گفت‌وگوی تمدن‌ها ضرورتی برای همزیستی مشترک و حمایت از صلح جهانی است
کد خبر: 2772400
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
مدیرکل آیسسکو:

گفت‌وگوی تمدن‌ها ضرورتی برای همزیستی مشترک و حمایت از صلح جهانی است

گروه بین‌الملل: مدیرکل سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو)، گفت‌وگوی میان تمدن‌ها را ضرورتی مهم برای همزیستی مشترک میان ملت‌ها و حمایت از صلح جهانی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آیسیسکو»، عبدالعزیز عثمان التویجری، ضمن سخنانی در همایشی با موضوع «نقش دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و پژوهشی در گفت‌وگوی تمدن‌ها» که از دیروز، 7 بهمن‌ماه، در شهر ریاض، پایتخت عربستان آغاز شده، با بیان این مطلب گفت: گفت‌وگوی تمدن‌ها از ارزش‌های والای انسانی است.
این همایش به همت کرسی گفت‌‌وگوی تمدن‌های دانشگاه اسلامی «امام محمد بن سعود» ریاض و با همکاری دانشگاه پانتیون سوربن پاریس 1 برگزار می‌شود و تا امروز، 8 بهمن‌ماه ادامه دارد.
التویجری با تأکید بر این که گفت‌وگوی تمدن‌ها از ارزش‌های والای انسانی است، تصریح کرد: منشأ گفت‌وگوی میان تمدن‌ها شناختی است که خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‌‏تردید خداوند داناى آگاه است» آن را یکی از اهداف آفرینش قرار داده است.
وی گفت: گفت‌وگوی تمدن‌ها، امروزه و در شرایط کنونی جهان که امواج نفرت و تعصب بالا گرفته و پدیده افراطی‌گری و تروریسم تشدید شده است، یک ضرورت قطعی است که باید اندیشمندان جهان اسلام نسبت به آن روشنگری کنند.
مدیرکل آیسسکو به حوادث اخیر پاریس و حمله به دفتر هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» اشاره کرد و گفت: این روزنامه به بهانه آزادی بیان به توهین به مقدسات مسلمانان و انتشار تصاویری موهن از پیامبر(ص) عادت کرده است و این مسئله برای ما فرصتی است تا بیاندیشیم و تأکید کنیم که تروریسم در هر شکلی که باشد نتیجه نفرت، تعصب، افراطی‌گری، جهل حقایق، کج فهمی و عدم درک اهداف بلند رسالت آسمانی و ارزش‌های والای انسانی است.

captcha