اعتماد و سرمایه اجتماعی، رکن اصلی توفیق وقف است/ اجرای وقف جمعی در استان‌ها
کد خبر: 2876920
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
ریاحی در گفت‌وگو با ایکنا:

اعتماد و سرمایه اجتماعی، رکن اصلی توفیق وقف است/ اجرای وقف جمعی در استان‌ها

گروه اجتماعی: مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با یادآوری اینکه اساس کار وقف به‌طور عام، اعتماد مردم است، گفت: شاه‌بیت کار و اصلی‌ترین رکن توفیق هر کار خیر وجود اعتماد و سرمایه اجتماعی است.

نادر ریاحی، مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه مهم‌ترین مؤلفه وقف چیست؟ گفت: اساس کار وقف به طور عام، اعتماد مردم است.

وی افزود: زمانی که می‌خواهیم چیزی را از خود جدا کرده و به کار اختصاص دهیم اولین دغدغه ما این است که آیا این کار حفظ می‌شود و یا اینکه زمانی می‌خواهیم ملکی را اجاره دهیم، اول به دنبال این هستیم که آیا مستأجر علاوه بر اینکه اجاره خود را پرداخت کند، انسان قابل اعتمادی است؟ پس اولین شاه بیت کار و اصلی‌ترین رکن توفیق هر کار خیر وجود اعتماد و سرمایه اجتماعی است.

ریاحی همچنین، در پاسخ به اینکه چرا در اجرای طرح وقف جمعی و احداث بیمارستان تخصصی سرطان از طریق این وقف، استان فارس به عنوان پایلوت انتخاب شده است؟ گفت: بحث وجود اعتماد و سرمایه اجتماعی در وقف جمعی به طریق اولی خود را نشان می‌دهد و این ظرفیت در استان فارس به‌خوبی وجود دارد. 

حسن اصلی اجرای طرح وقف جمعی در فارس، وجود متولیان قابل اعتماد است

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: حسن اصلی استان فارس در اجرای طرح وقف جمعی این است که کسانی متولی و دست‌اندرکار اجرای این طرح شده‌اند که در میان مردم از اعتماد بالایی برخوردارند، چهره‌هایی مانند دکتر ملک‌حسینی، آیت‌الله دستغیب و مجمع خیرین تأمین سلامت و غیره که هر کدام فرصت و امکانی برای این استان محسوب می‌شوند.

بسیاری از کارها در فارس تبدیل به مدل برای سایر نقاط کشور شده است

وی بیان کرد: فارس به‌واسطه پیشنیه تاریخی و موفقیت‌هایی که دارد و همچنین، اینکه بسیاری از کارها در این استان تجربه و چکش‌کاری شده و تبدیل به مدل شده و به سایر نقاط کشور تعمیم یافته است، برای اجرای طرح وقف جمعی انتخاب شد.

ریاحی با بیان اینکه پیش از این نمونه وقف جمعی در استان فارس داشته‌ایم، گفت: یکی از ارکان اصلی تحقق و موفقیت وقف جمعی وجود اعتماد به دست‌اندرکاران و مجریان در احداث، تجهیز و بهره‌برداری بلندمدت است زیرا اشخاصی که اکنون دست‌اندرکار این کار در قالب بنیاد سرطان جنوب شده‌اند همگی امتحان خود را پس داده و موفق بوده‌اند.

تبیین دلایل انتخاب استان فارس جهت اجرای طرح وقف جمعی به عنوان پایلوت

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه 3 دلیل برای انتخاب استان فارس در این طرح مطرح است، اظهار کرد: نخست اینکه پیش‌بینی‌های حقوقی و شرعی شده که وقتی اعتبار وقف جمعی به دست آمد، چگونه برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و مرحله به مرحله جلو رود تا تجهیزات تأمین و پروژه‌ مورد به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: دوم، اعتماد به دست‌اندرکاران این طرح است که همگی امتحان خود را پس داده‌اند و سوم اینکه نمونه  سنتی وقف جمعی قبل از انتشار اوراق، در استان فارس بوده است و بیمارستان قلب کوثر و بخشی از دیالیز بیمارستان پیوند نمونه‌های سنتی این نوع بوده‌اند لذا ما امیدواریم که استان فارس در این امتحان هم موفق باشد.

ریاحی در پایان در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای جهت اجرای طرح وقف جمعی برای سایر استان‌ها هم دارید؟ گفت: قطعاً این کار انجام می‌شود و علاوه بر استان فارس، تهران، مرکزی و برخی از استان‌ها این طرح را شروع کرده‌اند و خودشان به صورت جدی به میدان ورود پیدا کرده‌اند.

captcha