ترویج فرهنگ دفاع مقدس نیاز به روند تحول‌آفرین دارد
کد خبر: 2612698
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
سردار غیاثی:

ترویج فرهنگ دفاع مقدس نیاز به روند تحول‌آفرین دارد

گروه جهاد و حماسه: مشاور فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه برای انتقال ارزش‌ها به نسل جوان باید ابتدا این مفاهیم به درستی تدوین شود، افزود: بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها به نام ترویج فرهنگ دفاع مقدس فعالیت می‌کنند اما این روند حالت تحول‌آفرین نداشته است.

سردار داوود غیاثی‌راد، مشاور فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره درس‌هایی دوران دفاع مقدس برای جامعه امروز گفت: وحدت فرماندهان و ولایت‌پذیری آنها و نیروهای رزمنده، همچنین یکپارچه بودن آنان از نظر سیاسی، درسی بود که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.
وی با اشاره به درس‌هایی که جنگ به مردم ما داد، اظهار کرد: شاید اگر وحدتی را که رزمنده‌ها داشتند، در جامعه پیاده کنیم، بسیاری از اختلافات سیاسی و برخی اوقات سیاست‌زدگی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها کمتر شود.
سردار غیاثی با بیان اینکه فرهنگ باعث پیروزی ما در جنگ شد و قطعاً پیروزی امروز را نیز برایمان به همراه می‌آورد، افزود: اگر کارمندان، وزرا و وکلای دولت، این فرهنگ را به کار ببندند، به گونه‌ای است که آنها را در بهره‌وری و کسب رضایت عمومی مردم موفق خواهد کرد.
درس‌گیری از ارزش‌های اسلام
وی ادامه داد: این فرهنگ یا به عبارتی ارزش‌های دفاع مقدس، راه‌هایی برای انتقال ارزش‌ها به نسل جوان و نسل‌های بعدی داشت. به منظور انتقال این ارزش‌ها، ابتدا باید آنها را بشناسیم.
این کارشناس حوزه دفاع مقدس با اشاره به ارزش‌های معنوی و مادی دفاع مقدس، یادآور شد: ارزش‌های معنوی از نظر کیفی بسیار مهم هستند و کیفیت عمل صالح و اعمال رزمندگان با نیت خالص را شامل می‌شدند.
وی با اشاره به ارزش‌های معنوی در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: برای مثال رزمندگان در خوداتکایی و صرفه‌جویی که یک ارزش معنوی بود، از دین اسلام درس گرفته بودند.
سردار غیاثی همچنین به ارزش‌های معنوی ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری، دین‌باوری، عمل به احکام، اعتقاد به فرمانده و فرماندهی و ایمان به وحدت و نظم و اعتقاد به انضباط عمومی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: این موارد، همه از جمله ارزش‌هایی بودند که در درون و ذهن رزمندگان به عنوان ملکه درآمده بودند.
تفسیر فرهنگ ایثار و شهادت
وی ادامه داد: یکی از راه‌های انتقال فرهنگ دفاع مقدس، سیستم تبلیغ مناسب در این حوزه است. برای مثال مسلمانان هر صبح، ظهر و شام نماز می‌خوانند؛ این کار یعنی تبلیغ اسلام. حتی صدای بانگ اذان نیز تبلیغ اسلام است.
این کارشناس گفت: همان طور که صبح، ظهر و شام به فکر تبلیغ اسلام هستیم، باید به فکر تبلیغ ارزش‌های دفاع مقدس نیز باشیم و یکی از راه‌های عملی آن، توجه به خانواده شهدا و تفسیر فرهنگ ایثار و شهادت است.
مشاور فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: بنابراین قبل از اینکه این فرهنگ تبلیغ شود، باید به تدوین آن پرداخت و این موضوع را روشن کرد که چرا فرهنگ دفاع مقدس حائز اهمیت است و توسط چه کسانی باید اعمال شود؟
روند ترویج دفاع مقدس نیاز به حالت تحول‌آفرین دارد
وی با تأکید بر اینکه بعد از تبلیغ باید در ترویج بکوشیم، اظهار کرد: کلمه ترویج در سخنان بسیاری از مسئولان مطرح می‌شود و حتی در عنوان برخی از سازمان‌ها نیز کلمه نشر آثار دفاع مقدس دیده می‌شود، ولی حالت تحول‌آفرین ندارد که بتواند این فرهنگ را در جامعه حفظ کند؛ در صورتی که اگر این فرهنگ در جامعه اعمال می‌شد، جامعه‌ای آرمانی داشتیم.
سردار غیاثی در ادامه این مطلب گفت: بر این اساس در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس عقب هستیم. این موضوع به آن معنی نیست که در این حوزه کار نشده است، بلکه زیاد کار شده و به این معنی نیست که مسئولان نمی‌خواهند کار کنند، بلکه علاقه‌مند هستند، ولی کارهای تحول‌آفرین و تشکل سازمانی و نهادی نیاز دارد که انجام نشده است.

captcha