذر در گفت‌وگو با اعضای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: با برجسته کردن کاربردهای اموال وقفی، مردم می‌فهمند که روزانه با وقف زندگی می‌کنند و در این صورت ترغیب به ترویج این امر الهی می‌شوند.



امین‌فرد وجه اصلی و مشخص وقف در جامعه را اماکن متبرکه دانسته و گفت: در کنار اماکن متبرکه کمتر کسی در بین عموم مردم از بعد وقفی مدارس، بیمارستان‌ها، مغازه‌ها، مکان‌های زندگی و بسیاری از اموال وقفی دیگرمانند مجموعه عظیم ربع رشیدی خبر و آگاهی کافی دارد.



عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی ـ  کاربردی تبریز ضمن تبیین نقش دانشگاه در ترویج فرهنگ وقف گفت: با توجه به اینکه دانشگاه در کنار آموزش نقش پرورشی برجسته‌ای در سطح جامعه دارد می‌توان در طول سال با شفاف‌سازی برای دانشجویان، در راستای افزایش آگاهی و ترغیب دانشگاهیان به وقف اقدامات خوبی انجام داد.



وی با توصیه به مدیران وقف برای توزیع کارنامه ی اوقاف در بین قشر دانشگاهی اظهار کرد: بدون شک در صورت افزایش رفت آمد و تبادل اطلاعات در بین قشر دانشگاهی و اوقاف شاهد تأثیرات چشمگیری در افزایش این سنت حسنه خواهیم بود.



امین‌فرد با تأکید بر رسیدگی شایسته به اموال وقفی در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم افزود: توقع داریم وقف‌هایی که در استان مورد تعرض افراد ناآگاه واقع می‌شود شناسایی شده و برخورد اساسی صورت بگیرد.



وی تصریح کرد: امیدواریم متولیان و خیرین وقف گام‌های اساسی در جهت برخی از نیازهای مهم جامعه از جمله، ایجاد مراکز آموزش عالی، تأسیس خوابگاه و غذاخوری برای دانشجویان و برگزاری همایش‌های علمی بردارند چرا که در صورت همسو شدن توقعات دانشگاهی و وقفی سهم بزرگی از امور خیر نصیب طرفین شود.



رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تبریز با بیان اینکه بستگان دینی و ملی نیز شامل بستگان نزدیک انسان محسوب می‌شوند، یادآور شد: در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که باید برای آینده خانواده‌ها انجام داد، بنده تمایل زیادی دارم تا بخشی از اموال خود را برای باقی الصالحات وقف کرده و یک اثر جاویدان از اموال خود وقف کرده و به یادگار بگذارم، که در صورت محقق شدن این تصمیم ترجیح می‌دهم اموال خود را وقف امور تحصیلی یا اشتغال کنم.

captcha