کارآفرینی؛ موتور توسعه اقتصادی/ رفع بیکاری نیازمند کارآفرینی با عزم ملی است
کد خبر: 2895977
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
ذوالانواری اظهار کرد:

کارآفرینی؛ موتور توسعه اقتصادی/ رفع بیکاری نیازمند کارآفرینی با عزم ملی است

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی تصریح کرد: کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی است و باعث تولید ثروت و اشتغال‌زایی می‌شود گفت: فرهنگ کارآفرینی باید در جامعه نهادینه شود.

عبدالعلی ذوالانواری، رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان مرکزی در حاشیه نمایشگاه اشتغال 93 در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی با بیان اینکه کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی است و باعث تولید ثروت و اشتغال‌زایی می‌شود، گفت: فرهنگ کارآفرینی باید در جامعه نهادینه شود.

در تبدیل علم به ثروت و فناوری موفق نبوده‌ایم

وی با بیان اینکه امروزه ما در تبدیل ثروت به علم موفق عمل کرده‌ایم؛ اما در تبدیل علم به ثروت و فناوری موفق نبوده‌ایم بیان کرد: در حال حاضر دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی در دانشگاه‌های ما توانسته‌اند علم را به جایی برسانند که بتوانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و در واقع شیب تولید علم ما در دنیا صعودی بوده؛ ولی در تبدیل علم به ثروت و فناوری موفق نبوده‌ایم.

ذوالانواری در تشریح اهداف برپایی نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی اظهار کرد: مهمترین هدف ما در برپایی این نمایشگاه این است که مردم با فناوری روز آشنا شده و به نحوه رابطه بین صنعت و دانشگاه تقویت شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان، مهارت‌افزایی و آموزش مهارت به مردم را از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر کشور ما نیاز به مهارت و مهارت‌افزایی دارد و ما اگر بتوانیم از این جهت روی پای خود ایستاده و اتکا به نفت را کنار بگذاریم به موفقیت و پیشرفت دست خواهیم یافت.

کارآفرینی باید به مردم آموزش داده شود

ذوالانواری با اشاره به اینکه کارآفرینی باید به مردم آموزش داده شود، گفت: ما اگر بتوانیم از یک طرف فرهنگ پشت میز نشینی و قانع بودن به یک حقوق مختصر را از بین برده و به سمت خودکفایی پیش بریم و از طرفی دیگر اقتصاد خود را مقاومتی کنیم؛ قطعاً کشور به سمت توسعه و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر برپایی نمایشگاه‌های اشتغال در توسعه کارآفرینی و خوداشتغالی، اظهارکرد: در این قبیل نمایشگاه‌ها زمینه آشنایی بازدیدکنندگان با مهارت و کار راحت‌تر فراهم می‌شوند و با توجه به اینکه اغلب غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کارآفرین هستند علاوه بر معرفی محصولات می‌توانند بازدیدکنندگان را با راهکارهای رسیدن به کارآفرینی و خوداشتغالی آشنا کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان، ادامه داد: در حال حاضر ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تولید فناوری‌های جدید پرشتاب در حال توسعه و پیشرفت است؛ بنابراین لازم و ضروری است که ما نیز در هر سن و مقطعی با این فناوری‌های روز آشنا و تجهیز شویم؛ لذا در این نمایشگاه سعی شده تاحدودی این فناوری‌ها به بازدیدکنندگان آموزش داده شود.

ذوالانواری با اشاره به نقش دانشگاه جامع علمی - کاربردی در توسعه اشتغال و کارآفرینی، تصریح کرد: اگر اهدافی که دانشگاه علمی - کاربردی دنبال می‌کند به خوبی پیاده شود مردم با مهارت آموزش آشنا و کارآفرینی در جامعه نهادینه خواهد شد؛ بخاطر اینکه مراکز علمی کاربردی بخشی از مراکز کسب و کار و صنعت هستند.

وی اضافه کرد: اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی بتواند نظارت کافی بر فعالیت دیگر واحدهای دانشگاهی خود داشته و با یک دید دانشگاهی به این مراکز نگاه کند؛ قطعاً مردم نیز به مهارت‌آموزی  دست خواهند یافت و در واقع با این شیوه بخشی ازسیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

لزوم تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه

ذوالانواری با تأکید بر لزوم تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه، اظهارکرد: موضوع بیکاری مشکل جامعه و در واقع ام‌الفساد جامعه محسوب می‌شود و به نوعی منشأ همه ناهنجاری‌ها اجتماعی مسئله بیکاری است؛ بنابراین ما باید به سمت کارآفرینی حرکت کنیم و اگر بتوانیم کارآفرینی کنیم؛ قطعاً جامعه نیز از بسیاری از معضلات نجات خواهد یافت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، ادامه داد: علاوه بر بیکاری مشکل دیگر جامعه ما فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان بیکار هستند و از آنجا که عموماً هم از دانشگاه‌های آموزش محور فارغ‌التحصیل شده‌اند مهارت کارآفرینی را ندارند؛ بنابراین دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند به‌عنوان حلقه وصل صنعت و دانشگاه برای فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های آموزش محور اشتغال ایجاد کند.

وی گفت: مسئله بیکاری مسئله‌ای نیست که با کمک مسئولان حل شود و رفع آن نیازمند کارآفرینی با یک عزم جدی است و مردم و مسئولان باید دست در دست هم داده تا بتوان این معضل و بحران را در جامعه ریشه کن کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در پایان ضمن دعوت از عموم مردم جهت بازدید از این نمایشگاه، افزود: اگر عموم مردم با علاقه و به نیت فراگیری حداقل یک مهارت در این نمایشگاه شرکت کنند قطعاً کارآفرینی در جامعه نهادینه خواهد شد.

یادآور می‌شود؛ سومین نمایشگاه توسعه اشتغال و کارآفرینی 93 از چهارم تا هشتم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی غرب کشور در اراک جهت بازدید علاقه‌مندان دایرست.

captcha