ارزش اسلام برای درختکاری همانند بها دادن به علم و دانش است
کد خبر: 1382505
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۸
حجت‌الاسلام کلانتری:

ارزش اسلام برای درختکاری همانند بها دادن به علم و دانش است

گروه اجتماعی: مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق آبادانی درختکاری است، گفت: از برخی روایات اسلامی چنین برداشت می‌شود که اسلام برای درختکاری همانند علم و علم‌اندوزی ارزش قائل است.

حجت‌الاسلام کلانتری، مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در خصوص جایگاه توجه به طبیعت در آموزه‌های قرآنی، اظهار کرد: امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرماید؛ «خداوند درخت را برای انسان آفرید از این رو بر آدم لازم است درخت بکارد و آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد».

وی بیان کرد: در قرآن کریم نیز آیات بسیاری در این زمینه وجود دارد که در آن‌ها بر آفرینش انسان از خاک و آباد کردن زمین تأکید شده است که این امر از جمله وظایف انسان به شمار می‌آید.

درختکاری از مصادیق آبادانی است

حجت‌الاسلام کلانتری با اشاره به اینکه یکی از مصادیق آبادانی جنگل‌کاری و درخت‌کاری است، افزود: در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است که «اگر عمر جهان پایان یابد و به ناگاه قیامت فرا رسد، درحالی که نهالی در دستتان باشد و تنها به اندازه کاشتن آن نهال فرصت داشته باشید، بی‌درنگ با مغتنم‌ شمردن فرصت آن را بکارید» از این روایت این چنین برداشت می‌شود که اسلام برای درختکاری همانند علم و علم‌اندوزی ارزش قائل است.

مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان بیان کرد: در اسلام برای درختکاری پاداش فراوانی در نظرگرفته شده است؛ چرا که در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که «هر مسلمانی درختی بکارد یا کشاورزی کند، خداوند پاداشی همانند پاداش صدقه بر وی خواهد داد».

اهمیت معنوی و ارزش اقتصادی درختکاری

وی با بیان اینکه در اسلام علاوه بر پاداش‌های معنوی درختکاری، ارزش اقتصادی آن نیز بیان شده‌ است، گفت: این امر اهمیت اقتصادی بالایی دارد در این راستا امام صادق(ع) می‌فرماید:«درخت بکارید که هیچ عملی از آن حلال‌تر و پاکیزه‌تر نیست».

حجت‌الاسلام کلانتری با اشاره بر اینکه امر درختکاری نه‌تنها در روایات مؤکد است بلکه عقل انسان نیز ضرورت حفظ این سرمایه عظیم را حکم می‌کند؛ تأکید کرد و افزود: امام صادق(ع) پس از ارائه ارزش‌های معنوی، اقتصادی و زیست‌محیطی درختکاری در ادامه یکی از اموری که زمان ظهور امام زمان(عج) رخ می‌دهد را توسعه کشاورزی عنوان می‌کند.

امروز جامعه جهانی در مبحث محیط زیست متفق‌القولند

مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی استان در پایان اظهار کرد: امروز جامعه جهانی در مبحث محیط زیست متفق‌القول هستند و یکی از معضلات اصلی دوره رنسانس و عصر بیداری را تهدید محیط زیست می‌دانند که از این نظر هیچ‌گونه تفاوتی بین کشورهای پیشرفته و درحال توسعه وجود ندارد.

captcha