ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی؛ نیازمند نهضت همگانی/ اغلب کلاس‌های آموزش قرآن‌ تحول‌ساز نیست
کد خبر: 2740076
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
حافظ کل قرآن استان مرکزی اظهار کرد:

ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی؛ نیازمند نهضت همگانی/ اغلب کلاس‌های آموزش قرآن‌ تحول‌ساز نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی با شعار محقق نمی‌شود و تحقق آن نیازمند یک نهضت همگانی است و در این میان فعالان قرآنی و متولیان عرصه دینی ـ قرآنی بیشترین نقش و وظیفه را بر‌عهده دارند.

حمید احمدی، قاری و حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر لزوم ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی در جامعه، گفت: اجرای این طرح قرآنی در جامعه نیازمند همت همگانی مسئولان و فعالان عرصه قرآنی است.

وی بیان کرد: اجرای طرح ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی جدی و اصولی است و اگر همانند طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اجرایی شود؛ قطعاً راه به جایی نمی‌بریم؛ چراکه علیرغم همه تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم ما چندان موفق عمل نکرده‌ایم و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی با شعار محقق نمی‌شود

احمدی اظهار کرد: قطعاً ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی با شعار محقق نمی‌شود و تحقق آن نیازمند یک نهضت همگانی است و در این میان فعالان قرآنی و متولیان عرصه دینی و قرآنی بیشترین نقش و وظیفه را برعهده دارند.

حافظ کل قرآن استان مرکزی افزود: اگر بناست تا این طرح محقق شود؛ لازم است تا اولین سیاست و رویکرد مسئولان به‌سمت استفاده بهینه از ظرفیت فعالان قرآنی معطوف شود؛ چراکه با حضور گسترده و بهره‌گیری از تخصص و توان فعالان قرآنی بهتر می‌توان به اهداف طرح دست یافته و موفق‌تر عمل کرد.

نقش مؤسسات قرآنی در طرح ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی

احمدی در ادامه با اشاره به نقش حساس مراکز و مؤسسات قرآنی در طرح ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی در جامعه، اظهار کرد: حمایت و تقویت بنیه مادی و معنوی مؤسسات و مراکز از سوی مسئولان، استفاده از اساتید و افراد متخصص در امور قرآنی و نظارت مستمر و دقیق بر فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی می‌تواند در راستای دستیابی به اهداف تأثیرگذار باشد.

وی گفت: در حال حاضر مراکز و مؤسسات قرآنی بسیاری در سطح استان تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند که هرچند برخی از این مؤسسات و مراکز فعالیت چندان گسترده‌ای ندارند و اغلب توسط افراد غیرمتخصص و کارشناس در امور قرآنی اداره می‌شوند؛ لیکن بازهم اگر بر نحوه فعالیت آنها نظارت خاصی صورت گرفته و مورد حمایت قرار گیرند؛ قطعاً می‌توانند با برنامه‌ریزی نقش مهمی در توسعه فرهنگ قرآنی و ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی داشته باشند.

افزایش طرح و برنامه نیازمند حمایت است

حافظ کل قرآن ادامه داد: ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی نیازمند کار گسترده است و لازمه انجام فعالیت‌های گسترده نیز حمایت مادی و معنوی از مؤسسات و مراکز قرآنی است؛ چراکه اغلب برگزاری کلاس‌های آموزشی محدود نمی‌تواند زمینه‌ساز تحول در حوزه امور قرآنی شود و در واقع افزایش طرح و برنامه نیازمند حمایت است و مؤسسات و مراکز اگر مورد حمایت قرار گیرند؛ قطعاً ضمن انگیزه‌سازی اثرگذارتر هستند.

حافظ کل قرآن استان در پایان بر لزوم تشکیل تشکل قرآنی، یادآور شد: علاوه بر حمایت و نظارت بر فعالیت مراکز و مؤسسات لازم است تا مؤسسات، مراکز و نهادهای قرآنی نیز با یک برنامه‌ریزی و کار جدی وارد عرصه شوند و از افراد متخصص استفاده کنند.

captcha