انسان‌های آزادی‌خواه داغ «خائن الحرمین»را به پیشانی سعودی‌ها زده‌اند/ تطبیق ویژگی‌های قرآنی فرعونیان با آمریکا
کد خبر: 3273278
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
خطیب جمعه تهران:

انسان‌های آزادی‌خواه داغ «خائن الحرمین»را به پیشانی سعودی‌ها زده‌اند/ تطبیق ویژگی‌های قرآنی فرعونیان با آمریکا

گروه سیاسی: حجت‎الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان اینکه ادامه حیات آل سعود همواره با وحشیگری و غارت‌های هولناک همراه بوده است، گفت: امروز انسان‌های آزادی‏‎خواه و شریف داغ «خائن الحرمین» را به پیشانی سردمداران سعودی زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با دعوت همگان به تقوا و گرامیداشت مناسبت‌های گذشته و آتی به تحلیل قرآنی رفتار آمریکا پرداخت و گفت: این حقیقت بارها گفته شده است که جریان حق و باطل در طول تاریخ استمرار داشته است و تا قیامت هم ادامه خواد داشت و قرآن در این باره به مثال آب و کف اشاره می‌کند لذا باید جریان باطل را شناخت تا تحت تأثیر ترفندهایش قرار نگرفت.
وی افزود: امروز نماد جریان باطل، آمریکا و هم‌پیمانانش هستند. قرآن نیز نماد استکبار را فرعون معرفی می‌کند و برای آن 20 ویژگی برمی‌شمارد. با دقت در این ویژگی‌ها تمام آنها را می‌توان قابل انطباق با دول استکباری و آمریکا دانست. امیدوارم سرنوشتی که فرعون به آن دچار شد آمریکا نیز به آن سرنوشت گرفتار شود.
خاتمی با بیان اینکه از مجموعه این ویژگی‌ها به 3 ویژگی اشاره می‌کنم، گفت: قرآن، فرعون را طاغی ‌می‌داند؛ طاغی یعنی کسی که حد خودش را نمی‌داند و از حدش تجاوز می‌کند. حد فرعون این است که بنده ضعیف خدا باشد ولی ادعای خدایی می‌کند. آمریکا نیز یک کشور از صدها کشور جهان است و باید خود را در آن حد ببیند اما در همه جا دخالت می‌کند. از کشتار مردم یمن و بحرین گرفته تا تولید گروه‌های تکفیری آدم‌کش تا دخالت مستقیم و غیرمستقیم نظامی در سایر کشورهای جهان.
وی اظهار کرد: اگر این اسمش طغیان نیست، پس چیست؟ شما چه کاره‌اید؟ تردید نکنید امروز سرکش‌ترین دولت در جهان که حتی به مردم خودش هم رحم نمی‌کند، آمریکاست.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه دومین ویژگی فرعون از نظر قرآن استفاده از ابزار تهدید است، گفت: وقتی ساحران فرعون ایمان آوردند فرعون آنها را تهدید کرد و گفت دست و پایتان را به صورت مخالف قطع می‌کنم و به دارتان می‌زنم. این شیوه فراعنه بوده است. فرعون زمان هم با هر کشوری که چپ می‌کند آن را تهدید می‌کند؛ از تحریم اقتصادی تا تهدید نظامی و غیره.
خاتمی یادآور شد: اخیرا هم وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور آمریکا گفته‌اند در صورت شکست مذاکرات، گزینه نظامی علیه ایران روی میز است. البته رهبر معظم انقلاب هم پاسخ دادند که اولا غلط می‌کنید متعرض ملت بزرگ ایران شوید، ثانیا دوره «بزن در رویی» گذشته است. اگر دست از پا خطا کنید ایران تا آخر تعقیبتان می‌کند و به روز سیاهتان می‌نشاند. ثالثا یک بار تجربه کرده‌اید. 8 سال ملت بزرگ ایران با شما و امکاناتی که به صدام دادید جنگید. می‌خواهید یک بار دیگر شانستان را امتحان کنید تا ببینید ملت ایران درسی به شما بدهد که پشیمانی ابدی خواهد داشت.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان ابراز کرد: 1+5 شعارهای امروز مردم را ببیند. مذاکره‌کنندگان عزیز ما که فرزندان این ملت هستند به این جمله رهبری توجه داشته باشند که عظمت و هیبت ملت را در نظر بگیرند که اگر چاشنی تهدید در مذاکرات به کار گرفته شد زیر بار آن نروند.
وی افزود: در ماده 52 کنوانسیون بین‌المللی وین آمده است که هر گاه تهدیدی صورت بگیرد آن معاهده بی‌اعتبار است. مذاکره‌کنندگان زیر شبح تهدید مذاکره نکنند که مذاکره هم نخواهند کرد. ما کاری به بازی‌های اوباما و کنگره و سنا نداریم. آنها هر غلطی می‌توانند بکنند مهم این است که ملت راه خود را یافته است و ثابت‌‌قدم در این مسیر خواهد ایستاد.
خاتمی اظهار کرد: سومین ویژگی فرعونیان از نظر قرآن این است که اهل «تفرقه بینداز و حکومت کن» هستند. طرح اخیر آمریکایی‌ها برای عراق، تشکیل سه دولت شیعه، سنی و کرد خوابی است که به فضل خدا تعبیر نخواهد شد. هم ملت عراق و هم مسئولان عراقی این توطئه را شناخته‌اند و به خوبی مقابل آن ایستاده‌اند. آمریکا در تاریخ خودش یک روز هم خیرخواه ملت‌ها نبوده است بلکه در پی سلطه بر ملت‌ها بوده است.
خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله یمن و جنایات آل سعود پرداخت و گفت: مردم یمن یک خواسته معقول و مشروع دنیاپسند دارند و آن هم این است که می‌گویند ما می‌خواهیم بر سرنوشت‌مان مسلط باشیم و نمی‌خواهیم آمریکا برای ما تصمیم بگیرد. انصارالله هم به دنبال قدرت نیست. حرف انصارالله‌ این است که چرا آمریکا باید بر ما مسلط باشد و  این خواسته حقی است. به همین دلیل با وجود اینکه 44 روز است که بمباران می‌شوند ولی قاطعانه ایستاده‌اند.
خاتمی تأکید کرد: اما این خواسته حق را دولت جلاد سعودی چگونه پاسخ داد؟ تا روز گذشته؛ 3512 شهید شامل 492 کودک و 209 زن؛ 6189 مجروح شامل 993 کودک و 713 زن؛ 95هزار آواره، 4189 منزل مسکونی ویران شده، 23 مسجد، 155 مدرسه، 51 درمانگاه، 48 انبار مواد غذایی و 54 پل و راه ارتباطی نیز منهدم شدند. شرمتان باد با این جنایات صهیونیستی که همانند صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهید.
وی تصریح کرد: دولت عربستان بیش از 100 سال است که بر سر کار آمده است و کاملا بی‌ریشه است و انگلیسی‌ها آنها را بر سر کار آورده‌اند. ادامه حیات آنها هم همواره با وحشیگری و غارت‌های هولناک همراه بوده است. اینها تا مرفق دستشان به خون مسلمانان آغشته است و گویا مأموریت برای اسلام‌ستیزی دارند.
خاتمی اضافه کرد: اینها در جنگ‌های 33، 22، 8 و 51 روزه رژیم صهیونیستی  در جنوب لبنان وغزه در پشت صحنه با همکار صهیونیست‌ها بودند. مردم یمن با جنگ با رژیم سعودی در حقیقت با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی می‌جنگد.
خطیب جمعه تهران سپس به سکوت سازمان‌های بین المللی اشاره کرد و گفت: این لکه ننگینی برای این سازمان‌هاست. شورای امنیت به جای حمایت از مظلومان از ظالمان حمایت کرد و بستر حملات رژیم جبار سعودی را فراهم کرد و از این عروسک‌های کوکی استکبار دیگر کاری‌ ساخته نیست.
خاتمی خاطرنشان کرد: متاسفانه موضع برخی دول به ظاهر اسلامی لکه ننگی برای اسلام شده است. برخی از این دولت‌ها شریک جنایت شدند و برخی با سکوت خود از جنایات رزیم سعودی حمایت کردند. اما اینها در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد. امروز انسان‌های آزادیخواه و شریف داغ «خائن الحرمین» را به پیشانی سردمداران سعودی زده‌اند و آل سعود به یاری خداوند آل سقوطند. با هر جنایتی که این جنایتکاران بدتر از نازی‌ها می‌کنند یک گام به سقوط نزدیک می‌شوند.
وی ادامه داد: این مسئله در زلزله اخیر سیاسی که در عربستان اتفاق افتاد قابل مشاهده است و این وعده قرآن است که «وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا».
خاتمی در پایان عنوان کرد: هر کاری که در حمایت این مظلومین از مسلمانان برمی‌آید باید انجام دهند. حداقل کار این است که تظاهرات کنند و اجتماعات باشکوه برگزار کنند.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مسائل پیشین این خطبه درباره سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی به مسئله گفتمان‌سازی ارزش‌های دینی پرداخت و گفت: راستگویی، قانونمداری، احترام حقوق دیگران و ... ارزش هستند و برای جاافتادن این ارزش‌ها در جامعه باید گفتمان‌سازی شود.
وی با اشاره به آیه 25 سوره حدید گفت: رسالت انبیاء گفتمان‌سازی عدالت است. زیرا خود مردم باید برپادارنده عدالت باشند. در عرصه ارزش‌های اخلاقی نیز همین‌طور است. قرآن و روایات 2 راه را برای گفتمان‌سازی بیان کرده‌اند. اول اینکه ارزش‌های اخلاق و دینی به صورت مداوم بیان شود و دوم اینکه این ارزش‌ها تحقق عملی پیدا کند، یعنی آنها که دغدغه ارزش‌ها را دارند، خودشان عامل به ارزش‌ها باشند.
خاتمی اظهار کرد: تبیین ارزش‌ها بسیار مهم است. در چندین آیه قرآن آمده است که پیامبران تعلیم کتاب و حکمت را انجام ‌می‌دهند. یعنی ارزش‌ها به صورت مداوم باید گفته شود نه یکبار و دوبار. قرآن نیز مستمر فضایل و رذایل اخلاقی را بیان می‌کند. لذا هم تبیین ارزش‌ها را باید جدی گرفت و هم در پی فهم ارزش‌ها بود.
خطیب جمعه تهران یادآور شد: در روایات نیز فراوان داریم که مردم نزد پیامبر(ص) می‌آمدند و از ایشان تقاضای موعظه و نصیحت می‌کردند. این یک ارزش است که احساس موعظه و نصیحت کنیم. پیامبر(ص) با این که عقل کل است وقتی جبرئیل به محضرشان وارد می‌شوند می‌فرمایند: ای جبرئیل، مرا موعظه کن (بحارالانوار، ج75). اینها برای گفتمان شدن فضایل و ارزش‌هاست و مردم هم باید جلسات موعظه و نصیحت استقبال کنند.

captcha