چاره‌ای جز ارتقای بهره‌وری موقوفات نداریم/ اقتصاد وقف؛ از نیازهای اساسی کشور
کد خبر: 2945835
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
ریاحی در گفت‌وگو با ایکنا:

چاره‌ای جز ارتقای بهره‌وری موقوفات نداریم/ اقتصاد وقف؛ از نیازهای اساسی کشور

گروه اجتماعی: مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه شاخص‌های بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه تعریف و به تمام واحدهای استانی ابلاغ شد، گفت: چاره‌ای جز ارتقای بهره‌وری موقوفات نداریم.

نادر ریاحی، مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه استان فارس دارای بیشترین تعداد بقاع متبرکه در کشور است آیا پیشنهادی برای بهره‌برداری‌های لازم از این بقاع و موقوفات آن ارائه شده است؟ گفت: شاخص‌های بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه سال گذشته تعریف و به تمام واحدهای استانی ابلاغ شد.

وی با تأکید بر اینکه ما چاره‌ای جز این نداریم که به سمت ارتقای بهره‌وری موقوفات خود برویم، افزود: در این راستا اقدامات فکری و عملی فراوانی در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انجام شده است.

ریاحی با یادآوری اینکه یکی از کتاب‌هایی که نوشته‌ایم تحت عنوان ارتقای بهره‌وری در قلمرو وقف و امور خیریه است، گفت: یکی از نیازهای اصلی اقتصاد کشور خصوصاً در حوزه وقف توجه به بخش اقتصاد وقف و بهره‌وری موقوفات است.

اتخاذ تدابیر و بخشنامه‌هایی جهت بهره‌وری موقوفات در سازمان اوقاف

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأکید کرد: در این راستا در سازمان تدابیری اندیشیده شده و بخشنامه‌هایی نیز صادر شده که امیدواریم در عمل نیز به درستی اجرایی شوند.

وی از وجود یک میلیون و 400 هزار رقبه در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 200 هزار رقبه متعلق به استان فارس است و بیشترین تعداد رقبات در عرصه خانه‌های مسکونی و سپس اراضی کشاورزی، باغ‌ها، مغازه‌ها و غیره است.

در استیفای حقوق موقوفات باید ایجاد ارزش افزوده نیز صورت گیرد

ریاحی بر لزوم توجه به بهره‌وری موقوفات تأکید کرد و افزود: مدیریت ما شرعاً، عرفاً و قانوناً اقتضا می‌کند که امکانات موجود با توجه به سوابق و پیشینیه‌ای که دارند، در وصول موقوفات رعایت شود که هم حقوق موقوفات و ‌هم مردم رعایت و هم ایجاد ارزش افزوده شود.

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در این راستا باید در اقتصاد کشور، ارزش اقتصادی این موقوفات که مدیریت و نظارت آن با ماست، بررسی کنیم که این ارزش چقدر درآمد دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه نگاه اقتصادی به سرمایه‌های موقوفات اکنون در آغاز راه است، گفت: باید هرچقدر می‌توانیم با حضور و استفاده از اساتید دانشگاه و تجربه‌های گذشته، تنها به وصول درآمدها فکر کنیم ضمن اینکه نباید از مسئله اعتمادسازی نیز غافل شویم زیرا سرمایه اقتصادی کنار سرمایه اجتماعی ارزش دارد.

captcha