مادر، موضوع اساسی علاقه کودک است/ درباره احساس خود با فرزندانتان صحبت کنید
کد خبر: 2695217
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
رئیس حوزه علمیه خواهران بیرجند:

مادر، موضوع اساسی علاقه کودک است/ درباره احساس خود با فرزندانتان صحبت کنید

گروه اجتماعی: سعی کنید درباره احساس خود با فرزندانتان صحبت کنید تا بدین وسیله بهتر بتوانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید.


فاطمه‌صغری حجی‌پور، رئیس حوزه علمیه خواهران بیرجند و مشاور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: اگر پدر و مادر به درستی فرزندان را درک نکنند و نیازهای عاطفی و مادی آنها تأمین نشود نارضایتی فرزند آغاز می‌شود و به‌تدریج این نارضایتی تبدیل به تنفر می‌شود.



وی درباره تعریف نفرت گفت: وقتی انسان در مواجهه با مکان، شیء یا شخصی دچار احساس ناخوشایند می‌شود و این احساس موجب دوری او از آن موقعیت می‌شود، به آن نفرت می‌گویند.



رئیس حوزه علمیه خواهران بیرجند با اشاره به اینکه یک مادر می‌تواند با گفت‌وگو با کودکی که در رحم دارد بر رشد او تأثیر بگذارد، بیان کرد: اگر در دوران کودکی به‌ویژه 2 تا 3 سالگی عشق و محبت بین مادر و فرزند برقرار نشود، می‌تواند نقطه مقابل آن یعنی نفرت شکل بگیرد.



حجی‌پور اظهار کرد: بعضی از کودکان در مواقعی که خواسته‌های خود را برآورده نمی‌بینند ناراحت نمی‌شوند واکنش نشان نمی‌دهند اما بعضی دیگر ناراحتی خود را به‌صورت قهر کردن و خشمگین شدن به پدر و مادر خود و دیگران نشان می‌دهند.



وی خطاب به والدین متذکر شد: والدین باید به این مهم توجه داشته باشند که بچه‌ها به‌طور غریزی نمی‌دانند که چطور باید افکار و احساساتشان را بیان کنند همچنین، آنان به‌طور خودکار آماده گوش دادن به دستورها و پیروی از آن‌ه‌ا نیستند.



رئیس حوزه علمیه خواهران بیرجند و مشاور با اشاره به اینکه تنفر در انسان‌هایی ایجاد می‌شود که به لحاظ شخصیتی منفعل، ‌ترسو و درون‌گرا هستند، بیان کرد: گاهی نفرت در زندگی لازم است اما اگر تا حدی باشد که فرد قادر به کنترل آن نباشد آن وقت مشکل‌زا می‌شود.



حجی‌پور با اشاره به اینکه کودکان معمولاً خواسته‌های خود را با صدای بلند و رسا اعلام می‌کنند، افزود: اگر می‌خواهید فرزندتان درباره موضوعی به‌راحتی تصمیم بگیرد، آن موضوع را برایش توضیح دهید.



وی با بیان اینکه کودکان دوست دارند احساسات واقعی پدر و مادر خود را درک کنند، ادامه داد: سعی کنید درباره احساس خود با فرزندانتان صحبت کنید مثلاً اگر موقع صحبت کردن حرفتان را قطع می‌کند بگوئید من وقتی کسی حرفم را قطع می‌کند، خیلی ناراحت می‌شوم.



رئیس حوزه علمیه خواهران بیرجند بیان کرد: مطالعه در سیره اهل بیت(ع) و الگوهای اسلامی انسان را در یافتن راه صحیح مواجهه با مشکلات یاری می‌کند .



حجی‌پور با بیان اینکه نفرت یکی از هیجانات و احساسات است که همه انسان‌ها کما بیش آن را تجربه می‌کنند، افزود: مادر موضوع اساسی علاقه کودک است و این علاقه بعد از او نسبت به سایر اعضای خانواده و همسر تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کند.



وی یادآور شد: نفرت‌هایی که گاهی بین همسران و همچنین، والدین و فرزندان ایجاد می‌شود ناشی از سوءتفاهمات است که باید توسط فرد شناسایی شده و سپس، با کمک سایر اعضای خانواده و بعد مشاور و روا‌ن‌پزشک برطرف شود.

captcha