احیای فرهنگ وقف قرآنی به یک ضرورت و دغدغه در کشور تبدیل شود
کد خبر: 2623538
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
ربیعی در گفت‌وگو با ایکنا:

احیای فرهنگ وقف قرآنی به یک ضرورت و دغدغه در کشور تبدیل شود

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی امور بین‌المللی سازمان اوقاف گفت: احیای فرهنگ وقف قرآنی باید به یک ضرورت و دغدغه در کشور تبدیل شود؛ چراکه تا زمانی‌که مردم دغدغه و ضرورت این امر را احساس نکند به این سمت و سو کشیده نمی‌شوند.

حسن ربیعی، مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی امور بین‌المللی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه همایش وقف و رسانه در اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نقش رسانه‌ها را در ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف مهم دانسته و بر لزوم افزایش و تعامل بیشتر رسانه و اوقاف تأکید کرد.

وی گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی سازمان اوقاف و امور خیریه برای احیا و بهره‌وری حداکثری از موقوفات کشور و همچنین تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جهت ایجاد وقف‌های جدید تعامل مستمر و هدفمند با رسانه‌های جمعی کشور به‌عنوان ارکان تأثیرگذار در رابطه با ترویج و تبیین فرهنگ وقف است.

ربیعی افزایش تعامل با حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ وقف را از دیگر رویکردها و اولویت‌های مهم سازمان اوقاف در راستای انجام رسالت‌ها عنوان کرد.

وی اظهار کرد: میان سایر عوامل و نهادهای تأثیرگذار در جهت ترویج و تبیین فرهنگ وقف در جامعه نقش رسانه‌ها در این حوزه بسیار مؤثرتر است و سازمان اوقاف معتقد است که قطعاً بدون حضور رسانه‌ها و تعامل با آن نمی‌تواند فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کند.

استان مرکزی؛ از استان‌های موفق در حوزه وقف
مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی امور بین‌المللی سازمان اوقاف کشور با اشاره به جایگاه استان در حوزه وقف، افزود: خوشبختانه استان مرکزی از جمله استان‌های موفق در حوزه وقف به‌شمار می‌رود که رویکرد تحولی را در رابطه با احیای موقوفات و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: مسئولان اوقاف در این استان با مدیریت جهادی و تلاش مضاعف به‌دنبال این هستند که بتوانند وظیفه خود را در قبال فرهنگ وقف و احیای موقوفات به انجام برسانند که این جای تقدیر دارد.

ربیعی گفت: پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب ترویج و تبلیغ دین به شکل مدرن با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌هایی که بتواند با مردم و جامعه ارتباط برقرار کند به عنوان یکی از نیازهای روز جامعه به شمار می‌رود  و سازمان اوقاف نیز پیرو رسالت خویش نهایت تلاش خود را جهت تحقق این مهم به کار گرفته است.

اظهار نارضایی از تعداد موقوفات قرآنی در سطح کشور
مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی امور بین‌المللی سازمان اوقاف از تعداد موقوفات قرآنی در سطح کشور اظهار نارضایتی کرد و با اشاره به علل کمبود وقف‌های قرآنی در جامعه، گفت: یکی از نیازهای امروز کشور ایجاد وقف‌های قرآنی است که متأسفانه در حال حاضر تعداد موقوفات قرآنی در سطح کشور زیاد نیست و نسبت به سایر نیازها در درجه کمتری قرار دارد.

وی از قرآن به‌عنوان کتاب هدایت بخش بشریت یاد کرد و افزود: در شرایط کنونی وقف برای قرآن، ترویج معارف قرآنی و چاپ و نشر کتب قرآنی در اولویت است و ما باید نسبت به وقف قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی در کشور تلاش کنیم و با فرهنگ‌سازی وقف‌های جدید را به این سمت و سو هدایت کنیم.

ربیعی ادامه داد: احیای فرهنگ وقف قرآنی باید به یک ضرورت و دغدغه در کشور تبدیل شود؛ چراکه تا زمانی‌که مردم دغدغه و ضرورت آن را احساس نکند به این سمت و سو کشیده نمی‌شوند.

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی امور بین‌المللی سازمان اوقاف با بیان اینکه تاکنون اتفاق نادری در رابطه با نشر معارف قرآنی در سطح کشور رخ نداده است، گفت: هرچند ما تاکنون در حوزه چاپ و نشر کتب قرآنی و دینی به حد قابل قبولی رشد داشته‌ایم؛ اما به نظرم در رابطه با فهم معارف قرآنی و توسعه گسترده معارف قرآنی در جامعه کم کار کرده‌ایم و اتفاقاتی خوبی در این حوزه رخ نداده است و باید علاوه بر چاپ و نشر کتب رموز و معارف قرآن را نیز به جامعه منتقل کنیم ودر این راستا لازم است تا هم مردم و مسئولان همت مضاعف کنند.

وی ادامه داد: مسلماً نیت و هدف همه ما از انجام فعالیت‌های قرآنی و چاپ و نشر کتب دینی و قرآنی ترویج فرهنگ و عمل به معارف قرآنی و نشر آن در جامعه است؛ اما صرفا‍ با چاپ قرآن این نیاز احساس و برطرف نمی‌شود.

با نشر معارف قرآنی مشکلات جامعه حل می‌شود
ربیعی اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت بشریت است و کسانی‌که در این راستا و در جهت ترویج معارف قرآنی وقف و کار خیر می‌کنند باید به این دیدگاه برسند که امروز این قرآن و توسل به آموزه‌های آن است که می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در جامعه را برطرف کند و ما اگر به این باور برسیم که با نشر معارف قرآنی مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ قطعاً به سمت وقف برای قرآن هم خواهیم رفت؛ ولی تا این باور در جامعه ایجاد نشود و این دغدغه برای مردم ما ایجاد نشود ما با تحول اساسی در حوزه وقف‌های قرآنی مواجه نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی امور بین‌المللی سازمان اوقاف در پایان، یادآور شد: در حال حاضر فراوانی بیشتر موقوفات کشور در رابطه با ساخت اماکن مذهبی و نشر معارف اسلامی است که بسیار خوب و ضروری است؛ اما ما به وقف و موقوفات در حوزه‌های دیگر هم نیاز داریم و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب لازم است همه اجزاء کشور از خدمات وقف و واقفان بهره‌مند شوند.

captcha