فرهنگ، حاشیه و ذیل سیاست و اقتصاد کشور نیست
کد خبر: 2830464
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
بنیانیان:

فرهنگ، حاشیه و ذیل سیاست و اقتصاد کشور نیست

گروه اجتماعی: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که فرهنگ، هویت یک ملت است و حاشیه و ذیل سیاست و اقتصاد نیست، گفت: این سیاست و اقتصاد کشور هستند که حاشیه فرهنگ قرار می‌گیرند و نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر جدا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر دیروز، 20 بهمن در کارگاه آموزشی «مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی» که در سالن همایش‌های دارالقرآن‌الکریم زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که رشد در حوزه عدالت، اخلاق و معنویت، از جمله اهدافی بود که پس از انقلاب اسلامی در کشور بر آن متمرکز شدیم، گفت: امروز با گذشت بیش از 30 سال از عمر انقلاب متأسفانه نتوانسته‌ایم متناسب با عظمت انقلاب این سه عنصر را به میزان واقعی خود در کشور ارتقا بخشیم.
وی افزود: زمانی که بحث فرهنگ در جامعه مطرح می‌شود، باید به گونه‌ای در راستای تبیین آن پیش رفت که افراد متناسب با نقش خود در جامعه، به وظایف خود آگاه شده و به آن عمل کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مسلمان واقعی باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی، نقش اجتماعی سازنده داشته باشد، چراکه به هر میزانی که در ارتقای فرهنگ کشور مؤثر باشیم، نور اصلاح بر فرهنگ جامعه بیش از گذشته می‌تابد.

انقلاب اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به یک نهضت جهانی است
بنیانیان با تأکید بر این‌که به هر میزان که فعالیت‌های فرهنگی گسترش پیدا کند، فرهنگ جامعه نیز ارتقا می‌یابد، تصریح کرد: حرکت انقلاب اسلامی ایران رو به جلو است و در حال تبدیل شدن به یک نهضت جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: در فرآیند رشد و پیشرفت کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاحدودی موفق عمل کرده‌ایم اما در حوزه فرهنگ نیاز به توجه و اهتمام بیشتری وجود دارد.
این مقام مسئول با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، عنوان کرد: ایشان تأکید دارند که فرهنگ را باید توسط نخبگان در جامعه پیاده کرد زیرا هر فرد درک خاصی از فرهنگ دارد و همه افراد درک علمی و عالمانه از آن ندارند و گاهی ممکن است با فعالیت‌های فرهنگی ناصحیح، موجب تخریب فرهنگ در جامعه شوند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که فرهنگ، هویت یک ملت است و حاشیه و ذیل سیاست و اقتصاد نیست، ابراز کرد: این سیاست و اقتصاد کشور هستند که حاشیه فرهنگ قرار می‌گیرند و نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر جدا کرد.

ترویج فرهنگ دینی، مصداق عینی مدیریت فرهنگی است
بنیانیان خاطرنشان کرد: در فرهنگ، روابط علت و معلولی جهان جای می‌گیرد و هر زمانی که توانستیم فرهنگ دینی را در جامعه رواج دهیم، می‌توان گفت که مدیریت فرهنگی داشته‌ایم.
وی با اشاره به این‌که نگرش علمی، جامعه‌نگری و نگرش سیستمی باید در فعالیت‌های فرهنگی مدنظر قرار گیرد، گفت: در نگرش سیستمی چنین مطرح می‌شود که هر خانواده‌ای یک سیستم است و خدشه‌دار شدن هریک از روابط در خانواده، بر کل سیستم تأثیرگذار است و در مقابل اصلاح یکی از روابط نیز بر کل آن تأثیر خواهد داشت که این امر ناشی از خاصیت هم‌افزایی سیستم‌های انسانی است.
این مقام مسئول در پایان با بیان این‌که در حوزه فرهنگ، مجموعه‌ای از فعالیت‌های کوچک، نتیجه‌بخش خواهد بود، یادآور شد: تمدن اسلامی، شکل عینی و اجرایی ارزش‌های فرهنگی در جامعه است که این ارزش‌ها باید متناسب با ذائقه جامعه تعیین شود.

captcha