فزونی دانش بر گفتار شاخصه اخلاقی آیت‌الله انصاری بود
کد خبر: 2695234
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم:

فزونی دانش بر گفتار شاخصه اخلاقی آیت‌الله انصاری بود

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی پیرامون شخصیت والای آیت‌الله انصاری گفت: مردم‌شناسی همراه با زمان‌شناسی، فزونی دانش بر گفتار، همراهی با مخاطب و هماهنگی دل و زبان از شاخصه‌های مهم زندگی آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی بود.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در مراسم یادبود آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی که در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی بهترین الگوی قرن معاصر است. وی در مسیر مقدس تبلیغ قرآن زبانی ملایم و به دور از درشت‌خویی و زمختی داشت.

وی عنوان کرد: این عالم ربانی پیروی از ولایت و همراهی با مراجع عظام تقلید، توجه به نماز جماعت و افتخار خدمتگزاری به مسجد و مسجدی‌ها را سرلوحه کار‌های خود می دانست. وی از بهترین یاوران اقامه نماز و قرآن بود که تقویت حوزه علمیه و مسجد را به‌عنوان یک شبکه اجتماعی منسجم و فعال، برای زنده داشتن نمادهای شیعی و اسلام ضروری می‌دانست.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم افزود: آیت‌الله انصاری که از نسل جابر ابن عبدالله انصاری است با پایبندی به ارتباط با مردم و دوری از آفت عوام‌گرایی در این دنیای پر آشوب همچنان تأثیرگذار و راهبر جامعه بود و همواره دغدغه انتقال مفاهیم دینی به جامعه را داشت و معتقد به احیای سنت‌های فراموش شده در جامعه اسلامی بود.

وی با یاد ملاصدرا، فیض کاشانی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دستغیب، شیخ مفید، شیخ طوسی، مجلسی و شهدای هشت سال دفاع مقدس و با اشاره به اینکه بی‌دینی نشانه تمدن نیست، گفت: یاد علما و شهدا باعث نورانیت روح و روان انسان می‌شود. آیت‌الله انصاری به شاگردانش آموخت که هدف از آفرینش ما، بندگی خداست نه هوس‌ها. همچنین وی اسلام‌شناسی بود که مورد وثوق امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بود؛ صداقت و خلوص ایشان زبانزد خاص و عام بود، ساده‌زیست بود و به دور از تشریفات.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه توسل، توکل و مشورت حتی با افراد عادی از ویژگی‌های این عالم ربانی بود، بیان کرد: توفیق فهم درست معارف قرآنی و توفیق تأثیر در مخاطبان و برکت در تدریس معظم له، دستاورد توسل ایشان به ائمه اطهار(ع) است. وی معتقد بود احیای انگیزه عاشقانه، ایجاد حرکت، تلاش و نشاط و احیای عزت و کرامت انسانی، کاهش فقر، ایجاد آرامش، تعادل در حوزه فکر و اندیشه و عمل در سایه عمل به قرآن به دست می‌آید.

وی گفت: آیت‌الله انصاری شیرازی حوزه علمیه را از بهترین نهادهای خدمتگزار به مردم و دین می‌دانست چراکه این مرکز در مسیر انبیای الهی قرار دارد و باید با بهره‌مندی از تمام ظرفیت و امکانات موجود و دانش‌های روز در تبلیغ عملی دین کوشا بود. وی پرحوصله، صبور و با انصاف، نسبت به مردم خیرخواه، خدوم و پیشرو، خوش‌فکر و اهل استدلال و منطق بود.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم اظهار کرد: این عالم ربانی مجهز به دانش روز و نظم و انظباط بود و این نشان می‌دهد که خداوند بصیرت و نگاه عمیقی به وی داده بود که می‌توانست موضوع‌ها را با تأسی از کتاب آسمانی با تدبیر، تفکر و تحقیق بیان و عمل کند.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم افزود: آیت‌الله انصاری شیرازی جز در مسیر الهی گام بر نمی‌داشت و شخصیت ایشان برگرفته از آموزه‌های قرآنی بود. وی معتقد بود دنیا محل گذر است و باید تلاش کنیم از فرصتی که خدواند متعال عنایت کرده است بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی بیان کرد: تبلیغ چهره به چهره یکی از عبادات بزرگ و دارای ارزش الهی است که در عصر نوین ارتباطات و دانایی منجر به تغییر نگرش بهتر در مخاطب می‌شود و استعدادهای خدادادی و گاها پنهان انسانها شکوفا و به شکل تفکر خلاق و رفتارهای کاربردی و مؤثر ظهور و بروز می‌کند. همچنین در این نوع تبلیغ گوینده و شنونده را به علم و دانش، انگیزه و بینش حرفه‌ای مجهز می‌کند.

حجت‌الاسلام لطفیان گفت: وی وجود حوزه‌های علمیه را یک ثروت ملی بی‌بدیل برای جامعه می‌دانست. نوع گفتار، رفتار، اخلاص و گشاده‌رویی آیت‌الله انصاری چنان بر مخاطبان تأثیر می‌گذاشت که به طور فزاینده مردم را به‌سوی نظام قرآنی جذب می‌کرد. وی دارای روحیه دگردوستی، فرهنگ انفاق و نیکوکاری، صداقت امانتداری، حفظ کرامت انسانی، تقویت مستمر باورهای دینی بود.

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عبادت، مطالعه و کار را سه ویژگی آیت‌الله انصاری دانست و افزود: وی معتقد به خدمت به مردم با انگیزه‌های الهی و عزم راسخ بود و در توصیه‌هایی می‌گفتند که این اسم‌ها، سمت‌ها و تیترها به تنهایی افتخاری ندارد. طلاب حوزه علمیه سربازان خط مقدم فعالیت‌های قرآنی هستند. ورود به حوزه علمیه یعنی پذیرش مسئولیت به‌عنوان امانت و وسیله آزمایش الهی، روحیه ایثار و فداکاری همراه با شجاعت.

وی بیان کرد: مسجد و حوزه علمیه الگوساز، مسئولیت‌پذیر و پاسخ‌گو و توسعه‌دهنده پیوندها و ارتباطات اجتماعی میان مردم و مذهب است. اتکا به عزت نفس و پرهیز از هر گونه ریا، تفاخر و عدم تزلزل در برابر ثناگویان، الگو شدن در صحنه سبقت در خیرات، فرهنگ خودکنترلی، برخورد جدی با مفاسد، دارا بودن پیوندهای محبت‌آمیز و عاطفی و فکری و عقیدتی از برکات مسجد و حوزه علمیه است.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم گفت: آیت‌الله انصاری شیرازی دو مشکل مهم جامعه را رشد خودخواهی‌ها و قدرت‌طلبی‌ها می‌دانست. زندگی ایشان الهی بود و همه چیز را در جهت جلب رضایت خدای متعال می‌دید. تقوای الهی، توکل به خدا و تبعیت آنچه که از طرف خدا وحی شده است از استراتژهای زندگی الهی وی محسوب می‌شد.

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: باید به زندگی بزرگوارانی همچون آیت‌الله انصاری توجه کنیم که چگونه زیستند و چگونه زندگی کردند. امروز تعمیق باورهای دینی، آموزش مهارت‌های زندگی، تحکیم روابط خانوادگی، افزایش امید به زندگی و ترویج فرهنگ کار و تلاش از برکات عمل و پیروی از قرآن و عترت است، لذا همه موظف هستیم برای اعتلای فرهنگ غنی قرآن و جامعه مهدوی و علوی و فاطمی تلاش کنیم.

captcha