جهت‌دهی بخشی از درآمدهای موقوفات در راستای تولید محتوای رسانه
کد خبر: 2623284
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
معاون امور حقوقی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

جهت‌دهی بخشی از درآمدهای موقوفات در راستای تولید محتوای رسانه

گروه اجتماعی: نوش‌آبادی بااشاره به اینکه عمومیت یافتن فرهنگ وقف در جامعه نیازمند برقراری ارتباط مؤثر با رسانه است بر لزوم جهت‌دهی بخشی از درآمدهای موقوفات در راستای تولید محتوای رسانه تأکید کرد.

حسین نوش‌آبادی، معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش وقف و رسانه در اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی در آستانه فرارسیدن هفته وقف بر لزوم ترویج فرهنگ وقف و گسترش دایره موقوفات در سطح کشور تأکید کرد و گفت: وقف به‌عنوان یک سرمایه ماندگار، مطمئن و پایدار برای فعال کردن چرخه اقتصاد و فرهنگ کشور به شمار می‌رود و در واقع وقف حلقه اتصال اقتصاد و فرهنگ است.

وی بیان کرد: در شرایط تحمیل تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به شعار فرهنگ و اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی مورد نظر رهبر معظم انقلاب نقش وقف و موقوفات در اتصال بین فرهنگ و اقتصاد در جهت رشد و توسعه بنیان‌های اقتصادی و فرهنگی کشور بیش از پیش نمایان می‌شود.

نوش‌آبادی اظهار کرد: وقف و موقوفات رابط قوی بین نسل‌های گذشته و آینده و منتقل کننده فرهنگ و معارف ناب دینی است.

معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد، افزود: با نگاهی به تاریخچه وقف می‌توان دریافت که از گذشته تاکنون بسیاری از مفاهیم و ارزش‌های دینی و اسلامی از طریق وقف و موقوفات به آیندگان منتقل شده‌اند.

وقف؛ کاهش‌دهنده شکاف میان فقیر و غنی

وی از وقف به‌عنوان کاهش‌دهنده شکاف میان فقیر و غنی یاد کرد و گفت: مسئله وقف و موقوفات  فراتر از یک حرکت عبادی و اقتصادی است و در واقع وقف راهبرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کاهش شکاف میان فقیر و غنی جامعه به شمار می‌رود.

نوش‌آبادی، چگونگی بهره‌برداری از وقف، گسترش فرهنگ وقف و فرهنگ‌سازی آن در جامعه را به عنوان مهم‌ترین دغدغه متولیان عرصه وقف دانست و ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که باعث شده پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب هنوز فرهنگ وقف در جامعه عمومیت پیدا نکند کم‌توجهی و عدم بهره‌برداری کافی از قدرت رسانه و غفلت از تأثیرگذاری آنها در ترویج و نهادینه کردن این سنت حسنه در جامعه باشد.

وی با تأکید بر اینکه عمومیت یافتن فرهنگ وقف در جامعه نیازمند برقراری ارتباط موثر با رسانه است، بر لزوم جهت‌دهی بخشی از درآمدهای موقوفات در راستای تولید محتوای رسانه تأکید کرد و افزود: قطعاً با صرف بخشی از درآمدهای حاصله از موقوفات در راستای زیرساخت‌ها و فناوری‌های ارتباطی نوین، تأمین معیشت و رفع مشکلات‌ اصحاب رسانه، تقویت مالی و اقتصادی حوزه رسانه و سرمایه‌گذاری برای تولید محتوای رسانه در راستای تولید اخبار و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با وقف می‌توان گام‌های مهمی در جهت تقویت ارتباط بین وقف و رسانه و نهایتاً ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه برداشت.

معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد، اضافه کرد: در حوزه وقف نباید سهم فرهنگ و هنر نادیده گرفته شود و با توجه به کارکرد و نقش مثبت ابزار هنر در راستای انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی به عموم مردم لازم است به این مهم نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رویکرد مثبت مجلس به حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های فرهنگی کشور

وی با اشاره به رویکرد مثبت مجلس به حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های فرهنگی کشور، گفت: مسئله وقف و موقوفات نیز از جمله موضوعات فرهنگی مهم و محوری در سطح کشور به شمار می‌رود و قطعاً نگاه مجلس نیز به این فرهنگ نگاه حمایتی است.

مصادیق حوزه وقف به درستی تبیین و بازگو شود

معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد در پایان، تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ وقف در سطح کشور گسترش یافته و به‌صورت یک فرهنگ نهادینه شود و تحقق این مهم نیازمند مشارکت مردمی است و به هر میزان ما به فرهنگ‌سازی وقف بپردازیم مشارکت مردمی نیز افزایش و سطح موقوفات کشور گسترش پیدا خواهد کرد؛ منتهی به شرطی که مصادیق حوزه وقف و موقوفات به درستی تبیین و بازگو شود.

captcha