وقف پشتوانه خوبی برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) است
کد خبر: 2624698
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹

وقف پشتوانه خوبی برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) است

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف طبس با اشاره به اینکه وقف پشتوانه خوبی برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: این سنت حسنه یکی از مهمترین تمهیدات دین اسلام در راستای دوراندیشی و تأمین آینده مسلمانان و فرزندان است.


حجت‌الاسلام محمد الهی، رئیس اداره اوقاف شهرستان طبس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، پیامبر(ص) را تکمیل‌کننده سنت حسنه وقف دانست و گفت: خصلت انفاق و وقف از جمله سنت‌هایی است که توسط پیامبر(ص) تکمیل شد.



وی با اشاره به اینکه تمامی امامان بزرگوار و اصحابشان موقوفه داشتند و این سنت میراث ماندگار ائمه است، بیان کرد: حضرت علی(ع) با احداث باغ، حفر چاه و غیره موقوفاتی از خود به‌جا گذاشتند که وقف‌نامه‌هایشان هنوز موجود است.



رئیس اداره اوقاف شهرستان طبس وقف را زمینه‌ساز احیای املاک و اموال ذکر و مطرح کرد: در بین افراد جامعه هر صنفی دارای موقوفات خاص خود هستند و با همین موقوفات است که ما می‌توانیم گره از مشکلات جامعه بگشاییم.



وقف در میان مسلمانان دارای ارزش والایی است

الهی با بیان اینکه وقف در میان مسلمانان دارای ارزش والایی است، گفت: اسلام به پیروان خود دستور داده تا با اجرای دستورات قرآن و شارع مقدس برای محرومیت‌زدایی از جامعه‏ اسلامی اقدام کنند.



وی با اشاره به اینکه شیوه‏ رفتار رسول خدا(ص) یکی از منابع مهم در احکام دینی و معارف اسلامی است، اظهار کرد: سنت حسنه وقف یکی از مهمترین تمهیدات دین اسلام در راستای دوراندیشی و تأمین آینده مسلمانان و فرزندان است.



رئیس اداره اوقاف شهرستان طبس انفاق به فقرا و صدقات مستمر به مستمندان، بذل و بخشش به نیازمندان را هدف والای امام علی(ع) بیان کرد و افزود: ائمه(ع) در مقام عمل به فراخور توانایی مالی که داشتند و مصلحتی که تشخیص می‌دادند اقدام به وقف اموال خود می‌نمودند.



الهی به موقوفات امام علی(ع) اشاره و مطرح کرد: الاحمر، اربیه، اذنیه، لأستحن، بئر الملک، البغیبغه، البیضاء، یک خانه در محلّه بنی زریق مدینه، دیمه، ذات کمات، رعیه، عین أبی نیزر، عین موات، عین فاقه، عین ینبع، فقیرین، المقیبه، وادی التری صحرای وسیعی بین مدینه و شام  از جمله موقوفات امام علی(ع) بود.



وی بیان کرد: رسول(ص) با رفتارهای خود که سرشار از جود و سخاوت بود، فرهنگ ایثار، بخشش، فداکاری و کمک به همنوعان را در جامعه عرب جاهلی نهادینه کرد.



تأکید بر بیان آثار و برکات وقف

رئیس اداره اوقاف شهرستان طبس با تأکید بر آثار و برکات وقف افزود: وقف عملی است که در طول زمان تداوم دارد و از بین نمی‌رود در حدیث ائمه(ع) آمده انسان پس از مرگش با سه کار و اقدامش ماندگار می‌شود که یکی از آن‌ها وقف است.



الهی بیان کرد: وقف پشتوانه خوبی است و به وسیله آن باید به ترویج مکتب اهل بیت(ع) پرداخت چون ائمه(ع) بر کار وقف تأکید بسیاری داشتند و شیعیان را به این کار تشویق می‌کردند.



وی عنوان کرد: وقف سرمایه بزرگی است که اگر به خوبی شکل بگیرد و در جامعه احیا شود از لحاظ اقتصادی به کشور کمک بسیاری می‌کند و یکی از اقداماتی است که اقتصاد مقاومتی را تجلی می‌بخشد.



رئیس اداره اوقاف شهرستان طبس با اشاره به اینکه در دوران بنی امیه و بنی عباس وقف گسترش یافت، اظهار کرد: در این دوران وقف از اختصاص تنها به مساکین خارج شد و به تأسیس مراکز علم، تأمین زندگی طلاب، مدرسین، خدام و ایجاد معابد و پناهگاه‌ها و کتابخانه‌ها گسترش یافت.



الهی با بیان اینکه توجه مردم به وقف و گسترش آن موجب شد که برای اداره موقوفات تشکیلات منظمی به‌وجود آمد، بیان کرد: در اوایل موقوفات توسط خود و یا متولیان منصوب از قبل آنان اداره می‌شد و دولت‌ها دخالتی در اداره وقف نداشتند.

captcha