وضعیت موسیقی آیینی نگران‌کننده است
کد خبر: 1358585
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۶

وضعیت موسیقی آیینی نگران‌کننده است

گروه هنر: پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی نواحی ایران با اظهار تاسف از اینکه در شرایط فعلی حال وضعیت موسیقی آیینی مذهبی ما بسیار بد و نگران‌کننده است، گفت: متاسفانه تاکنون آن‌گونه که باید، این هنر مورد توجه قرار نگرفته است.


هوشنگ جاوید، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی نه تنها به هنرهای آئینی توجه نکرده‌اند بلکه بار آن را هم بر روی دوش جامعه و هنرمندان گذاشته‌اند، تصریح کرد: این بی‌توجهی‌ها موجب شد بسیاری از افراد و هنرمندان مسیرها را به غلط بروند.



وی با بیان اینکه آسیب‌های شدیدی وارد نوحه‌گری شده است که رفع آنها سال‌ها زمان می‌برد، خاطر نشان کرد: نوع نقش آفرینی‌ها نه تنها تغییر کرده بلکه حالت تقلیدی از تئاتر و سینما به خصوص سینمای خارجی به خود گرفته است.



مسئول کانون موسیقی سازمان مرکزی بسیج هنرمندان ایران با اعلام اینکه یکی از تمهیداتی که در بخش موسیقی سازمان بسیج هنرمندان اندیشیده شده، پرداختن به موسیقی مذهبی و جنبه‌های شاخص موسیقی مذهبی است که هنر پیشه‌خوانی را هم در بر می‌گیرد؛ ادامه داد: این نخستین حمایت ما از یک سوگواره است.



وی با بیان اینکه در گام‌های بعدی اگر از هر کجای ایران طرحی در این زمینه به سازمان بسیج هنرمندان ارائه شود، پس از اینکه مورد تصویب قرار بگیرد می‌توانیم هم مشورت دهیم و هم برای بهتر شدن کار و ارتقاء سطح هنری کلاس‌های ویژه‌ای را برگزار کنیم، بیان کرد: هنرمندان می‌توانند بر اساس این طرح تقاضاها و نیازهایی که دارند را به ما اعلام کنند.



حمایت از نخبگان موسیقی در بسیج هنرمندان



جاوید همچنین حمایت از نخبگان را از دیگر اهداف پیش‌روی بخش موسیقی بسیج هنرمندان دانست و اظهار کرد: مسئولان هنری هر شهرستان و حتی روستاها اگر تشخیص دهند در سطح شهرستان افرادی نخبه هستند و می‌توانند آینده خوبی در آثار هنری آیینی و مذهبی داشته باشند به سازمان معرفی کنند تا ما نیز در مقاطع دانشگاهی از این افراد حمایت کنیم.



وی در ادامه با بیان اینکه موسیقی هر منطقه باید در ابتدا توسط مسئولان فرهنگی و هنری همان منطقه جدی گرفته شود و آنها نگرش درستی نسبت به این هنر داشته باشند، ابراز کرد: در این راستا باید با حمایت مسئولان از جوانان، آنها را مورد تفقد قرار داده و مسیر روشنی را برایشان ترسیم کنند.



پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی نواحی ایران با اعلام اینکه هنر شبیه‌خوانی و مذهبی در گذشته یکی از شمول وقف بوده به طوری که وقف‌هایی از جمله باغ، درخت و حتی قسمتی از درآمدهای کاروانسراها و مکان‌های تجاری در جهت اجرای این هنر صرف شده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر این اقدام ضعیف شده لذا باید کاری کرد که ادامه پیدا کند.



وی با تاکید بر اینکه هنر پیشکسوتان باید ماندگار و ثبت و ضبط شود، ادامه داد: بر اساس طرحی که ارائه کرده‌ام تمام آواها و نغمه‌هایی که در موسیقی استان‌های مختلف وجود دارد، تحت عنوان آواها و نغمه‌های رضوی که صرفأ به ستایش یا توسل به درگاه امام رضا(ع) می‌پردازند، در یک مجموعه در حال گردآوری است.



جاوید با بیان اینکه بخش اول کار با 10 استان به پایان رسیده است و بخش دوم کار سال آینده نیز شروع خواهد شد، افزود: ثبت و ضبط این کار از طریق موسسه رضوان به عنوان زیرمجموعه موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، انجام شده است.



وی با اشاره به اینکه در صورت فراهم شدن بودجه‌های لازم طی سال آینده ثبت و ضبط آثار به اتمام خواهد رسید، از جمع‌آوری هنر مناقب‌خوانی ایران در سه لوح فشرده خبر داد و گفت: امیدوارم از طریق مرکز موسیقی حوزه هنری کشور بتوانیم این لوح‌ها را به جامعه ارائه کنیم.

captcha