ماهیت، ریشه و پشت‌پرده اقدامات تروریستی گروهک «جیش العدل»
کد خبر: 1391092
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

ماهیت، ریشه و پشت‌پرده اقدامات تروریستی گروهک «جیش العدل»

گروه سیاسی: گروهک جیش العدل، با آموزه‌های سلفی و باورهای وهابی خود از جمله حامیان سلفی‌های معارض در جنگ سوریه است و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری‌های سوری اعلام کرده است و خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان ایران می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل چند وقتی است که با انجام اقدامات تروریستی به نام دفاع از اهل سنت ایران، مرزبانان ایرانی را به شهادت رسانده یا ربوده است که آخرین نمونه از اقدامات این گروه، ربایش 5 مرزبان ایرانی در 16 بهمن ماه سال گذشته از مرزهای شرقی ایران بود.

اما این گروه تروریستی چه ریشه‌هایی دارد؟ از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ سازمان و تشکیلات آن چگونه است؟ رهبر یا رهبران آنها چه کسانی و دارای چه تفکراتی هستند؟

جیش‌العدل یک گروه شبه نظامی تروریستی تندروی سلفی مذهب است که با نظام جمهوری اسلامی ایران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد. این گروه بعد از نابودی جندالله با سازمان‌دهی تشکیلاتی‌تر برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد. رهبری این گروه را عبدالرحیم ملازاده با نام مستعار صلاح‌الدین فاروقی به عهده دارد. وی رهبری این گروه را از اواخر فروردین ۱۳۹۱ تاکنون به عهده دارد. او قبلاً عضو جندالله بوده‌است. برادر فاروقی به اتهام شرکت در ترور مولوی مصطفی جنگی زهی (رئیس پایگاه بسیج شهرستان سرباز) بازداشت و اعدام شد؛ سپس فاروقی به پاکستان گریخت و در آنجا جیش‌العدل را تشکیل داد. او «ریگی شماره ۲» لقب گرفته و در مناطق مرزی ایران و پاکستان استقرار دارد.

این گروه تروریستی تاکنون مسئولیت چند قتل و ترور در نواحی شرقی سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است که مهم‌ترین آنها شهادت 14 مرزبان ایرانی در آبان 92 و ربودن 5 مرزبان ایرانی در بهمن 92 و به شهادت رساندن یکی از آنان در فروردین 93 بوده است.

گروهک جیش العدل، با آموزه‌های سلفی و باورهای وهابی خود از جمله حامیان سلفی‌های معارض در جنگ سوریه است و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری‌های سوری و تروریست‌های معارض دولت سوریه اعلام کرده است. این گروه خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان ایران و مخالف مداخله جمهوری اسلامی در حمایت از حکومت سوریه معرفی می‌کند.

این گروه چند ماه بعد از ایجاد چنددستگی در گروهک ریگی بلافاصله با تقویت سرویس‌های منطقه‌ای و با هدایت آمریکا و نظارت موساد دست به تشکیل یک چارت سازمانی منسجم می‌زند. این چارت شباهت‌های جالبی با روش‌های اداره سازمان منافقین دارد. برخی شواهد گویای این نکته است که چارت سازمانی این گروه با مشاوره برخی از اعضای سازمان منافقین بسته شده و منظور از این اقدام تشکیل گروهی تشکیلاتی‌تر و مدون‌تر از گروه ریگی بوده که میزان خطا و آسیب‌پذیری آن کمتر باشد.

در اساسنامه این گروه، افراد همانند سازمان منافقین همه خانواده خود را حتی باید فدای سازمان جیش العدل و رهبر آن بکنند. در بخش دیگری از اساسنامه این گروه نیز تاکید شده است که هر عضو سازمان باید تمامی دستورات رهبر گروه را بدون چون و چرا اجرا و هستی‌اش را فدای اهداف سازمان بکند. بخش دیگری از این اساسنامه  نیز اشاره می‌کند که تمامی اعضا باید اخبار خود را تنها به رهبر گروه و یا مسئول بالا دست خود بدهند و در غیر این صورت مجازات می‌شوند.

captcha