به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجتالاسلام علیاکبر کلانتری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز شب گذشته، 29 دیماه در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسینبن موسی الکاظم(ع) با اشاره به موارد عرفان اسلامی گفت: آنانی که دم از عرفان میزنند ولی گناه میکنند، دروغ میگویند.
وی به سخن عارف واصل مرحوم آیتالله بهاری به شاگردش اشاره کرد و افزود: ایشان در نامهای به شاگرد خود توصیه میکنند که اولین قدم در مسیر سیر و سلوک، ترک معصیت است.
عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه متأسفانه برخی به نام عرفان، دکان باز کردهاند، گفت: کسانی را دیدیم که نماز نمیخوانند و یا حجاب و پوشش اسلامی را رعایت نمیکنند اما خود را عارف مینامند.
وی با اشاره به اینکه برخی جهت رسیدن به مقامات عرفا به ریاضتهای غیرشرعی روی میآورند، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) استاد عرفاست و در فرمایشی گرانبها به تمامی مسلمانان و اهل حق یاد میدهند که به ریاضتهای آنچنانی و غیرشرعی هیچ نیازی نیست و با تقوا میتوان به مقصد رسید.
این استاد حوزه و دانشگاه به نامه یکی از طلاب جوان به محضر مرحوم آیتالله العظمی بهجت اشاره کرد و افزود: معظمله در پاسخ به آن جوان عاشق سیر و سلوک و علاقمند به تقرب فرمودند اگر طالب صادق باشد، ترک معصیت او را کافی و وافی است برای همه عمر، حتی اگر هزار سال باشد.
کلانتری ترک گناه را بسیار سختتر از انجام واجبات برشمرد و گفت: برای انسانها به تعداد اعضای بدن تقوی وجود دارد و ما باید نسبت به تمامی آنها هوشیار باشیم و تقوای چشم و گوش و زبان و حتی فکر و قلب خود را رعایت کنیم.
وی با اشاره به حدیث نبوی(ص) ادامه داد: رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند چشمان خود را از حرام فرو بندید تا عجائب را ببینید، لذا اگر تقوای چشم رعایت شود، بصیرت حاصل شده و کرامات ظاهر میشود.
این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: انسان متقی به هر مجلسی وارد نمیشود و هر چیزی را نمیشنود و به هر مسئلهای فکر نمیکند و در همه اعضاء و جوارح خود تقوی را مدنظر قرار میدهد.
عضو جامعه روحانیت شیراز آثار تقوا را تا 30 مورد برشمرد و تصریح کرد: مهمترین اثر تقوا همانگونه که در سوره احزاب بیان میشود، آن است که خداوند متعال اعمال و کارهای دنیوی و اخروی ما را اصلاح میفرماید و همچنین، انسان با تقوا غیور است و به پیامبر اسلام(ص) تأسی میکند و البته غیرت را به معنای تعصبات کورکورانه و یا شک بیجا تعبیر نمیکند، بلکه به معنای دغدغه داشتن و اهتمام و توجه به اموری میداند که حفظ آن واجب است.
کلانتری در ادامه سخنان خود با انتقاد از اقدامات سخیف و خیانت بار نشریه فرانسوی در چاپ کاریکاتور نبی مکرم اسلام(ص) افزود: در اروپای مدعی انسانیت و آزادی چگونه به خود اجازه میدهند به گل سرسبدخلقت و شریف ترین و برترین بشر در غالب کاریکاتور و در لفافه آزادی بیان توهین کنند؟.
وی تصریح کرد: این چه معنایی از آزادی است که در همان کشور اگر نقدی در مورد اسرائیل نوشته شود، عاقبت آن زندان است.