به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، علیرضا مهرآسا، مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری آذربایجان شرقی امروز، چهارم آذر در نشست کمیته اصلاح نظام اداری با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت برای اجرای برنامه اصلاح نظام اداری 30 در 50 انتخاب شده است، اظهار کرد: برنامههای اصلاح نظام اداری در فروردین امسال از سوی رئیس جمهور، ابلاغ شد که این برنامهها در 8 محور طراحی شده و عمدهترین آنها مهندسی نقش و ساختار دولت است که نقش دولت را از تصدیگری به سوی هدایتگری سوق میدهد و بیشتر بحث واگذاری امور تصدیگری به بخش غیردولتی است.
وی در تشریح این برنامهها خاطرنشان کرد: در این برنامه 36 شاخص به استانها ابلاغ شده که باید میزان مؤفقیت در تحقق آنها موردسنجش قرار گیرد.
مهرآسا محورهای عمده این شاخصها را توسعه دولت الکترونیک، سرمایه انسانی، خدمات عمومی در فضای رقابتی، حقوق مردم و سلامت اداری و استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد نظام اداری عنوان کردد.
وی عملیاتی شدن این برنامه را نیازمند فرهنگسازی و استقرار فرهنگ سازمانی دانست و گفت: فرهنگ سازمانی مناسب میتواند در ارتقای وجدان کاری نیروی انسانی و کارگزارانی که به عنوان بازوی اجرایی دولت در دستگاههای اجرایی هستند، بسیار راهگشا باشد.
مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای برنامه اصلاح نظام اداری 30 در 50 این استان، افزود: تاکنون در راستای این برنامه ملی نزدیک به 30 دوره توجیهی و آموزشی برگزار شده است.
مجید کردرستمی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش عالی توسعه مدیریت نیز دراین نشست اظهار کرد: دستگاههای دولتی با ساختاری که الان دارند، وظیفهمدار هستند و برای ارتقای وضعیت باید در این ساختار تغییراتی انجام گیرد.
کردرستمی ادامه داد: باید یک مهندسی مجدد ساختار اتفاق بیفتد و در این مهندسی مجدد، ساختار بروکراسی ما باید به سمت سازمانهای یادگیرنده حرکت کند.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به ارتقای کرامت و منزلت اجتماعی کارکنان تأکید کردهاند؛ بنابراین برای این که کرامت بیشتر شود ما باید اختیارات را تفویض کنیم تا یک نظام خودمسئولیتی اجرا شود و فرهنگ سازمانی بیشتر در همین حیطه حرکت میکند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه وجدان کاری و تکریم ارباب رجوع اساس سلامت اداری است، گفت: به عبارت دیگر وجدان کاری درنظر گرفتن خدا در تمام امور معنا میشود، یعنی فرقی نکند که ارباب رجوع از طرف یک سازمان باشد یا فردی ناشناس؛ متصدی کار را از صمیم قلب انجام داده و نیازی به احتساب ساعت کار و مدیر بالای سر یا فردی که او را کنترل کند، نداشته باشد.