طراحی حدود 250 برنامه قرآنی برای سال 94/ نگاه تمرکززدایانه به فعالیت‌ها
کد خبر: 3096870
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
امیرنیا بیان کرد:

طراحی حدود 250 برنامه قرآنی برای سال 94/ نگاه تمرکززدایانه به فعالیت‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در سال جدید حدود 250 برنامه جهت اجرا در نظر گرفته شده است از تمرکززدایی فعالیت‌ها در سال جدید خبر داد.

اصغر امیرنیا، مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه این دفتر کل در سال گذشته در برنامه‌های مختلفی مشارکت داشته است، گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ساماندهی برنامه‌های مختلف همچون نظام‌نامه هفته قرآن، نظام‌نامه حمایت از آثار و  محصولات قرآنی، نظام‌نامه جشن رمضان، نظام‌نامه مربوط به جشنواره آیات و ... اشاره کرد.

اجرای طرح فاتحان آسمان در سال گذشته
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت برگزاری جشن رمضان در 12 استان بود، علاوه بر آن در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و نیز برپایی نمایشگاه‌ها و هفته‌های قرآن و عترت در دهه مبارک فجر مشارکت داشته‌ایم. در انتهای سال نیز طرح «فاتحان آسمان» در پنج منطقه جنگی کشور برای راهیان نور اجرا شد.
امیرنیا با بیان اینکه همه طرح‌های اجرا شده توسط این دفتر در سال گذشته از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند، اظهار کرد: تمام تلاش خود را به کار بردیم تا این برنامه‌ها به بهترین نحو ممکن اجرا شوند، سعی داریم تا در سال جدید بر کیفیت این برنامه‌ها افزوده شود. البته در سال گذشته در زمینه ادغام اتحادیه‌های قرآنی قدم‌های خوبی برداشته شد تا وحدت رویه خوبی در بین مؤسسات قرآنی کشور به وجود بیاید.

توزیع یکصدهزار جلد قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه
مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته یکی از کارهای مهمی که صورت گرفت خرید یکصد هزار جلد قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و توزیع آن در بین مؤسسات قرآنی استان‌ها در سطح کشور بوده است.

بخش اعتباری مهم‌ترین چالش پیش‌رو در سال 93
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در سال 93 مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه بوده‌اید چه چیزی بوده است، گفت: در سال گذشته مهم‌ترین مشکل ما کمبود اعتبارات بوده است، ای کاش شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعتبارات فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها را در زمانی زودتر تخصیص می‌داد، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌هایی که وجود داشت از بودجه‌ای که برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص یافته بود اما با تأخیر در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفت، می‌توانستند استفاده بهینه‌تری برای توسعه و ترویج قرآنی کریم داشته باشند.
امیرنیا با تأکید بر اینکه مشکل کمبود اعتبارات کماکان وجود دارد، افزود: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو عدم تصویب ساختار سازمانی قرآنی استان‌ها هست، ابزارهای ما برای اجرای فعالیت‌ها باید استان‌ها باشند اما تاکنون چنین امری محقق نشده است.
مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی برای مبارزه با بحث بودجه‌ای در سال جدید اندیشیده شده است، گفت: وضعیت کل کشور به این‌گونه است که امیدواریم به حرمت قرآن، گشایشی در این زمینه صورت بگیرد. دوستانی که در بحث بودجه تصمیم‌گیر هستند باید یک تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ کنند.
وی افزود: علاوه بر این در مطلع قانون اساسی آمده است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس قرآن و اسلام است، بنابر این همه دستگاه‌ها از دستگاه‌های اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ... مکلف هستند برای قرآن فعالیت کنند. در کنار آن خوشبختانه خیرانی هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی این امکان را دارند که برای ترویج قرآن کریم سرمایه‌گذاری کنند.

هزینه برای قرآن سرمایه‌گذاری است
امیرنیا بیان کرد: به اعتقاد من هر چقدر برای قرآن و ترویج آن هزینه شود باعث خواهد شد تا در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آرامش برقرار شود چرا که رابطه‌ای در این بین وجود دارد. این امر بهترین دستورالعمل است که اگر انجام شود کل هزینه‌های دولت و جامعه کاهش خواهد یافت.

طراحی 250 برنامه قرآنی
مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مهم‌ترین برنامه‌هایی که در سال 94 توسط این دفتر اجرا خواهد شد، گفت: تاکنون نزدیک به 250 برنامه ریز و درشت برای سال جدید تعریف شده است که از جمله آن برگزاری بیش از 120 نشست و همایش در استان‌های مختلف کشور است تا در آنها وضعیت پیشرفت فعالیت‌های قرآنی، وضعیت جوانان و قرآن، تعلیم و تربیت و قرآن و ... در استان‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

اجرای برنامه‌ها منوط به بودجه مناسب است
وی همچنین در مورد قطعیت برگزاری این برنامه‌ها در سال جدید، بیان کرد: زمانی که بودجه ابلاغ شود مشخص خواهد شد که چه میزانی از این برنامه‌های تعریف شده اجرا خواهد شد، واقعیت امر این است که از هم‌اکنون نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد. البته اگر به طور کلی اشاره کنم می‌توان به برگزاری هفته‌های قرآنی در استان‌ها، جشنواره آیات، جشن رمضان، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و همایش‌های متعدد اشاره کرد که میزان بودجه اجرایی شدن یا نشدن آنها را مشخص خواهد کرد.

رضایت از عملکرد سال گذشته
امیرنیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که به عملکرد خود در سال 93 چه نمره‌ای می‌دهد، گفت: من از عملکرد خودمان راضی هستم اما به اعتقاد من مطلوب نبوده است، به این دلیل که برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که تعریف کرده بودیم به وسیله کمبود اعتبارات اجرایی نشده بودند، اگر این برنامه‌ها اجرایی می‌شدند می‌توانستیم در سال 93  شاهد برنامه‌های مطلوب‌تری باشیم.
مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما در سال جدید نگاهی تمرکززدایانه به فعالیت‌ها داریم، اگر نگاه ما ستادی باشد، بسیار راحت‌تر خواهیم بود اما در آن صورت تنها بخش کوچکی از جمعیت از برنامه‌ها بهره‌مند خواهند شد و این برخلاف عدالت و انصاف است. امیدواریم امسال به حرمت حضرت فاطمه(س) گشایشی حاصل شود تا بتوانیم فعالیت‌ها را به خوبی انجام دهیم.

captcha