داشتن وجدان کاری، اساس سلامت اداری است
کد خبر: 2611808
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹

داشتن وجدان کاری، اساس سلامت اداری است

گروه اجتماعی: وجدان کاری و تکریم ارباب رجوع اساس سلامت اداری است؛ به عبارت دیگر وجدان کاری درنظر گرفتن خدا در تمام امور معنا می‏‎شود، یعنی فرقی نکند که ارباب رجوع از طرف یک سازمان باشد یا فردی ناشناس.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، علیرضا مهرآسا، مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری آذربایجان شرقی امروز، چهارم آذر در نشست کمیته اصلاح نظام اداری با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت برای اجرای برنامه اصلاح نظام اداری 30 در 50 انتخاب شده است، اظهار کرد: برنامه‎های اصلاح نظام اداری در فروردین امسال از سوی رئیس جمهور، ابلاغ شد که این برنامه‎‏ها در 8 محور طراحی شده و عمده‎‏ترین آنها مهندسی نقش و ساختار دولت است که نقش دولت را از تصدی‎‏گری به سوی هدایت‏گری سوق می‌دهد و بیشتر بحث واگذاری امور تصدی‏گری به بخش غیردولتی است.

وی در تشریح این برنامه‌‎ها خاطرنشان کرد: در این برنامه 36 شاخص به استان‌ها ابلاغ شده که باید میزان مؤفقیت در تحقق آنها موردسنجش قرار گیرد.

مهرآسا محورهای عمده این شاخص‌ها را توسعه دولت الکترونیک، سرمایه انسانی، خدمات عمومی در فضای رقابتی، حقوق مردم و سلامت اداری و استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد نظام اداری عنوان کردد.

وی عملیاتی شدن این برنامه را نیازمند فرهنگ‎سازی و استقرار فرهنگ سازمانی دانست و گفت: فرهنگ سازمانی مناسب می‎تواند در ارتقای وجدان کاری نیروی انسانی و کارگزارانی که به عنوان بازوی اجرایی دولت در دستگاه‌های اجرایی هستند، بسیار راه‎گشا باشد.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای برنامه اصلاح نظام اداری 30 در 50 این استان، افزود: تاکنون در راستای این برنامه ملی نزدیک به 30 دوره توجیهی و آموزشی برگزار شده است.

مجید کردرستمی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش عالی توسعه مدیریت نیز دراین نشست اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی با ساختاری که الان دارند، وظیفه‎مدار هستند و برای ارتقای وضعیت باید در این ساختار تغییراتی انجام گیرد.

کردرستمی ادامه داد: باید یک مهندسی مجدد ساختار اتفاق بیفتد و در این مهندسی مجدد، ساختار بروکراسی ما باید به سمت سازمان‌های یادگیرنده حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به ارتقای کرامت و منزلت اجتماعی کارکنان تأکید کرده‌‎اند؛ بنابراین برای این که کرامت بیشتر شود ما باید اختیارات را تفویض کنیم تا یک نظام خودمسئولیتی اجرا شود و فرهنگ سازمانی بیشتر در همین حیطه حرکت می‏‎کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وجدان کاری و تکریم ارباب رجوع اساس سلامت اداری است، گفت: به عبارت دیگر وجدان کاری درنظر گرفتن خدا در تمام امور معنا می‏‎شود، یعنی فرقی نکند که ارباب رجوع از طرف یک سازمان باشد یا فردی ناشناس؛ متصدی کار را از صمیم قلب انجام داده و نیازی به احتساب ساعت کار و مدیر بالای سر یا فردی که او را کنترل کند، نداشته باشد.

captcha