عرفان و گناه در کنار هم معنا ندارد
کد خبر: 2736668
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کلانتری:

عرفان و گناه در کنار هم معنا ندارد

گروه اندیشه: عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به موارد عرفان اسلامی، گفت: آنانی که دم از عرفان می‌زنند ولی گناه می‌کنند، دروغ می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام علی‌اکبر کلانتری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز شب گذشته، 29 دی‌ماه در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی الکاظم(ع) با اشاره به موارد عرفان اسلامی گفت: آنانی که دم از عرفان می‌زنند ولی گناه می‌کنند، دروغ می‌گویند.

وی به سخن عارف واصل مرحوم آیت‌الله بهاری به شاگردش اشاره کرد و افزود: ایشان در نامه‌ای به شاگرد خود توصیه می‌کنند که اولین قدم در مسیر سیر و سلوک، ترک معصیت است.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه متأسفانه برخی به نام عرفان، دکان باز کرده‌اند، گفت: کسانی را دیدیم که نماز نمی‌خوانند و یا حجاب و پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کنند اما خود را عارف می‌نامند.

وی با اشاره به اینکه برخی جهت رسیدن به مقامات عرفا به ریاضت‌های غیرشرعی روی می‌آورند، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) استاد عرفاست و در فرمایشی گرانبها به تمامی مسلمانان و اهل حق یاد می‌دهند که به ریاضت‌های آنچنانی و غیرشرعی هیچ نیازی نیست و با تقوا می‌توان به مقصد رسید.

این استاد حوزه و دانشگاه به نامه یکی از طلاب جوان به محضر مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت اشاره کرد و افزود: معظم‌له در پاسخ به آن جوان عاشق سیر و سلوک و علاقمند به تقرب فرمودند اگر طالب صادق باشد، ترک معصیت او را کافی و وافی است برای همه عمر، حتی اگر هزار سال باشد.

کلانتری ترک گناه را بسیار سخت‌تر از انجام واجبات برشمرد و گفت: برای انسان‌ها به تعداد اعضای بدن تقوی وجود دارد و ما باید نسبت به تمامی آن‌ها هوشیار باشیم و تقوای چشم و گوش و زبان و حتی فکر و قلب خود را رعایت کنیم.

وی با اشاره به حدیث نبوی(ص) ادامه داد: رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند چشمان خود را از حرام فرو بندید تا عجائب را ببینید، لذا اگر تقوای چشم رعایت شود، بصیرت حاصل شده و کرامات ظاهر می‌شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: انسان متقی به هر مجلسی وارد نمی‌شود و هر چیزی را نمی‌شنود و به هر مسئله‌ای فکر نمی‌کند و در همه اعضاء و جوارح خود تقوی را مدنظر قرار می‌دهد.

عضو جامعه روحانیت شیراز آثار تقوا را تا 30 مورد برشمرد و تصریح کرد: مهم‌ترین اثر تقوا همانگونه که در سوره احزاب بیان می‌شود، آن است که خداوند متعال اعمال و کارهای دنیوی و اخروی ما را اصلاح می‌فرماید و همچنین، انسان با تقوا غیور است و به پیامبر اسلام(ص) تأسی می‌کند و البته غیرت را به معنای تعصبات کورکورانه و یا شک بی‌جا تعبیر نمی‌کند، بلکه به معنای دغدغه داشتن و اهتمام و توجه به اموری می‌داند که حفظ آن واجب است.

کلانتری در ادامه سخنان خود با انتقاد از اقدامات سخیف و خیانت بار نشریه فرانسوی در چاپ کاریکاتور نبی مکرم اسلام(ص) افزود: در اروپای مدعی انسانیت و آزادی چگونه به خود اجازه می‌دهند به گل سرسبدخلقت و شریف ترین و برترین بشر در غالب کاریکاتور و در لفافه آزادی بیان توهین کنند؟.

وی تصریح کرد: این چه معنایی از آزادی است که در همان کشور اگر نقدی در مورد اسرائیل نوشته شود، عاقبت آن زندان است.

captcha