برگزاری کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب؛ گامی در جهت تلفیق تعبد و تعقل
کد خبر: 1359421
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
حجت‌الاسلام کلانتری اظهار کرد:

برگزاری کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب؛ گامی در جهت تلفیق تعبد و تعقل

گروه اندیشه: رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب آن را گامی در جهت تلفیق تعبد و تعقل دانست.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌اکبر کلانتری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب گفت: برگزاری این کنگره از جهت تقویت وحدت حوزه و دانشگاه در زمینه‌های تدوین و تحقیق و نگارش عملکرد پیامبر(ص) نیز مفید است بدین ترتیب که حوزه علمیه با سیره پیامبر(ص) و کلمات او و دانشگاه با تجربه و آزمایش سرو کار دارد و این دو بعد آزمایش و تجربه همراه با سنت و سیره نبوی اگر همراه شوند یعنی فعالیت‌های پزشکی همراه با تعبد و تعقل صورت گیرد، قطعاً شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.



حجت‌الاسلام کلانتری بیان کرد:‌ فعالیت‌های تجربی محض به تنهایی مفید نیست و از سوی دیگر فعالیت‌های معنوی بدون تجربه و تعقل نیز کارآیی چندانی ندارد، لذا برگزاری کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب گامی در جهت تلفیق تعبد و تعقل در کنار یکدیگر است.



وی برگزاری کنگره سیره نبوی در طب را مفید دانست و افزود:‌ این همایش می‌تواند جهشی ارزشمند از دنیای مادی صرف، به‌سمت معنوی باشد و حرکت ارزشمندی است.



سیره نبوی،‌ مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین عملکرد و برنامه را داراست



عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: عموم مسلمانان جهان معتقد هستند که پیامبر مکرم اسلام(ص) به‌‌‌لحاظ رفتار و سیره، مطمئن‌ترین، دقیق‌ترین و عملی‌ترین عملکرد و برنامه را داشته‌اند، بنابراین لازم است که از سیره آن حضرت باید پیروی کنیم.



وی افزود: طبق آیات قرآن کریم و احادیث خود پیامبر(ص) که فرمود پروردگار مرا خوب تربیت کرد و من پرورش یافته خدا هستم، این مفهوم تأکید می‌شود و طبیعی است فردی که پرورش یافته خداوند است در تمام زمان‌ها می‌تواند بهترین الگو باشد.



حجت‌الاسلام کلانتری تصریح  کرد: یکی از فضاهایی که می‌توان از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) الگوگیری کرد احادیث و فرمایشات آن حضرت درباره مباحث سلامت و پزشکی است؛ آن حضرت در کنار نبوت گاهی طبابت نیز می‌کردند و داروهایی را برای مریضان تجویز می‌کردند لذا از راه‌های مختلفی از احادیث پیامبر می‌توان تدابیر پزشکی را استخراج کرد.



مباحث اخلاق پزشکی می‌تواند از سیره نبوی استخراج شود



عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: اگر سیره نبوی به دقت مورد بررسی قرار گیرد می‌تواند در تمام رشته‌های پزشکی مباحث مربوط به اخلاق پزشکی را استخراج کرد.



وی عنوان کرد: می‌توان از میان بیانات پیامبر مکرم اسلام(ص) بهترین مباحث اخلاق پزشکی نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام جهانیان گردآوری کرد زیرا طبابت پیامبر(ص) علاوه بر توجه به مباحث سلامت و پیشگیری و درمان با معنویت و دعا و ذکر خداوند عجین است.



حجت‌الاسلام کلانتری ابراز کرد: اگر طبابتی همراه معنویت و یاد خدا باشد قطعاً تأثیر بیشتری دارد و ما می‌توانیم در کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب تا حدی نگرش‌های طبی نبوی را به جهان نشان دهیم.

captcha