ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است/ لزوم فراهم کردن شرایط انتظار
کد خبر: 1414355
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
حجت‌الاسلام کلانتری:

ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است/ لزوم فراهم کردن شرایط انتظار

گروه اندیشه: رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است، گفت: اگر ولایت فقیه در جامعه عینیت پیدا کند قطعاً زمینه ظهور نیز فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر کلانتری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به نام‌گذاری امروز به نام «مهدویت و ولایت فقیه» در دهه مهدویت سال جاری گفت: ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است و اگر ولایت فقیه در جامعه عینیت پیدا کند و موفق شود، قطعاً زمینه ظهور نیز در جامعه فراهم خواهد شد.

ولایت فقیه و مهدویت از هم جدا نیستند
وی اظهار کرد: کسی که به مهدویت به معنای واقعی کلمه معتقد است، خواه ناخواه به ولایت فقیه نیز معتقد است زیرا این دو از همه جدا نیستند و زمانی ظهور منجی محقق می‌شود که زمینه فراهم شود و کسی که این زمینه را فراهم می‌کند، ولی فقیه با همراهی مردم است.
حجت‌الاسلام کلانتری عنوان کرد: روشن است در زمان غیبت و قبل از اینکه امام زمان(عج) ظهور کند مردم شیعه بلکه همه مسلمانان به یک مرجع و ملجأ عادل، مورد اطمینان، اسلام‌شناس و آگاه به زمان نیاز دارند و چه کسی به جز ولی فقیه می‌تواند یک فقیه جامع‌الشرایط، آگاه به زمان و مدیر و مدبر باشد و قطعاً چنین ولی فقیهی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور و مرجعی برای مراجعات شیعیان در عصر غیبت باشد.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز ادامه داد: به‌همین دلیل است که حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند محق‌ترین و سزاوارترین فرد برای تصدی ولایت آن است که از همه توانمندتر و نسبت به احکام الهی آگاه‌تر باشد و آن همان ولایت فقیه است.

مورد اختلاف مذاهب اسلامی در مهدویت، مصداق است
وی در ادامه سخنان خود به مباحث مهدویت اشاره کرد و گفت: یکی از مبانی مهم تشیع بلکه اسلام جریان مهدویت است؛ به این معنا که در آخرالزمان بعد از آنکه در همه جهان ظلم و ستم و ناامنی فراگیر می‌شود یکی از فرزندان فاطمه زهرا(س) ظهور می‌کند و عالم را پر از عدل و داد می‌کند.
حجت‌الاسلام کلانتری با تأکید بر اینکه اعتقاد به مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، گفت: تمام فرق مسلمانان و اهل تشیع و تسنن به مهدویت اعتقاد دارند حتی در مجامع روایی اهل سنت نیز روایات فراوانی در مورد مهدویت وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: مورد اختلاف مهدویت در مذاهب مختلف، راجع به مصداق است؛ شیعیان مصداق را معین می‌دانند که همان حضرت مهدی(عج) و فرزند امام حسن عسکری(ع) است و عده‌ای می‌گویند هنوز متولد نشده است و بعداً متولد می‌شود و برخی دیگر می‌گویند متولد شده و همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است از جمله شیخ روزبهان که از علمای اهل سنت است و اعتقاد دارد حضرت مهدی(عج) به دنیا آمده و فرزند امام حسن عسکری(ع) است و فعلاً از دیده پنهان و در حالت غیبت به سر می‌برد.

کیفیت و ماهیت انتظار در مسئله مهدویت مهم است
وی با بیان اینکه آن چیزی که در قضیه مهدویت مهم است، کیفیت و ماهیت انتظار است، گفت: اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ؛ افضل‌ترین عبادت انتظار فرج است، به این معناست که ما به معنی واقعه کمله منتظر باشیم و کسی منتظر است که زمینه را برای ظهور فراهم کرده و با کژی‌ها و انحرافات مبارزه کند.
حجت‌الاسلام کلانتری اضافه کرد:‌ برخی گمان می‌کنند هرچه قدر زمینه برای گناه بیشتر شود زمینه ظهور منجی فراهم می‌شود در صورتی که این تفکر اشتباه است و باید درصدی زمینه ظهور فراهم شود.

captcha