۳ مؤلفه‌ای که لازمه طی مسیر مذاکرات هسته‌ای است/ «هیهات مناالذله»؛ درس امام حسین(ع)
کد خبر: 3306328
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
آیت‌الله جنتی تشریح کرد:

۳ مؤلفه‌ای که لازمه طی مسیر مذاکرات هسته‌ای است/ «هیهات مناالذله»؛ درس امام حسین(ع)

گروه سیاسی: خطیب جمعه این هفته تهران، ادامه راه و گردنه پرخطر مذاکرات هسته‌ای را مستلزم برخورداری مسئولان از ۳ مؤلفه ایمان به خدا، ایمان به مردم و ایمان به راه خود دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله احمد جنتی،دبیر شورای نگهبان، امروز اول خردادماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مسئله زنده امروز مسئله هسته‌ای است، گفت: موضوع هسته‌ای مسئله سرنوشت‌سازی است که بسیاری نمی‌دانند چه سرنوشتی را برای آینده پی‌ریزی می‌کند. برخی می‌گویند بالاخره باید تحریم‌ها شکسته شود و از دشمنی دشمن کم کرد و حقیقت امر را در نمی‌یابند.
وی افزود: ادامه این راه و مخصوصا این گردنه پرخطر نیازمند 3 مؤلفه است؛ اولین نکته ایمان به خداست. خدا یار و یاور است و همان خدایی که خرمشهر را آزاد کرد و در هشت سال جنگ یاور ما بود و فرمود «ان تنصروا الله ینصرکم» زنده است.
جنتی اظهار کرد: دومین نکته ایمان به مردم است. مسئولان بدانند مردم در طول تاریخ انقلاب، مقاومت، استقامت، صبر و پایداری کرده‌اند و این مردم عوض نشده‌اند. امام(ره) از دنیا رفت ولی امت امام به امام(ره) و رهبری وفادارند. خیال نکنند مردم دیگر توان مقاومت و تحمل سختی‌ها را ندارند و باید آب و نان مردم را به هر قیمتی تأمین کنیم.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه مؤلفه سوم ایمان به راه خود است، گفت: ایمان داشته باشید که راهی که می‌روید درست است و اگر از این راه عدول کردیم به ضلالت و گمراهی می‌افتیم. امام (ره) نیز به شهادت شهید مطهری به این سه چیز ایمان داشت. 
جنتی با تأکید براینکه مسئله اما فقط مسئله هسته‌ای نیست، اظهار کرد: موضوع هسته‌ای مهم است و به خاطر آن اگر هر چه مقاومت کنیم و هر سختی را تحمل کنیم ارزش دارد اما همه چیز نیست. مسئله این است که امریکا که 36 سال توسری و سیلی از انقلاب خورده است همه را از اسلام و یاران اسلام می‌داند و کمر به انتقام‌گیری بسته است.
وی عنوان کرد:  فرض محال اگر مانند لیبی همه چیز خود در هسته‌ای را تحویل دادیم همه چیز تمام می‌شود و تحریم‌ها را بر می‌دارند و اقتصاد ما فعال می‌شود. این خیلی فکر ساده‌اندیشانه و عوامانه‌ای است. آمریکا می‌خواهد دوباره سلطه زمان شاه را این بار بیشتر در کشور برقرار کند. آنها می‌خواهند دوباره نبض مسائل سیاسی و اقتصادی ما را در دست بگیرند و مجلس، قوه مجریه و قضائیه در دستشان باشد.
دبیر شورای نگهبان یادآور شد:  بنابراین می‌خواهند از همه نیروهای انقلابی از رهبری گرفته تا یک بچه بسیجی انتقام بگیرند. آمریکا همان آمریکایی است که در فلسطین به وسیله اسرائیل چنین وضعیتی درست کرده است، داعش را بوجود آورده است و در یمن بی‌گناهان را می‌کشد. این همان آمریکایی است که هر جا وارد شد به کسی رحم نکرد و قساوتش حداکثری است.
جنتی ابراز کرد: عده‌ای هم در داخل این را نمی‌فهمند و فکر می‌کنند فقط مسئله ما مسئله هسته‌ای است. در برخی جلسات با صراحت می‌گویند وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست و چاره‌ای نداریم که موضوع هسته‌ای را حل کنیم که اگر تحریم‌ها بماند نمی‌شود کشور را اداره کرد. این به خاطر آن است که آن 3 اصل را باور نکرده‌اند.
