پذیرفتن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مهمترین دستاورد بیانیه لوزان بود
کد خبر: 3085186
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
آرین‌منش:

پذیرفتن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مهمترین دستاورد بیانیه لوزان بود

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نکات برجسته بیانیه لوزان اشاره کرد و یادآور شد: پذیرفتن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مهمترین دستاورد این بیانیه بود.

محمدجواد آرین‌منش، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به رسالت تیم مذاکره‌کننده گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که تیم مذاکره‌کننده ما به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برعهده دارند، این است که تناقص‌های موجود در مفاد بیانیه لوزان را در گزارش‌های بعدی خود برطرف کنند.

وی با بیان اینکه افراد و اشخاص مختلفی در این خصوص اظهارنظر می‌کنند اما در رابطه با تبیین مفاد اصلی بیانیه مسئولیتی ندارند، اظهار کرد: گروهی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این مذاکرات اعزام شدند و اختیاراتی داشتند بنابراین این رسالت بر دوش تیم مذاکره کننده است که مفاد موجود در این بیانیه را به صورت شفاف به مردم توضیح دهند.

نکات برجسته بیانیه لوزان
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به نکات برجسته بیانیه لوزان اشاره کرد و یادآور شد: مهم‌ترین نکته‌ای که در این بیانیه دیده می‌شود به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوی قدرت‌های جهانی است.

وی ادامه داد: پذیرفتن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران دیگر دستاورد این بیانیه است زیرا قدرت‌های بزرگ دنیا می‌دانند که نمی‌توانند با زبان زور با ملت ایران سخن بگویند و تهدید، فشار و گزینه‌های روی میز نیز هرگز در خصوص جمهوری اسلامی ایران راهبرد مناسبی نخواهد بود.

آرین‌منش با بیان اینکه ایران اهل منطق و تعامل است، اظهار کرد: کشور ایران همواره در دنیا اهل منطق،‌ تعامل و گفت‌وگو بوده و تحت هیچ شرایطی از حقوق رسمی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی به لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی در حوزه هسته‌ای به عنوان بخش مهم دیگر بیانیه لوزان اشاره کرد و افزود: لغو تحریم‌ها می‌تواند یک موضوع راهگشا برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باشد.

تناقض‌های بیانیه چگونه قابل توجیه است؟
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که تناقض‌های موجود در بیانیه لوزان چگونه قابل توجیه است، گفت: ممکن است در خصوص این بیانیه با ادبیات گوناگون در کشورهای مختلف از سوی اعضای گروه 1+5 مطالبی بیان شود و از آنجایی که هنوز بر روی جزئیات این بیانیه توافق نشده است، امکان وجود برداشت‌های گوناگون، فراوان خواهد بود.

وی این بیانیه را همانند فهرست یک کتاب نانوشته دانست و ادامه داد: باید بدانیم که بیانیه لوزان همانند فهرست یک کتاب نانوشته است و ما تنها بر روی عنوان‌های این فهرست توافق کردیم اما متن و جزئیات آن بر روی کاغذ نیامده است بنابراین بدیهی است که برداشت‌های گوناگونی از مفاد این بیانیه وجود داشته باشد.

آرین منش با بیان اینکه هر کشوری تلاش می‌کند تا خود را در این جریان پیروز نشان دهد، گفت: کشورهای مقابل درگیر در این مذاکرات، مجبور هستند تا برداشت‌های خود را از مذاکرات و بیانیه لوزان با زبانی بیان کنند که مردمشان آن را بپسندند و از طرفی باید این واقعیت را بپذیریم که نتیجه این مذاکرات در هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران موافقان و مخالفانی دارند.

اظهارات روزنامه‌های اسرائیلی
وی در پاسخ به اظهارات روزنامه‌های اسرائیلی در خصوص اینکه بیانیه لوزان به نفع اسرائیل است،‌ گفت: مطالبی که در برخی از روزنامه‌های اسرائیلی منتشر شده است برخلاف سخنان نتانیاهو است زیرا در جریان این مذاکرات مشخص است که عربستان و رژیم صهیونیستی از این بیانیه اظهار نارضایتی کرده‌اند.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعا منافع جمهوری اسلامی ایران با منافع اسرائیل در تضاد است، اینکه ما برخی محدودیت‌ها را در جریان مذاکرات پذیرفته‌ایم ممکن است موجبات خوشحالی برخی از مخالفان نظام را فراهم کرده باشد.

captcha