روشنگری و آموزش؛ مهم‌ترین راهکار زدودن انحرافات عزاداری
کد خبر: 2623457
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
امام جمعه ساوه بیان کرد:

روشنگری و آموزش؛ مهم‌ترین راهکار زدودن انحرافات عزاداری

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام تقوی‌ آموزش و روشنگری مردم را مهمترین راهکارهای زدودن انحرافات و خرافات از مراسم مذهبی عنوان کرد و افزود: مسلماً بسیاری از خرافات و انحرافاتی که وارد مجالس مذهبی می‌شود ناشی از عدم آگاهی و شناخت کافی مردم نسبت به آن است.

حجت‌الاسلام تقوی، امام جمعه ساوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، بر لزوم آسیب‌شناسی مراسم عزاداری تأکید کرد و گفت: معمولاً مراسم مذهبی بیشتر در معرض انحراف و خرافه قرار دارند؛ چراکه اکثراً این مراسم با شور و شوق خاصی همراه است و از این جهت عده‌ای که تاب این دلدادگی و شور حسینی را ندارند به خود اجازه می‌دهند به هر طریقی از جمله ایجاد خرافات در مجالس این شور و شوق را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.

وی بیان کرد: همواره در طول تاریخ بشریت دشمنان اسلام به‌دلیل ماهیت ظلم‌ستیزی واقعه عاشورا و کربلا با آن مخالف بوده‌اند و به همین دلیل به طرق مختلف و با وارد کردن خرافات سعی در خدشه دار کردن ماهیت آن بوده و قطعاً در آینده نیز خواهند بود.

حجت‌الاسلام تقوی‌ آموزش و روشنگری مردم را مهمترین راهکارهای زدودن انحرافات و خرافات از مراسم مذهبی عنوان کرد و افزود: مسلماً بسیاری از خرافات و انحرافاتی که وارد مجالس مذهبی می‌شود ناشی از عدم آگاهی و شناخت کافی مردم نسبت به آن است؛ لذا جهت جلوگیری از بروز شبهه و ورود خرافات به بطن مجالس عزاداری می‌طلبد به منابع معتبر تاریخی مراجعه و خرافات وارده در مراسم مذهبی  در روضه‌خوانی‌ها و مداحی‌ها توسط عالمان و مداحان نفی و با ارائه آموزش‌های لازم جلوی این خرافات و مطالب آسیب‌زا به مجالس مذهبی و اعتقادات مردم گرفته شود.

امام جمعه ساوه با تأکید بر لزوم آموزش گروه‌های مرجع و تأثیرگذار در مجالس عزاداری و هیئات مذهبی ادامه داد: قطعاً مردم اگر نسبت به خرافات و آسیب‌ها بدانند و آگاه باشند جلوی ورود انحرافات و خرافات به این قبیل مجالس گرفته خواهد شد و در این میان روحانیان و رسانه‌ها با ارائه تبلیغات دینی نقش مهمی در روشنگری مردم به‌عهده دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تربیت نیروهای مبلغ جدید جهت آسیب‌زدایی از مراسم مذهبی ضرورت دارد؟، اظهار کرد: در حوزه تربیت نیروهای مبلغ جهت آسیب‌زدایی از مجالس عزاداری کار جدیدی لازم نیست صورت گیرد و ما اگر بتوانیم از ظرفیت همین نیروهای مبلغ و روحانی که داریم نهایت بهره و استفاده را برده و آنها را در جهت این مهم آموزش دهیم کاربزرگی است که می‌تواند به جهت آگاه‌سازی مردم تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام تقوی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی درباره  آسیب‌زدایی از مجالس مذهبی ویژه مبلغان امری لازم و ضروری است که باید نسبت به آن توجه و اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

امام جمعه ساوه در پایان در پاسخ به این سؤال که وجود انحرافات و خرافات در مراسم مذهبی چه تأثیری بر جذب جوانان به‌سمت ارزش‌های دینی دارد؟، یادآور شد: خرافات و سایر مسائلی که بر اساس عقل بشری قابل قبول نیست موجب بدبینی همگان به‌ویژه نسل جوان و نوجوان به دین می‌شود و جلوی معنویت و جذابیتی که از مراسم مذهبی انتظار می‌رود را خواهد گرفت؛ بنابراین ضرورت دارد تمامی مسائلی که با عقل بشریت سازگار نیست را مورد آسیب‌شناسی قرار داد.

captcha