خطیب جمعه تهران در ادامه به فرازهایی از سخنان امام(ره) درباره عدم ترس از تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن و ایستادگی و تمایل ملت به شهادت تا آخرین نفر اشاره کرد و گفت: مردم راه امام(ره) را پذیرفتند و تا اینجا آمده‌اند. اگر ما راه خود را حق می‌دانیم و به پشتیبانی خدا مستحضر هستیم دیگر نباید از تهدیدات آمریکا بترسیم. خیال نکنید که آمریکا به هسته‌ای قناعت می‌کند.
جنتی ابراز کرد: تیم مذاکره‌کننده نظرات رهبری، خطوط قرمز، عزت و اقتدار انقلاب و مردم را حفظ کنند و کار خود را انجام دهند؛ ما هم باید بایستیم و مقاومت کنیم.
خطیب جمعه تهران سپس به مسائل یمن اشاره کرد و گفت: عربستان حقیقتا فرعون و طاغوت زمان است. آنها بیشترین ثروت‌ها را صرف کشتار انسان‌ها می‌کنند، آزادی‌ها و آزادی‌خواهان را سرکوب می‌کنند. در یمن کاری کرده‌اند که با هیچ معیاری جور درنمی‌آید. یک رئیس جمهور مستعفی و فراری به آنها می‌گوید مملکت را نجات دهید و حمله کنید تا من دوباره سر کار بیایم و به این بهانه از هوا و دریا حمله می‌کنند.
جنتی اظهار کرد: حمله به یک کشور مسلمان و همسایه که هیچ کاری با شما نکرده است با هیچ معیاری نمی‌خواند. شما به چه مجوزی حمله می‌کنید؟ کشتر می‌کنید؟ زیرساخت‌ها را نابود می‌کنید؟ ما هم حامی مظلوم و هم دشمن ظالم هستیم و هر جا مظلومی ببینیم حمایت می‌کنیم. از مردم یمن هر حمایتی که بتوانیم انجام می‌دهیم و کوتاهی نمی‌کنیم.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با پر خیر و برکت دانستن ایام پیش رو به تشریح شخصیت امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در چنین روزی مولودی متولد شد که چشم و دل پیامبر(ص)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) را روشن کرد. البته با اخباری که پیامبر(ص) داشت چشم گریانی هم در کنار این خوشحالی بود.
وی اظهار کرد: امام حسین(ع) نماد عزت، قدرت، صبر، شجاعت، ایثار واز خودگذشتگی است. زندگی و سخنان ایشان برای همیشه تاریخ راهنما و نورافشان است. دعای عرفه امام حسین(ع) از بهترین دعاهاست و سخنانشان در مکه و کربلا همه ارزنده ودرس‌آموز است.    
جنتی تصریح کرد: امام حسین(ع) نشان داد که بشر نباید زیر بار ظلم و زور برود و لو به قیمت هستی خودش و یارانش تمام شود. جان در مقابل عدالت‌خواهی و اسلام‌خواهی ارزشی ندارد. لذا دانسته و آگاهانه اهل بیتش را به کربلا و تقدیم خداوند کرد.
وی افزود: امام حسین(ع) اگر جز یک کلمه «هیهات منا الذله» را نگفته بود همین برای بشر بس بود که ذلت‌پذیری نکند و عزت‌خواهی کند. این همان درسی بود که به امام(ره) و پاسداران ما هم داده شد. همین درس بود که عزیزان ما در جبه‌ها ما می‌خواندند و می‌سرودند و خرمشهر را فتح کردند. فتح خرمشهر، بدر انقلاب اسلامی بود زیرا نقش جنگ بدر در صدر اسلام را برای انقلاب اسلامی داشت.
خطیب جمعه تهران با اشاره به تاثیر استقامت امام حسین(ع) بر آزادیخواهان و عزت‌خواهان جهان در طول تاریخ گفت: امروز هم این درس را باید در پیش روی خود داشته باشیم. دشمن می‌خواهد ما را به ذلت بکشاند و تسلیم کند.دشمن خبر ندارد که ما امام حسین(ع)، کربلا، امام علی(ع) و غدیر را داریم.
جنتی با اشاره به روز پاسدار گفت: سپاه، شجره طیبه انقلاب، این درس را در صف مقدم خوانده است و همین هیهات منا الذله بود که سپاه را آماده، شکست‌ناپذیر و مقاوم کرد. خدا روح امام(ره)را شاد فرماید که این شجره طیبه را نشاند و تا امروز بارور کرد و محکم در مقابل دشمن ایستاده است‌ و خواری در چشم دشمنان است.    
وی در پایان با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: اینکه امام (ره) فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» یعنی اینکه عده‌ای از بچه‎های مخلص که جز خدا و اطاعت ولی امر مسلمین منظوری نداشتند برای خدا قیام کردند و خدا خود فرموده است که «ان تنصروا الله ینصرکم»؛ خدا نیز یاری کرد و خرمشهر آزاد شد.

captcha