نقش اثرگذار پیوند مسجد و خانواده در دین‌باوری جوانان
کد خبر: 2958827
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
جعفری تبیین کرد:

نقش اثرگذار پیوند مسجد و خانواده در دین‌باوری جوانان

گروه اجتماعی: معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور با اشاره به نقش اثرگذار پیوند مسجد و خانواده در دین‌باوری و روشنگری جوانان تصریح کرد: پیوند بین مسجد و خانواده لازم است دو‌طرفه باشد تا تأثیرگذاری و ماندگاری آموزه‌هایش را در پی داشته باشد.

محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ نماز و نمازخوانی در جامعه، گفت: بر اساس آموزه‌های دینی و توصیه‌های فراوان ائمه معصومین(ع) فرهنگ نماز و نمازخوانی باید از دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود.

وی بیان کرد: فرزندان ما باید از همان دوران کودکی و از سن هفت سالگی باید با اصول نماز آشنا شده تا بتوانند نماز را به‌جا آورند و حتی اگر نتوانستند آن‌را ادا کنند قضایش را به‌جا آورند.

جعفری با اشاره به اهمیت نماز و جایگاه آن در دین مبین اسلام اظهار کرد: از امام صادق(ع) نقل است که می‌فرمایند؛ هنگامی‌که کودک به سن سه سالگی رسید او را وادار کنید که هفت مرتبه لااله الاالله را بگوید و سپس او را آزاد بگذارید همین که سه سال و هفت ماه و بیست روزه شد دومین جمله یعنی محمد رسول‌الله را به او یاد داده و از او بخواهید تا 7 مرتبه آن را تکرار کند و زمانی‌که 4 ساله شد 7 مرتبه صلوات بر پیامبر(ص) بفرستد سپس او را آزاد بگذارید.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور‌ ادامه داد: پس از انجام این مراحل در 5 سالگی دست چپ و راستش را به او یاد داده و زمانی‌که آن را شناخت او را در جهت قبله قرار داده از او بخواهید که سجده کند و سپس او را آزاد بگذارید و در پایان 6 سالگی به او بگویید نماز بگذار و رکوع و سجود را به او یاد دهید.

وی افزود: در پایان هفت سالگی نیز شستن دست‌ها و صورت را یادش دهید و به بگویید که نماز بخواند و در نهایت در پایان سن 9 سالگی نماز و وضو را به فرزندان خود آموزش دهید.

جعفری اظهار کرد: اصل اختیاری بودن آموزش توسط کودک، تدریجی بودن آموزش برای کودک، اعتدال و میانه‌روی در آموزش، آسان‌گیری، هماهنگی خانه، مدرسه و مسجد، تشویق، فضاسازی و آشنا شدن با فضاهای معنوی، اهمیت دادن به مسائل دینی در رفتار و گفتار آموزش دهنده و اصل زیباسازی رفتار و فضا از جمله اصول تربیتی است که باید رعایت شود.

به بهانه جذب جوانان به مسجد نباید حرمت بزرگسالان را نادیده گرفت

وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از وجود روحانیان خوش ذوق، بانشاط و جوان در مساجد چه نقشی در جذب حداکثری جوانان به این اماکن مقدس دارد اظهار کرد: به بهانه جذب جوانان به مسجد نباید حرمت بزرگسالان را نادیده گرفت و جایگاه آنان را تضعیف کرد و به نوعی با آوردن روحانی جوان‌، روحانی سالخورده را از صحنه خارج کرد که این خود یک دام شیطانی است.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور‌ اضافه کرد: به توصیه مقام معظم رهبری، امام جماعت پرسابقه و با تجربه در اینگونه مواقع می‌بایست از روحانیان جوان‌تری که با شور و نشاط بیشتری در عرصه‌های تبلیغی وارد می‌شوند بهره برده و آنها را در کنار خود به‌کار گیرد و او نیز تحت مدیریت و رهبری روحانی با‌سابقه و با‌‌تجربه تلاش کند تا نیازهای جوانان و نوجوانان را تأمین کرده و آنان را با مسجد و احکام دین آشنا سازد.

جعفری با اشاره به نقش اثرگذار پیوند مسجد و خانواده در دین‌باوری و روشنگری جوانان، تصریح کرد: پیوند بین مسجد و خانواده لازم است دوط‌رفه باشد تا تأثیرگذاری و ماندگاری آموزه‌هایش را در پی داشته باشد.

وی گفت: این پیوند به دین در صورتی است که خانواده می‌بایست در جهت ایجاد و احیا گسترش و تأمین نیازهای مسجد تلاش مؤثری داشته باشند به اینکه از اموال خود، فعالیت‌های علمی و فرهنگی و ... خود و حضور مستمر و فعال خود مسجد و این پایگاه بسیار مهم دینی را تقویت کنند و مسجد نیز با ارائه خدمات مختلف خود به تحکیم روابط خانواده و رشد و تکامل آنها کمک کند.

توسعه فرهنگ نماز باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ نماز باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: تا زمانی‌که عموم مردم به ضرورت فرهنگ نماز پی نبرده و از فواید و آثار مثبت و ثمرات شوم و مخرب دوری از نماز آگاه نشوند نمی‌توان فرهنگ نماز را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد.

جعفری اضافه کرد: بنابراین در ابتدای امر می‌بایست به فعالیت‌های پژوهشی و علمی توسط نخبگان و ترویج، تبلیغ و آموزش توسط مبلغان و متخصصان به عموم جامعه در تمامی سطوح به‌ویژه کودکان و نوجوانان پرداخت و از تمامی ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغی مانند صدا و سیما، فیلم و انواع کتاب، مجله و روزنامه و ... بهره جست تا بتوان قدمی در جهت توسعه فرهنگ نماز در جامعه برداشت.

وی با اشاره به نقش نخبگان علمی در ترویج فرهنگ نماز بیان کرد: فرهنگ نماز و نمازخوانی جزو ضروری‌ترین مسائلی است که باید بدان پرداخت و کوتاهی در این کار عقوبت دنیوی و اخروی در پی دارد و نخبگان علمی نیز در این زمینه نقش مهمی دارند.

خودشناسی؛ مهمترین راهکار تشویق فرزندان به فرهنگ نمازخوانی

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در ادامه خودشناسی را مهمترین راهکار تشویق فرزندان به فرهنگ نمازخوانی عنوان کرد و گفت: اگر کسی ارزش وجودی خود را بشناسد خدا را نیز خواهد شناخت و آن وقت خوب می‌تواند با خدایش رابطه برقرار کند.

وی حضور در مجامع الگو، بیان داستان‌ها و خاطرات شیرین و تلخ اما حقیقی از توجه به نماز و یا عدم توجه به نماز، آشنا کردن مخاطبان با فواید و اثرات نماز، تحریک عواطف، دوستی، محبت، احترام، تکریم و بزرگداشت، گفت‌وگوهای دسته جمعی و بیان مطالب در قالب پند و اندرز، نصیحت، استدلال و برهان از قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع) و اشعار حکما را از مهمترین راهکارهای تشویق فرزندان و یا همسران به فرهنگ نمازخوانی عنوان کرد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در پایان، یادآور شد: ایجاد فضای مسابقه‌ای و اهدای جایزه، پرهیز از تخریب، توهین، پرخاش و تحمیل، استمرار و خسته نشدن و ... از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در تشویق فرزندان به فرهنگ نماز و نمازخوانی اثرگذار باشد.

captcha