دانشجویان در موضوعات دینی صاحب‌نظر باشند
کد خبر: 2797259
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام کفیل:

دانشجویان در موضوعات دینی صاحب‌نظر باشند

گروه اندیشه: استاد مرکز تخصصی نماز دین‌یاری را شاخص انتظار دانست و گفت: دانشجوی متدین وظیفه دارد در یک موضوع دینی صاحب‌نظر باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام صادق کفیل، از اساتید مرکز تخصصی قم امروز دوشنبه، 13 بهمن در کارگاه آموزشی ائمه جماعات دانشگاه‌های لرستان که در محل دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد برگزار شد، در رابطه با آسیب‌شناسی بحث مهدویت، گفت: ثمره ظهور متعلق به همه عالم است، خداوند متعال هم خواهان ظهور است خداوند در همه موقعیت‌های مهم درباره این مبحث سخن گفته است.

تفاوت چشم‌انتظار بودن برای امام زمان(عج) با دیگر انتظارها

وی در رابطه با مفهوم انتظار افزود: انتظار یعنی چشم به راه بودن، منتظر چشم به راه یک اتفاق است که می‌خواهد اتفاق بیفتد اما باید بدانیم که چشم به راهی امام زمان(عج) با سایر چشم انتظاری‌ها متفاوت است.
حجت‌الاسلام کفیل اضافه کرد: منتظر امام زمان باید اثرگذار در نتیجه باشد چراکه انتظار است که ظهور را رقم می‌زند برای این است که از انتظار به‌عنوان بهترین اعمال یاد شده است.
این استاد مرکز تخصصی نماز قم در بیان الگوی منتظران و شاخص‌های انتظار اضافه کرد: امام صادق(ع) در رابطه با منتظر واقعی فرموده است: «منتظر واقعی مثل مجاهد فی‎سبیل‌الله است» لذا انتظار یعنی دین‌باور بودن حال باید بدانیم حرکت مهدوی یعنی چه؟
کفیل با بیان این‌که تبدیل جامعه دین‌دار به دین‌باور یکی از مباحثی است که باید مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: جامعه منتظر جامعه‌ای است که دغدغه دین دارد، دین‌داران واقعی همواره اثرگذاران در تاریخ بوده‌اند لذا متدینین باید تاثیر تاریخی داشته باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به این‌که دینداری مقدمه‌ای برای دین‌یاری است، گفت: بدون دین‌دار بودن دین‌یاری امکان‌پذیر نیست چراکه هستند افرادی که دین‌یار هستند اما دین‌دار نیستند لذا متدین واقعی کسی است که دین‌یار باشد همچنان که خداوند متعال در آیه هفت سوره محمد(ص) می‌فرماید: « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم؛ اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد».
حجت‌الاسلام صادق کفیل در رابطه با نقش منتظران واقعی در دوران ظهور افزود: امام زمان‌(عج) در رابطه با نقشی که مردم در دوران ظهور دارند در دعای افتتاح اشاره کرده است لذا نقش ما در دوران ظهور یک نقش دعوت‌گری و رهبری است و این نکته باید برای دانشجویانی که علاقمند به مباحث مهدویت هستند جا بیافتد.

وی دین‌یاری را شاخص انتظار دانست و اضافه کرد: دانشجوی متدین وظیفه دارد در یک موضوع دینی صاحب‌نظر باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.
استاد مرکز تخصصی نماز در ادامه به بیان راهکارهای دین‌یاری پرداخت و گفت: دینداری، خلاف اکثریت حرکت کردن و خود را ندیدن(حذف میم و نون) سه راهکار دین‌یاری هستند.
وی افزود: عرفان‌های نوظهور و کاذب کاری که انجام می‌دهند این است مدام به تغدیه فکری مخاطبان خود می‌پردازند لذا ما نیز برای آشنا کردن دانشجویان با مباحث مربوط به مهدویت و شبهه‌زدایی آنان مدام به تغذیه فکری مخاطبان خود توجه داشته باشیم تا فریب مدعیان دروغین مهدویت و عرفان‌های کاذب را نخورند.
کفیل در خصوص آسیب‌های مهدویت و این‌که چه انتظاری منفی و چه انتظاری مثبت است، اضافه کرد: منتظران منفی شامل جمعیت بی‌تفاوت، جمعیت خوشحال از گناه و جمعیت مشوق گناه هستند و آن‌ها از ظلم و فساد خوشحال می‌شوند.
وی در بخش دیگری از سخانش در رابطه با علائم و شرایط ظهور و تفاوت این دو با هم مباحثی را مطرح کرد.

captcha