تربیت حافظان با روش‌‌های تدبر در «مدرسه حفظ تدبرمحور قرآن»
کد خبر: 1454161
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
مختاری بیان کرد:

تربیت حافظان با روش‌‌های تدبر در «مدرسه حفظ تدبرمحور قرآن»

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مدرسه «حفظ تدبرمحور قرآن» با اشاره به اینکه این مدرسه کار خود را از تابستان ۹۳ آغاز کرده است، گفت: هدف اولیه، تربیت حافظان قرآن در بستر آموزش روش‌های تدبر در قرآن است.

حسین مختاری، مدیر مدرسه حفظ تدبرمحور قرآن، یکی از شعب مدرسه تخصصی دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام خبر آغاز دوره‌های حفظ تدبرمحور قرآن، گفت: این دوره‌ها از ابتدای تابستان امسال آغاز شده است و همزمان با آغاز فصل پائیز نیز
ادامه خواهد یافت.

تربیت حافظان قرآن به عنوان مبلغان دینی

مختاری در ادامه در مورد اهداف این مدرسه و دوره‌های حفظ تدبرمحور قرآن بیان کرد: هدف اولیه این مدرسه، تربیت حافظان قرآن به عنوان مبلغان دینی در بستر آموزش روش‌های تدبر در قرآن است.
وی افزود: هدف بعدی مدرسه حفظ، کمک به قرآنی شدن نطق افراد جامعه است؛ به این معنا که افراد به حدی از تسلط بر قرآن برسند که در هر سخن و استدلالی، ماده و نتیجه استدلالشان آیات قرآن باشد یا اگر قصد انجام کار پژوهشی دارند، تمام سطرهای پژوهش‌هایشان مملو از استنادهای قرآنی باشد. این مرحله از تسلط، نیازمند انس با قرآن تا حدی است که نیاز به حفظ قرآن است. 
مدیر مدرسه حفظ تدبرمحور قرآن این هدف را تنها یکی از اهداف حفظ عنوان و خاطرنشان کرد: عموماً روش‌های حفظ رایج در مراکز قرآنی به گونه‌ای است که حافظان به حفظ لفظی محدود شده و  متناسب با توان و استعدادشان تا مراحلی از حفظ قرآن و بعضاً تا حفظ کامل پیش می‌روند؛ اما هدف مد نظر ما حفظ کامل تمامی افراد علاقه‌مند است.

تأکید بر تغییر ماهیت حفظ قرآن از تکرار به ذکر
مختاری با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری درباره توسعه دامنه حافظان کشور و رساندن آن به رقم 10 میلیون نفر، یکی از رسالت‌های مدرسه حفظ را تحقق این امر دانست و تصریح کرد: در صورتی می‌توانیم این گفتمان را در جامعه ایجاد کنیم که ماهیت حفظ را از تکرار، به روشی به نام «ذکر» تغییر دهیم و کمکی که تدبر به ما می‌کند، همین است.
وی تاکید کرد: تکرار سوره به روش‌های مختلف تدبر، به فرد کمک می‌کند سوره برایش جنبه ذکر پیدا کرده و صرف تکرار نباشد. خیلی تفاوت است بین حافظی که می‌خواند و الفاظ را تکرار می‌کند با حافظی که در هر بار خواندن، از یک منظر جدید و عمیق‌تر سوره را قرائت می‌نماید.
مختاری درباره مخاطبان مدرسه حفظ تدبر محور قرآن نیز گفت: حافظان تمام جزءها یا بعضی جزءهای قرآن که می‌خواهند به روش تدبری، حفظ خود را تعمیق بخشند و همچنین متدبرینی که می‌خواهند همراه با تدبر در قرآن، سوره‌ها را نیز حفظ کنند یا کسانی که تا به حال هیچ کدام از دوره‌های تدبر یا حفظ را نگذرانده و تصمیم دارند از ابتدا با روش حفظ تدبرمحور یادگیری قرآن را شروع کنند، می‌توانند در این مدرسه ثبت‌ نام کرده و از دوره‌های آموزشی متناسب با سطح خود استفاده کنند.

دوره‌های آموزش حفظ قرآن در این مرکز رایگان است
مدیر مدرسه حفظ تدبرمحور قرآن کریم یادآور شد: دوره‌های آموزشی این مدرسه حداکثر چهارسال بوده و بنابر سطح مخاطبان متغیر خواهد بود. ضمن اینکه این دوره‌ها رایگان بوده و همزمان با گذراندن دوره‌های حفظ و تدبر، ‌روان‌خوانی و تجوید نیز به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مدرسه حفظ تدبرمحور قرآن و ثبت نام در دوره‌های آموزشی آن می‌توانند با شماره 66988768 تماس گرفته یا به نشانی hefzschool.ir مراجعه کنند.

captcha