پرهیز از برداشت‌های نابجا از قرآن/ پرداختن به ظاهر کلام وحی مانعی برای تدبر آیات است
کد خبر: 1443490
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
حجت‌الاسلام کلانتری اظهار کرد:

پرهیز از برداشت‌های نابجا از قرآن/ پرداختن به ظاهر کلام وحی مانعی برای تدبر آیات است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، برداشت‌های نابجا از قرآن، تفسیر به رأی و بی‌توجهی به محکم و متشابه در آیات را از عواقب تفکر نکردن در کلام وحی دانست.

حجت‌الاسلام حمزه کلانتری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه توجه به ظاهر قرآن امری ضروری است، افزود: پرداختن به ظواهر کلام خدا نباید ما را از باطن و تفقه در آیات غافل کند.

وی تصریح کرد:‌ تاکنون توجهات بسیاری به یادگیری قرآن داشته‌ایم و آن را به فرزندان خود آموزش داده‌ایم و در مسابقات مختلف قرآن را وارد کرده‌ایم ولی وقت آن رسیده است اندیشه و تفقه در قرآن را در دستور کار خود قرار دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه روایات فراوانی مبنی بر خواندن قرآن همراه با تدبر و اندیشه وارد شده است، ادامه داد: علاوه بر روایات، آیات فراوانی در خود قرآن به تفکر دعوت کرده است که اگر این توصیه‌ها را نادیده بگیریم؛ یعنی آیات را بدون هیچ مکث و تأمل فقط روخوانی کنیم قطعاً عواقب ناخوشایندی گریبانگیر ما می‌شود.

پرهیز از تفسیر به رأی و بی‌توجهی به آیات قرآن

این مقام مسئول یادآور شد: برداشت‌های نابجا از قرآن، تفسیر به رأی و بی‌توجهی به محکم و متشابه در آیات را می‌توان ازعواقب تفکر نکردن در قرآن دانست که این مقوله‌ها در تصمیم‌گیری‌ و عمل سرنوشت بدی را برای ما رقم می‌زند.

وی با اشاره به آیه 7 سوره مبارکه آل‌عمران که می‌فرماید «هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ... اوست کسى که این کتاب [قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره‏اى از آن آیات محکم [صریح و روشن] است آن‌ها اساس کتابند و [پاره‏اى] دیگر متشابه‌اتند [که تاویل‏پذیرند] اما کسانى که در دلهایشان انحراف است...»، تأکید کرد: طبق این آیه علم آیات متشابه را فقط خدا و راسخون فی‌العلم می‌دانند و لازم است در بحث تدبر، اندیشه در قرآن و برداشت از آیات، از راسخون پیروی کنیم و با قرائت صرف و ترجمه تحت‌الفظی خود را عالم قرآن ندانیم.

عمل نکردن به قرآن و بروز مشکلات اخلاقی در جامعه

حجت‌الاسلام کلانتری گفت: تربیت‌های ناصحیح، مشکلات اخلاقی متعددی که در جامعه و خانواده مشاهده می‌شود و حتی به مجامع علمی هم کشیده شده است نتیجه فکر نکردن و عمل کردن به قرآن است، در حالی‌که همانطور که خودش می گوید کلام الهی روشنگر است و راه را از بیراهه نشان می‌دهد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در پایان، تصریح کرد: مسئولیت ما در برابر قرآن این است که به‌دنبال شناخت عمیق مفاهیم آیات باشیم و این امر را به فرزندان خود نیز آموزش دهیم و در گام بعدی عمل به دستورات را سرلوحه کار خود قرار دهیم، چراکه یادگیری صرف گرچه خوب است ولی کافی نیست.

captcha