ترویج فرهنگ فقاهت در دین؛ مهم‌ترین هدف سنت حسنه وقف
کد خبر: 2625329
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
آیت‌الله دری نجف‌آبادی تأکید کرد:

ترویج فرهنگ فقاهت در دین؛ مهم‌ترین هدف سنت حسنه وقف

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نقش سازمان اوقاف را در پیشبرد فقاهت در دین و خدمت به اسلام و محرومان مهم خواند و افزود: مهم‌ترین هدف سنت حسنه وقف ترویج فرهنگ فقاهت در دین و گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی امروز، 3 دی در دیدار با مسئولان و جمعی از کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان که به مناسبت چهارمین روز از هفته وقف در بیت امام جمعه اراک برگزار شد گفت: سنت حسنه وقف میراث ماندگار و جاویدان الهی است که از اهل‌بیت(ع) برای ما به یادگار مانده است و همگان در جهت ترویج و گسترش این سنت حسنه مسئول هستیم.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) با وقف مسجد قبا از جمله اولین واقفان صدر اسلام به شمار می‌روند که پس از ایشان این سنت توسط دیگر اولیای الهی و ائمه معصوم(ع) ترویج و گسترش یافت.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با تأکید بر ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات جدید متناسب با نیازهای روز جامعه، اظهار کرد: هفته وقف بهترین فرصت جهت نهادینه کردن و فرهنگ‌سازی وقف در جامعه است و مسئولان باید از این فرصت مغتنم جهت ایجاد وقف‌های جدید و هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه استفاده کنند.

وی با تصریح بر اینکه ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه وقف تنها به یک هفته معطوف نشود، افزود: مسئله وقف و موقوفات از مسائل بسیار مهم و تأثیرگذار در توسعه بنیان‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، پزشکی و ... کشور محسوب می‌شود و سازمان اوقاف باید با نگاه جدی‌تری به این مسئله توجه کرده و اهداف و برنامه‌های بلندمدتی را در راستای اهداف متعالی نظام مدنظر قرار دهد.

امام جمعه اراک، ادامه داد: مسئولان اوقاف باید در طول سال در جهت ترویج و توسعه این سنت در جامعه بر اساس اولویت و ضرورت‌ها برنامه منسجم و بلند مدت داشته باشند و به‌ صورت لحظه‌ای و آنی با مسائل مربوطه برخورد نکنند.

نماینده ولی فقیه در استان، خاطرنشان کرد: امامزادگان وبقاع متبرکه، مراکز دینی، مساجد و حسنیه‌ها پایگاه‌های مهم فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و قطب‌های بزرگ دینی جامعه و مأمن امن مردم هستند و سازمان اوقاف با استفاده از ظرفیت آنها می‌تواند در جهت خدمت‌رسانی به مردم و جامعه حرکت کرده و منشاً خیر و برکت باشد.

وی با اشاره به ضرورت احداث فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک نیز، اظهار کرد: انجام اقدامات پسندیده موقوف در راستای حل مشکلات جامعه است؛ بنابراین باید مردم را به سمت انجام این کارهای خیر سوق داد و احداث فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری از جمله این کارهای خیر و پسندیده است که به‌عنوان یک نیاز ضروری نیازمندترین اقشار جامعه اگر محقق شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف از محل فروش اوراق مشارکتی و جهت دهی نیات خیران وافقان به این سمت و سو می‌تواند تأثیرگذار باشد.

آیت الله دری نجف آبادی، خاطرنشان کرد: سایر فعالیت‌های مناسبتی سازمان اوقاف که در طول سال انجام می‌شود قابل تقدیر است؛ لیکن این سازمان باید در انجام فعالیت‌ها اولویت‌بندی حکیمانه داشته و بر اساس این اولویت‌ها حرکت کند.

وی، نقش سازمان اوقاف را در پیشبرد فقاهت در دین و خدمت به اسلام و محرومان مهم خواند و افزود: مهم‌ترین هدف سنت حسنه وقف ترویج فرهنگ فقاهت در دین و گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) است و حوزه‌های علمیه و امامزادگان و بقاع متبرکه نیز به‌عنوان مهمترین و اصلی‌ترین اماکن ترویج و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) و فقاهت در دین به شمار می‌ورند.

امام جمعه اراک در پایان، یادآور شد: وقف و موقوفات نقش مهمی در راستای آبادانی حوزه‌های علمیه و امامزادگان ایفا می‌کنند و اوقاف باید از این ظرفیت جهت گسترش و تأسیس حوزه‌های علمیه جدید و آبادانی حوزه‌های علمیه استفاده کند.

captcha