مردم جامعه‌ دینی در برابر یکدیگر فروتن و مهربان باشند
کد خبر: 1346527
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲

مردم جامعه‌ دینی در برابر یکدیگر فروتن و مهربان باشند

گروه سیاسی: امام جمعه تهران گفت: جامعه‌ای دینی است که مردم آن جامعه در برابر یکدیگر فروتن و مهربان و در برابر کفار سخت و نفوذ ناپذیر باشند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سید‌احمد خاتمی، شب گذشته، 3 دی‌ماه در جمع هیئت عاشقان ثارالله و بسیجیان مشهدالرضا در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد، اظهار کرد: هدف فتنه 88 تضعیف جایگاه ولایت فقیه بود اما به لطف پروردگار مردم در 9 دی با راهپیمایی پرشور خود فتنه فتنه‌گران را خنثی کردند.



وی با بیان اینکه نه تنها فتنه‌گران بلکه هیچ گروه دیگری توان جابه‌جا کردن قانون اساسی و ولایت فقیه را ندارد، تصریح کرد: ستون فقرات قانون اساسی 4 اصل غیرقابل تغییر است که شامل اسلامیت نظام، ولایت فقیه، جمهوریت نظام و مذهب رسمی کشور می‌شود.



خطیب جمعه تهران قانون اسلامی، حاکمان و اسلامیت اعضای جامعه را سه عنصر اساسی برای اسلامی‌شدن یک جامعه دانست و اظهارکرد: در عنصر «قانون اسلامی» قرآن ارجحیت دارد.



عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عنصر حاکمان اسلامی گفت: آنهایی که مجری کشور هستند و امور کشور را به دست گرفته اند باید قانونمند رفتارکنند تا قانون به خوبی در کشور اجرا شود.



وی ادامه داد: در عنصر«اسلامیت اعضای جامعه» نیز زمانی به جامعه‌ای می‌توان جامعه اسلامی گفت که از هر زاویه نگاه کنی آن جامعه را اسلامی ببینی اما متأسفانه در جامعه ما رفتارهای غیراسلامی در همه عرصه‌ها دیده می‌شود و همین مسئله باعث کمرنگ شدن سبک زندگی دینی شده است.



خاتمی با اشاره به آیه 56 سوره مائده «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا، محمد[ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر[و] با همدیگر مهربانند آنان را در رکوع و سجود مى‏بینى فضل و خشنودى خدا را خواستارند» جامعه دینی را جامعه‌ای سخت و نفوذ ناپذیر در برابر دشمنان عنوان و تصریح کرد: جامعه‌ای دینی است که مردم آن جامعه در برابر یکدیگر فروتن و مهربان باشند و دربرابر کفار سخت و نفوذ ناپذیرند.



وی با بیان اینکه آنچه هم اکنون در جامعه ما دیده می‌شود از مصادیق نامهربانی است، اعلام کرد: بی‌توجهی در برابر مشکلات یکدیگر، دو رو بودن، پرونده‌سازی علیه یکدیگر، استطاعت مالی داشتن و دستگیری نکردن از دیگران، تهمت زدن، سخن‌سرایی علیه مومن و ... از مصادیق نامهربانی‌ها است.



خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که خانه‌ای دارد و آن را به فردی که نیازمند است نمی‌دهد ما هم او را از نعمت بهشت محروم می‌سازیم»، تصریح کرد: فردی که با سخن‌سرایی علیه مومنی او را از چشم دیگران بیندازد، خداوند او را از ولایتش بیرون می‌کند، حتی شیطان هم او را نمی‌پذیرد.

captcha