مشکلات جهان اسلام حاصل پیوند تکفیری‌ها و ابرقدرت‌هاست/ دفاع از مواضع وزارت خارجه
کد خبر: 1364607
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
آیت‌الله امامی کاشانی:

مشکلات جهان اسلام حاصل پیوند تکفیری‌ها و ابرقدرت‌هاست/ دفاع از مواضع وزارت خارجه

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران گفت: وهابیت افرادی متعصب در دین را با حمایت دشمنان تربیت کرده است؛ عده‌ای تکفیری بی‌اطلاع از دین و متعصب با کمک دست‌های سیاسی ابرقدرت‌ها، جهان اسلام را به این وضعیت کشانده‌اند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز، چهارم بهمن ماه در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: یکی از علمای اهل سنت در کتاب«فیض الغدیر» آورده است که رسول اسلام(ص) فرمودند، من می ترسم از امتم بعد از خودم که از بین بروند و کیان خود را از دست بدهند و امتی که باید برای ملت‌ها الگو باشند، این پایگاه را از دست بدهند.



وی افزود: از دیدگاه نبی مکرم اسلام(ص)، سه چیز این امت را از این جایگاه فرو می اندازد، این سه مورد عبارتند از اینکه هواهای انسان به سمت گمراهی برود، انسان به شهوت کشیده شود و بعد از معرفت دین غافل شود.



عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امروز جهان اسلام با مشکلاتی روبروست، یکی از این مشکلات تکفیر و سلفی‌گری است، این موضوع یک ریشه دینی دارد در عصر امیرالمومنین(ع) از سوی معاویه و خوارج تکفیر و خونریزی به وجود آمد، علت نیز در وجود عنصر دینی و سیاسی بود.



آیت‌الله امامی کاشانی عنصر سیاسی تکفیر را جنگ صفین و جمل خواند و افزود: بین کوفه و شام جنگ درگرفت، هدف سیاسی معاویه حکومت بود و در جنگ جمل نیز حرکت سیاسی بود، در برابر این دو حرکت سیاسی یک حرکت مذهبی به نام خوارج نهروان به وجود آمد.



عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر اینکه خوارج در محاسبات غلط خود هرچه را که نمی پسندیدند کفر می دانستند، گفت: آنها خون افراد را حلال می کردند و امیرالمومنین(ع) فرمودند که خوارج نهروان به گمراهی افتاده اند و به خیال مطلبی را حق می پندارند اما در واقع آن مطلب حق نیست.



آیت‌الله امامی کاشانی عنوان کرد: در قرن دوم و سوم هجری از این موضوع تکفیر برای مقابله با شیعه حمایت شد، البته بزرگان اهل سنت در برابر این تکفیر ایستادند، به طور مثال غزالی علیه کسانی که زیارت اهل قبور را یک بدعت می دانستند، تاخته است.



عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر اینکه ابن تیمیه مسئله تکفیر را رواج داد، افزود: از سوی دیگر عربستان بعدها به این مسئله دامن زد و در قرن اخیر عبدالوهاب مسئله وهابیت و تکفیر را ادامه داد.  



خطیب جمعه تهران گفت: آنها افرادی را تربیت کردند و دست‌های سیاسی پشت سرآنها بود و مسئله تکفیر را به وجود آوردند؛ عده‌ای تکفیری بی‌اطلاع از دین و متعصب با کمک دست‌های سیاسی ابرقدرت‌ها جهان اسلام را به این وضعیت کشانده‌اند.



آیت‌الله امامی کاشانی افزود: بحث اختلافات صدر اسلام یک مسئله علمی و بحث مدرسه‌ای است و نباید برای این مسئله به جنگ و جدال روی آورد.



وی با اشاره به مشترکات فراوان شیعه و سنی گفت: آیت‌الله العظمی بروجری با شیخ شلتوت جلساتی در مورد اشتراکات جهان اسلام داشت و امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد مشترکات جهان اسلام تاکید فراوانی داشته و دارند.



عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئله وحدت اسلام یک مسئله بزرگی است و دشمن از همان روزنه‌ای که خوارج ایجاد کنند، ابهاماتی را وارد و مسئله سلفی‌گری را مطرح کرده است.



