اهتمام به نگهداری محیط زیست با بهره‌مندی از رهنمودهای قرآن توأم باشد
کد خبر: 1382963
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
حجت‌الاسلام کلانتری:

اهتمام به نگهداری محیط زیست با بهره‌مندی از رهنمودهای قرآن توأم باشد

گروه اجتماعی: قرآن از بهار به‌عنوان زنده‌ شدن طبیعت یاد می‌کند و پس از آن معاد را مطرح می‌کند؛ لذا چنانچه به نوروز با پشتوانه‌های قرآنی بنگریم، اهتمام به نگهداری از محیط زیست امر آسانی است.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری، مسئول نمایندگی ولی‌ فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی در خصوص لزوم توجه به طبیعت و درختکاری به بیان راه‌کارهای حفظ و احیای محیط زیست پرداخت و بر عرصه فرهنگی این مهم تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین راه‌کار در این زمینه فرهنگ‌سازی است که با تغییر دیدگاه افراد به طبیعت این اتفاق رخ خواهد داد.

لزوم دیدگاه فرااقتصادی به درختان و طبیعت

وی با تأکید براینکه باید به درختان به‌عنوان موجود زنده، دیدگاهی فرا اقتصادی داشت، تصریح کرد: رواج فرهنگ درختکاری در جامعه مساعدت دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد که در این صورت شاهد موفقیت‌های بزرگی در این زمینه خواهیم‌ بود.

حجت‌الاسلام کلانتری راهکار دیگر ترویج این فرهنگ را تبیین خطرات خشکسالی و نابودی جنگل‌ها عنوان کرد و افزود: بازگویی این مطلب که با نابودی یک درخت، چه ضربات جبران‌ناپذیری به محیط زیست، کشور و به تبع آن مردم ایران وارد می‌شود، به این فرهنگ‌سازی کمک ویژه‌ای می‌کند.

حفظ و احیاء محیط زیست

وی حفظ و احیاء محیط زیست را در گرو تلاش توأمان مسئولان و مردم دانست و یادآور شد: مسئولان می‌توانند با ایجاد شور فرهنگی، تولید و توزیع نهال گام مؤثری در این زمینه بردارند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی استان با اشاره به شعار امسال در روز درختکاری تحت عنوان «هر شهروند، یک نهال»، اظهار کرد: لازم است مردم پا به‌پای مسئولان در حفظ و نگهداری این منبع عظیم تلاش کرده و علاوه بر کاشت نهال در استمرار و نگهداری آن نیز کوشا باشیم.

حجت‌الاسلام کلانتری اظهار کرد: قرآن از بهار به‌عنوان زنده‌ شدن طبیعت یاد می‌کند و پس از آن معاد را مطرح می‌کند؛ لذا چنانچه به نوروز با پشتوانه‌های قرآنی بنگریم، اهتمام به نگهداری از محیط زیست امر آسانی است.

احتیاج به فضای سبز

وی آشنا‌ کردن مردم با اهمیت و جایگاه مرتع و محیط زیست را امری مؤثر در این زمینه دانست و گفت: باید از نظر فرهنگی پشتوانه عظیم و شوری فرهنگی ایجاد کنیم تا مردم با تمامی وجودشان احساس کنند که امروز به فضای سبز همانند آب و غذا محتاج‌ هستند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی استان در پایان با بیان اینکه اکنون نیاز به حرکتی عمومی در این زمینه احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: صرفاً فعالیت‌های فردی و دولتی نتیجه‌بخش نیست و لازم است مردم با توجه به نگاه قدسی قرآن به گیاهان در این صحنه حضور یابند.

captcha