تمرکز و تحقق در آیات قرآن موجب ایجاد وحدت بر‌پایه اندیشه می‌شود
کد خبر: 1360033
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۳
حجت‌الاسلام کلانتری:

تمرکز و تحقق در آیات قرآن موجب ایجاد وحدت بر‌پایه اندیشه می‌شود

گروه اجتماعی: اگر مسلمانان شیعه و سنی بر روی کتاب الهی خود متمرکز شوند و اندیشمندان هر دو مذهب گرد‌هم آمده و بر مبنای قرآن تلاش و تفسیر کرده و از اختلاف و تعصبات فرقه‌ای دوری کنند، وحدت بر پایه اندیشه محقق می‌شود.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌اکبر کلانتری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تأکید بر ضرورت حفظ انسجام مسلمانان گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیامبر(ص)، تکیه و تمرکز بر جلسات مشترک میان اقوام مختلف مسلمان بود.



تکیه بر اهل بیت(ع)؛ یکی از اصلی‌ترین محور وحدت مسلمانان



وی با بیان اینکه میان مسلمانان شیعه و سنی اختلافات در امامت وجود دارد، افزود: اما میان این دو‌ نقاط مشترک فراوانی وجود دارد که محور اصلی آن قرآن و اهل بیت(ع) است؛ درست است که در مورد امامت اهل بیت(ع) اختلاف وجود دارد اما هم شیعه و هم سنی درباره اهمیت جایگاه اهل بیت(ع) نظرات مشترکی دارند پس یکی از اصلی‌ترین محورهای وحدت مسلمانان تکیه بر اهل بیت(ع) است.



حجت‌الاسلام کلانتری تصریح کرد: مسلمانان شیعه و سنی قرآن را به‌عنوان اصیل‌ترین و متقن‌ترین مرجع قبول دارند و باور دارند در دنیا کنونی و ‌میان تمام مذاهب، تنها کتاب آسمانی که اصیل باقی مانده است قرآن کریم است.



عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان شیعه و سنی بر روی کتاب الهی خود متمرکز شوند و به برخی از روایات جعلی توجهی نداشته باشند و قرآن کریم را محور قرار دهند و اندیشمندان هر دو مذهب گرد هم آمده و بر مبنای قرآن کریم کار و تلاش و تفسیر کرده و از اختلاف و تعصبات فرقه‌ای دوری کنند، بسیاری از زوایای پنهان امت اسلامی آشکار می‌شود و وحدت بر پایه اندیشه محقق می‌شود.



تنها راه پرهیز از فرقه‌گرایی، توجه به آیات قرآن است



وی، تنها راه پرهیز از فرقه‌گرایی را توجه به آیات قرآن کریم دانست و گفت: بهترین عامل جهت ایجاد وحدت قرآن کریم است زیرا قرآن نور است و خاصیت نور این است که مکان‌های تاریک را روشن می‌کند.



حجت‌الاسلام کلانتری با اشاره به آیه 9 سور اسراء «إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ...؛ قطعاً این قرآن به [آئینى] که خود پایدارتر است راه می‌نماید...» گفت: خداوند در این آیه تأکید می‌فرماید که قرآن کریم انسان را به بهترین و متقن‌ترین راه راهنمایی می‌کند و در جاهای مختلف می‌فرماید «هُدًى لِّلنَّاسِ؛ رهنمون مردم»  لذا اگر بنا باشد قرآن کتاب هدایت برای ما باشد آنگاه کسانی‌که به آن مراجعه می‌کنند می‌توانند باتقوا باشند.



رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز عنوان کرد: اگر در کارهای ما از جمله برنامه‌های وحدت مسلمانان، تقوا حاکم باشد قرآن کریم می‌تواند بهترین منبع برای حفظ وحدت باشد.



تکفیر مسلمانان، هیچ‌گونه سازگاری با آیات قرآن ندارد



وی خاطرنشان کرد: کسانی‌که بر طبل تفرقه و تعصبات فرقه‌ای می‌کوبند و دیدگاه‌های سلفی‌گری و تکفیری دارند به این عرصه راه ندارند زیرا تکفیر مسلمانان دیگر هیچ‌گونه سازگاری با قرآن کریم ندارد.



حجت‌الاسلام کلانتری با اشاره به وظایف علمای اسلام در تحکیم وحدت مسلمانان عنوان کرد: تمام این مسائل در وهله اول متوجه علمای اسلام است و اگر هر کاری بر مبنای علم باشد و با محوریت علما صورت گیرد، قطعاً جواب می‌دهد اما اگر افراد ناعالم ورود پیدا کنند، جواب معکوس می‌دهد.



عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: اگر علمای فرهیخته مسلمان اعم از شیعه و سنی در این مسائل ورود پیدا کنند عرصه بر جاهلان و انسان‌های کوته‌بین بسته می‌شود و منجر به وحدت عمیق و پایداری که با هیچ چیزی آسیب نمی‌بیند، خواهد شد.

captcha