خطیب جمعه تهران با اشاره به کنفرانس ژنو 2 گفت: متاسفانه دعوت از ایران را پس گرفتند، دنیا متوجه این مسئله است که ایران نقش مهمی در منطقه دارد، ولی با فشار معارضان، عربستان و آمریکا این دعوت را بازپس گرفتند.



آیت‌الله امامی کاشانی گفت: سازمان ملل که باید مصالح بشریت را درنظیر بگیرد، کشتارها و خون‌های ریخته شده در سوریه را نادیده می گیرد، برای اینکه سیاست مستکبران را تأمین کند.



خطیب جمعه تهران در بخش دیگر سخنان خود به مسئله مذاکرات هسته‌ای پرداخت و افزود: مواضع وزارت امور خارجه محکم و طبق مواضع رهبر معظم انقلاب و ملت ایران است.



وی گفت: مواضع جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه موضع همه ملت ایران است و دنیای غرب باید این مسئله را بداند و ایران موضع تحمیلی دشمن را نمی پذیرد.



بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز با اشاره به مسئله عفت گفت: عفت به معنای مالکیت بر نفس است، به این معنا که انسان وجود خود را در شهوات و غضب در نقطه اعتدال قرار دهد.



وی افزود: شهوت یعنی برای جلب منافع مادی، مقام، مال و آنچه که به جاذبه مادی ارتباط دارد، تلاش کنیم.



عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر اینکه نقطه اعتدال شهوت وغضب، عفت است، اظهار کرد: شهوت در نقطه اعتدال شهوت انسانی و غضب نیز در نقطه اعتدال غضب انسانی است، اما اگر شهوت و غضب از اعتدال بیرون رفت شهوت و غضب حیوانی خواهد شد.



خطیب جمعه تهران شهوت و غضب را دو موضوع غریزی خواند و گفت: این دو شخصیت انسان را تشکیل می‌دهد، اما مهم مهار کردن آنهاست، در صورتی که آنها مهار شوند به صورت قدرت انسانی در می‌آیند و لذات حاصل از آنها نیز انسانی خواهد بود.



عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر اینکه انسانیت، آدمی را به عظمت می رساند، گفت: انسانیت موجب خواهد شد که انسان حاکم بر زمین و عالم شود و شخصیت آدمی را می‌سازد.



خطیب جمعه تهران اظهار کرد: عقل و فطرت می‌گوید که شهوت و غضب در حد اعتدال باشد وعقل نظری با استدلال محکم موانع فطرت را از سر راه برمی‌دارد.



وی با ذکر اینکه برون انسان وحی است، گفت: خداوند پیامبران را برای مهار قدرت‌های شهوانی و غضب فرستاد.



خطیب جمعه تهران با اشاره به مسئله نگاه نکردن به نامحرم عنوان کرد: خداوند از پیامبر(ص) می خواهد که به مومنان بگوید که چشمان خود را در برابر گناه به زیرافکنند و به مظاهر شهوت نگاه نکنند، زیرا این نگاه انسان را به خطر می افکند.



وی با اشاره به نقش چشم در ارتکاب گناه افزود: یکی از علمای اخلاق می گوید که شیطان شبکه‌های مختلف در وجود انسان دارد؛ این شبکه ها شامل اعضا و جوارح انسان هستند، شیطان از این اعضا برای رسیدن به مقاصد خود استفاده میکند، اما هیچ کدام سریع‌تر از چشم نیست، زیرا همه اعضا به جز چشم باید با گناه ارتباط و تماس داشته باشند تا شیطان نتیجه بگیرد، اما چشم بدون تماس و از فاصله دور نیز با نگاه به نامحرم به گناه می رسد.



عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گناه فضا را تیره و تار می کند، گفت: برای درک این موضوع به مسئله آلودگی ها در شهرهای صنعتی دقت کنید؛ این عامل آلودگی که آسمان را تیره می‌کند از بیرون می آید، این آلاینده ها نعمات خداوند را خراب می‌کنند.



خطیب جمعه تهران افزود: گناه اجازه نمی‌دهد که انسان در فضای خود نفس بکشد و نفس‌ها بعد از ارتکاب گناه حیوانی می‌شود.



عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) در مورد نگاه شهوانی گفت: فردی از ایشان پرسید که از چه کمک بگیریم تا نگاه شهوانی نداشته باشیم و ایشان فرمودند، در برابر خدایی که بر اسرار تو آگاه است، خاضع و توجه داشته باش که خداوند تو را می‌بیند.

captcha