حفظ شأن و عزت مردم؛ اصل اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
کد خبر: 1458806
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
عراقچی عنوان کرد:

حفظ شأن و عزت مردم؛ اصل اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

گروه سیاسی: مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده پرونده هسته‌ای ایران با بیان اینکه حفظ شأن و عزت مردم ایران، اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، افزود: همه دولت‌ها و کشورها باید بدانند که با مردم ایران با زبان کرامت و احترام صحبت کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدعباس عراقچی، مسئول ارشد تیم مذاکره کننده پرونده هسته‌ای ایران عصر روز گذشته، 18 مهرماه در حاشیه همایش رؤسای کل دادگستری‌های کشور که در مجتمع میلاد مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: مذاکرات به مراحل حساسی رسیده است که در این خصوص انتظار می‌رفت در نیویورک پیشرفت حاصل شود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد ولی دو طرف برای انجام مذاکرات و ادامه آن جدی هستند.

مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده پرونده هسته‌ای ایران با بیان اینکه هفته آینده مذاکرات از سر گرفته می‌شود، گفت: سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در وین مذاکرات از سر گرفته می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، سه شنبه گفت‌وگوی دوجانبه آمریکا و اشتون و چهارشنبه مذاکره سه جانبه ظریف، اشتون و کری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به موضوعاتی که در مذاکرات هفته آینده مورد بحث قرار می‌گیرد، بیان کرد: در مذاکرات هفته آینده وین در خصوص موضوعات کلیدی مانند تحریم و چگونگی رفع تحریم‌ها و غنی‌سازی صحبت خواهیم کرد که امید داریم مسیر جدیدی را بتوانیم باز کنیم.

عراقچی یادآور شد: زمان به سرعت در حال گذر است و ما هنوز ناامید نیستیم که مذاکرات تا سوم آذر به نتیجه برسد اما اگر تغییری در مواضع طرف مقابل ایجاد نشود، احتمالا در تاریخ سوم آذرماه به توافق نهایی نخواهیم رسید، کماکان تلاش می‌کنیم و طرف مقابل هم ابراز علاقه و اراده دارند تا در مذاکرات به نتیجه مثبت برسیم اما نباید زود قضاوت کرد؛ لذا اجازه دهید تلاش‌ها به نتیجه برسد، بعد قضاوت‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه حفظ شأن و عزت مردم ایران، اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، افزود: همه دولت‌ها و کشورها بفهمند که با مردم ایران باید با زبان کرامت و احترام صحبت کنند، ما عزت خودمان را با هیچ چیزی معاوضه نکرده و عزتمان را فدای روابط و مصالح موقتی در مذاکرات نمی‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه عجله‌ای برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارت‌ها نداریم، به اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص ائتلاف ضد داعش نیز اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از این ائتلاف تعبیر کردند که این مواضع مضحک است زیرا خود غربی‌ها و متحدانشان این گروهک تروریستی را که اسم دولت اسلامی بر خود گذاشته، آفریده و حمایت می‌کنند.

مسئول ارشد تیم مذاکره کننده پرونده هسته‌ای ایران با تأکید بر اینکه ما به هیچ وجه به ائتلاف ضد داعش اطمینان نداریم، اظهار کرد: ما نگران مقاصد پشت پرده و سیاست‌های پنهان آن هستیم و کماکان معتقدیم باید با این گروهک مبارزه شود زیرا داعش تهدیدی جدی برای جهان اسلام به شمار می‌رود.

captcha